Mjölby Hästholmens Järnväg

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johanmmolin »

Mycket av det arbete som pågår just nu på MHJ handla om att "förbättra spårläget" och känns inte särskilt intressant att dokumentera här. Återkommer när det börjar hända mer "riktiga" saker!

Har dock fått tag på kopior från trafikrapporter från MHJ från flera årtal, vilket jag tänkte presentera på annat håll i forumet, tillsammans med slutrapporten om hamnliggarna. Mycket intressant snokande för den som till äventyrs bygger en anläggning med hamn mot Vättern och planerar för kombinerad båt-tågtrafik (nejdå, jag nämnde absolut inga namn! :-))) ).

Försöker också ta sats för att kunna lära mig svinga lödkolven mer ordentligt, efter några mer eller mindre tafatta försök, det finns nu åtskilliga fordon "i vänten". Inser att det aldrig kommer att bli fulländade proffsbyggen, men man får vara glad för det lilla som flickan sade ...
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johanmmolin »

En jobbig vår för byggande; igår fick min hittills totalt pigga och vitala 88-åriga mamma en stroke. Vårdas väldigt väl på Neurologen i Malmö, men roligt är det inte ...

Dock några bilder på icke-ånglok på MHJ:

Bild
Tre generationer självgående personfordon, ingen av dem exakt lik sin förlaga, men "good enough" i brist på bättre. Längst till vänster MHJ:s ångvagn, ett fiasko, som i min skröna hanterades av Jens Jørgen Dampkaputt, en man "som blev kvar" sedan det danska byggföretaget som byggde MHJ drog vidare (hittade kärleken i Mjölby). Ångvagnen baxades fram så gott det nu gick med kol, sot, eld, danska svordomar samt øl och dr Nielsens bitter dram i ansenliga mängder. En Trix-skapelse har fått låna sin tveksamma skepnad till detta fordon.

Därefter Fiaträlsbussen, en Weinert-byggsats som anpassats för att någorlunda representera denna skapelse från 1922.

Till slut dess efterträdare från 1936, i detta fall en rälsbuss från Epoke Modeller, som givetvis inte heller den är exakt enligt originalet.

Bild
Det mest autentiska med bussen är nog försöket att göra passagerarnas klädedräkter "20-talsanpassade". Bl.a. en dam i sommarklänning med bara axlar, något som hade varit otänkbart år 1910.
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johanmmolin »

Jag beklagar att jag inte hört av mig på ett år. Den 31 mars förra året, när jag skrev senaste inlägget, hittade jag min 88-åriga mamma med en stroke i min gästsäng i Malmö. Senaste året har mestadels varit ett elände, hon har nu överlevt drygt ett år, men med ett knappt människovärdigt liv, som nu dessutom verkar vara på väg mot upphällningen.

Jag lovar återkomma med uppdateringar från den lilla kråkvinkel som är MHJ framöver; behöver dock lite lugn och ro med husförsäljning av Ullas hem, avyttring respektive omhändertagande av bohag mm mm.

Återkommer med det lilla som hunnit bli gjort under året som gått efter föregående inlägg. Lite hobbyverksamhet har funnits i det tysta; färdigställandet av slupen BULL t.ex.
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johanmmolin »

Ett år och lite mer av tynande hobbyveksamhet, men dock ...

Bild
Återigen ses vårt slutliga öde; det svarta hålet skymtar ovanför ugglan Magnus vid skorstenen på "bräderna" Gustafssons hus. The writing is on the wall, eller vad man säger ...

Bild
Ständigt filande på smalspårsvagnar.
Här har filats på gamla Tillig-vagnar eller helt sonika tillverkats egna från scratch (ja nästan, med vissa tillbehör från England och väldigt fina hjul från Rimbo Grande, samt sedan Statens Frökenkontrollanstalt utprovat diverse former av koppleriverksamhet rätt sorts Bemokoppel inhandlats i en försöksmängd. FVÖJ:s N-vagn 72 blev först ut med "the New Look" (Dior kunde inte ha formulerat det bättre). Stagen fattas fortfarande liksom tydligtvis slutlig vädring av stolparna. Detta var man dock medveten om på bygden; i Malexander t.ex. fanns en synnerligen vädrad Stolpe som så småningom blev rikskändis.

