The M-K & Eastern RR. En hamn i New England på 40 talet.

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: The M-K & Eastern RR. En hamn i New England på 40 talet.

Inlägg av Johanmmolin »

Fantastiskt roligt att se dessa bilder från din anläggning, med "tänket bakom" och "under kulisserna" eller vad man ska kalla det.

F'låt, nu bytte jag sida! Det är värt att bläddra tillbaka!
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: The M-K & Eastern RR. En hamn i New England på 40 talet.

Inlägg av Peter Estelius »

Det var en härlig bakgrundsbeskrivning du kommer med, nästan så att man tror det är på riktigt!

Visst blir det en dimension till i hobbyn på det här viset och kanske en möjlighet att dra med äkta hälften i hobbyn också.

Skröna på, det här vill jag läsa mer om!

mvh

/Peter
Jan
Inlägg: 93
Blev medlem: sön 24 jul 2011, 21:12

Re: The M-K & Eastern RR. En hamn i New England på 40 talet.

Inlägg av Jan »

Kan bara hålla med föregående skribenter. När modelljärnvägen har en historia, verklig eller påhittad, blir det mycket roligare att följa med i utvecklingen. Din berättelse lovar gott inför kommande historier/skrönor. Jag ser väldigt mycket fram emot en fortsättning. Dessutom är jag väldigt imponerad av vad du har åstadkommit rent byggtekniskt. Bra jobbat.

Jan
Koster
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 07:49

Re: The M-K & Eastern RR. En hamn i New England på 40 talet.

Inlägg av Koster »

Verkligen roligt att följa denna tråd då du visar på ide bakom och hur du på olika sätt når fram till önskad effekt. Nya material (för mig i alla fall) som du använder. Sättet som du gör vatten på m.m.
Ser fram i mot fortsättningen av ditt bygge./ Tomas
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: The M-K & Eastern RR. En hamn i New England på 40 talet.

Inlägg av lenelg »

Mycket snyggt bygge!

Hatar att räkna nitar men.. För en gammal seglare ser broklaffen över till färjan lite kort ut, den ska ju klara att hantera tidvattenskillnader: Kollade tidvattentabeller för Massachusetts, och även de mest skyddade ställen hade en max variation på åtminstone 4 fot (12 fots skillnad är inte ovanligt). Du skulle kunna förlänga klaffen en bit bakåt mot växeln utan att behöva korta färjan.

Mvh
Lennart Elg
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 331
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:34
Ort: Österlen

Re: The M-K & Eastern RR. En hamn i New England på 40 talet.

Inlägg av Graffen »

Tack för alla goda ord. :-)
Jag ska nog försöka förlänga bryggdelen på pråm-dockan.
Har precis landat efter en semester i Berlin :-) , blev en del inköp av modellkaraktär.... Samt en ny Tablet :-)
Deo adjuvante labor proficit
Bild
Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 331
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:34
Ort: Österlen

Re: The M-K & Eastern RR. En hamn i New England på 40 talet.

Inlägg av Graffen »

Hej igen :-)
En liten bild på min SW-7 så länge:
Bild
Det funkar inte att använda Picasa med min nya Tablet, så jag lägger om till Photobucket istället. :-)
Deo adjuvante labor proficit
Bild
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: The M-K & Eastern RR. En hamn i New England på 40 talet.

Inlägg av Johanmmolin »

Du utnyttjar till fullo det eldorado det är att vädra amerikanska lok och vagnar - i sann entreprenörsanda hade man ju en tendens att köra saker och ting i botten utan något närmare underhåll, och sedan var det bara att köpa nytt (det här är en allmän reflektion, alltifrån trästäder till järnvägar och träskutor). Likafullt en snygg skapelse som jag förstår du är mycket glad för!
Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 331
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:34
Ort: Österlen

Re: The M-K & Eastern RR. En hamn i New England på 40 talet.

Inlägg av Graffen »

Tack Johan :-)
Nog är det så att bolagen i USA hade en annan filosofi när det gällde underhåll på industrimateriel....
Passagerartåg däremot, de skulle putsas konstant....
Deo adjuvante labor proficit
Bild
Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 331
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:34
Ort: Österlen

Re: The M-K & Eastern RR. En hamn i New England på 40 talet.

Inlägg av Graffen »

Jag har funderat en del på hur vår gode Överstes bolag skulle ha trafikerats på ett smidigt sätt.
Det är ju trots allt så att det är en Shortline (och en kort sådan). Det är ju tydligt att The M-K&E tjänar sina pengar på en del annat än godstrafiken på den korta banan...
Transfertrafik ger ju en del och pråmtrafiken står ju för det mesta av vagnsutbytet mot New York.
Jag använder mig av Vagnskort med fyra destinationer, vilket känns rätt för den typ av trafik som ska avbildas.
Jag har däremot läst på om den typen av trafik, och hittat lite mer roliga kort man kan använda sig av för att få lite mer utmaning/realism.
Så här ser hållaren för Vagnskorten ut:
Bild
Deo adjuvante labor proficit
Bild
Skriv svar