Bild
MHJ:s Fiaträlsbuss från 1922 med släpvagn blev ett bekymmer att åstadkomma ...

Bild
Efter en del pyssel blev det en hyfsad "look-a-like". Smalspårsvagn från England med hjul från en spårvagn från Wien (!) och lite fler 20-talsfigurer, denna gången från Langley, artbestämda till just 20-talet ...

Taket fick sänkas också, därmed stämmer faktiskt proportionerna hyfsat med förebilden.
Den som vill leta fel gentemot förlagan göre sig inte besvär. De är alldeles för många ... :D
Däremot gav langleyfigurerna en viss tyngd åt argumentationen att just de har en ovärderlig funktion att fylla :roll: .

Bild

Fortsättning följer från år 2012-2013 ...
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johanmmolin »

Bild
Smalspårsvagnar i Väderstad.

Bild
Gladbygge med hopplock av detaljer från Engeland till Skottland, och en bit längre österut åt vårt land till ...

Bild
Anno 1948 dök det - helt överraskande - upp en "Mechanical Horse", vilket den samlade kunskapen hittills inte trodde fanns i Sverige någon annanstans än högst upp i Norrbotten ...

Bild
Ett av de (få) lyckade projekten under året som gått var reliefmodellen av Väderstads Kyrka. Om den excentriske kyrkoherde Pärson Hökare återkommer jag.
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Heidenstam och Bergh

Inlägg av Johanmmolin »

Bild
Bygden hemsöktes ofta av diverse kändisar. Vid Väderstads station ses här Verner von Heidenstam, i sällskap med "promenadgrisen" som följde honom och hustru Greta överallt, t o m när de badade i Vätterns böljor. Greta ses tillsammans med vänninan och målarhsutrun Gerda Bergh uppsutten (eller snarast halvliggande på denna bild!) på Heidenstams dogcart (inga invändningar, om nu någon till äventyrs skulle tro att detta är en stanhope gig!).
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johanmmolin »

Bild
Galeasen ELIDA och slupen TYRA på plats i Hästholmens hamn. Vare nog sagt att så här dags på kvällen blir inte mycket mer gjort än skepparhustrun Elfriedes (vill jag minnas) på ELIDA:s goda tårta, vissa in natura-inspektioner i hamnmagasinet och därpå följande förbrödring och försystring runt goda sötsaker och diverse lösningsmedel med lite olika stuk med avseenda på sötma och kryddning.

Livet som skutbesättning kunde vara hårt; fanns det medel att skapa någon form av "hyggelse" i vardagen måste det ses som en rent humanistisk välgärning, och vi pratar här om folk som försökte hålla anständighetens fana högt. Skutor med skepparhustrun ombord var erkänt mycket trevligare, med gardiner i kajutan, rent, fejat och putsat och inbjudande, medan skutor med ensliga gubbar som skeppare kunde vara ganska sunkiga, av tidens betraktelser att döma ...
Tore Blom
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 11 feb 2017, 19:03

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Tore Blom »

Har med intresse läst om Johanmmolins utläggning om ångplogen på Kyleberg. Jag inte är modellbyggare utan snarare maskinsamlare i skala 1-1 vid Rubens maskinhistoriska Samlingar i Götene och har intresserat mig för ångplogarna i Sverige sedan mer än 30 år tillbaka. Nu får jag inte ihop hans version av detta med den forskning jag har gjort så jag vill om möjligt få kontakt med Johanmmolin så vi kan se var det felar. Ser att han inte gjort ngt inlägg sedan 2014 så är tydligen inte så engagerad längre men är det någon som vet hur jag når honom. Just denna diskussion kanske inte hör hemma här om än utfallet av den kanske gör slutligen varför jag lägger ut min email här info@rubens.se om någon kan informera hur jag når Johan.
Tore Blom
RUBENS
Robban
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 20:36

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Robban »

Här är nog lättast
http://www.motessparet.se/

Robban
Tore Blom
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 11 feb 2017, 19:03

Re: - Ångplogen Kyhleberg

Inlägg av Tore Blom »

Har fått kontakt med Johanmmolin och vi har nog rett ut vad som felades. Johan har nog för avsikt att komplettera sin berättelse med någon justering.
Hans berättelse satte verkligen myror i rörelse i min skalle. Men det är skillnad på fakta och fantasi.
Skriv svar