The M-K & Eastern RR. En hamn i New England på 40 talet.

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 331
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:34
Ort: Österlen

The M-K & Eastern RR. En hamn i New England på 40 talet.

Inlägg av Graffen »

Hej alla.
Jag kommer här att visa bygget av min modelljärnväg i HO:
The M-K & Eastern RR.
Bild
Jag påbörjade bygget 2010 efter att det Engelska RMweb-forumet annonserat en tävling om den bästa banan på 2010 kvadrattum...
Min bana har ju måtten 305 x 42 cm, så den klarade sig precis....
Bild
Jag arbetade fram en fungerande spårplan efter mycket skissande och fråganden på olika Forum. Jag ville ha en hamn med en vagnspråm samt möjlighet till rolig rangering.
Spårplanen har visat sig fungera över förväntan! En "normal" omlastning av pråmen (dvs en rangeringsomgång) tar c:a 90 minuter för en operatör eller 60 minuter för två.
Jag använder mig av "Car-card" systemet istället för "Switch-lists" då jag tycker de ger mindre pappersjobb och mer trafik.... :-D
Bild
Så här ser den ut just nu, jag kommer att lägga upp fler bilder senare som visar uppbyggnaden.
Bild
Deo adjuvante labor proficit
Bild
Anders R
Inlägg: 139
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 07:08

Re: The M-K & Eastern RR. En hamn i New England på 40 talet.

Inlägg av Anders R »

Otroligt snyggt!!! Hur har du ordnat med belysningen på banan?

/Anders
Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 331
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:34
Ort: Österlen

Re: The M-K & Eastern RR. En hamn i New England på 40 talet.

Inlägg av Graffen »

Tackar :-D
Jag har satt lysrörsarmaturer framtill under skärmen upptill. Det är Cool-white rör 18 W.
Det som är viktigt är att de inte sitter för långt isär, då blir det "skuggor" på bakgrunden.
Deo adjuvante labor proficit
Bild
Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 331
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:34
Ort: Österlen

Re: The M-K & Eastern RR. En hamn i New England på 40 talet.

Inlägg av Graffen »

Det är alltid svårt att beskriva hur man började projektet.
Man kanske ska göra som Charles Dickens i "David Copperfield" och börja med "I was born...." :D
Eller kanske helt enkelt börja med ramverket.
Uppbyggnaden av banan är vanligt ramverk av 70 x 20 furu.
Ovanpå det är det 9 mm MDF och 20 mm markisolering.
Bakgrunden är masonit på furulister (för uppstyvning. Hela banan vilar på vanliga hyllkonsoller, hyllan ovanför tjänar även som lysrörshållare.
Bild
Jag ville ju ge det hela en "tittskåpseffekt", det var mer eller mindre ett krav, då banan är uppbyggd i vårat vardagsrum.
Så här såg det ut när jag målat bakgrunden tonat blå, samt grundat "fascian" grå. Jag har då ställt upp de hus som jag hade klara för att se resultatet:
Bild
Redan här så såg det ju helt acceptabelt ut, och då hade jag inte ens fått dit spåren än... ;-)
Deo adjuvante labor proficit
Bild
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: The M-K & Eastern RR. En hamn i New England på 40 talet.

Inlägg av 1956 »

Har inte slaviskt följt ditt bygge på andra forum därför ser jag verkligen fram emot att följa en förhoppningsvis pedagogiskt upplagd resumé här.
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: The M-K & Eastern RR. En hamn i New England på 40 talet.

Inlägg av zikkan »

Kul att få se det från början! Det är ju en läcker miljö du har byggt upp!! :-)

Mvh
zikkan
Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 331
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:34
Ort: Österlen

Re: The M-K & Eastern RR. En hamn i New England på 40 talet.

Inlägg av Graffen »

Jag hoppas att den kan bli pedagogisk.. ;-)

Jag ritade upp min spårplan på (den grundade) foamen med en svart penna och limmade sedan fast räls och växlar med Pattex "No more nails" lim. Jag använder mig inte av kork eller skum under rälsen här, dels för att det är en "Switching layout" och dels för att det borde bli lågt ljud ändå tack vare mjuka infästningar.
Rälsen är Peco code 75, jag har alltid tyckt om att använda det fabrikatet.... :-D
Som synes uppe till vänster i bild, så använder jag mig av Kadees dolda avkopplingsmagneter. Jag har använt dem tidigare och alltid varit nöjd med funktionen.
Jag grundmålade all räls med Vallejo dark brown i en airbrush varefter jag torkade rent rälshuvudena med T-sprit på en trasa.
Bild

Jag använde mig av ett nytt material för att ballastera med. Då jag tidigare jobbat med tropiska djur så visste jag att det finns vissa substrat som kan lämpa sig för våra ändamål. Jag använder mig av Chinchillasand, som är ett mjukt substrat som funkar riktigt bra att ballastera med.
Jag limmar ballasten med Matte medium utspätt med vatten och lite diskmedel. Det ger tillsammans en väldigt mjuk bädd för rälsen.
Bild

För att kontrollera växlarna använder jag manuella kontroller (hittills åtminstone...).
En pianotråd med en träknopp som är kopplad till en DPST omkopplare, på reglaget har jag borrat hål för en tunn pianotråd som lägger om växeln:
Bild

Träblocket ser till att den tjocka pianotråden inte ramlar ur omkopplaren.
Enkelt men fungerande. Det ger rätt polaritet till mittstycket på växeln samt att den håller tungorna stabilt på plats. Det är ju inte så viktigt på Peco växlar då de har inbyggd fjäder, men andra fabrikat (eller handbyggda) har ju definitivt nytta av det.

Jag har ju lite spår i gatan i hamnen och då jag ville ha det se tidsenligt ut så lade jag tegel mellan rälsen och asfalt i övrigt.
Bild

Det är Will´s tegelark som jag använder mig av, de har en lagom tjocklek för code 75.
Jag grundade sedan teglet med en brunröd kulör.
Bild

Sedan använde jag mig av lättviktsspackel och byggde upp mellan spåren. Jag lade även spackel på teglet och torkade sedan av överflödet så jag fick lite fýllnad i fogarna.
jag tillverkade en liten skrapa med rätt flänsdjup som jag rensade spårflänsarna med.
Jag grundade vägarna med en grå-beige kulör som föreredelse på detaljmålning och vädring.
Bild

Här har jag bara lagt på en svart wash (India Ink):
Bild

Kajen vid hamnen tillverkade jag av Wills tegelark och trälister.
Själva vattenytan är ju c:a 2.5 cm under marknivån.
(hade jag nöjt mig med 2 cm så hade jag inte behövt sänka ner ramverket just där....).
Som synes på bilden så är höjdskillnaden c:a 3 cm, men det blev för bra så jag lade i en 5 mm skiva som fyllnad.
Bild
Här ser man också hur det börjar ta sig runt om. Alla husen är bara uppställda löst.
Deo adjuvante labor proficit
Bild
Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 331
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:34
Ort: Österlen

Re: The M-K & Eastern RR. En hamn i New England på 40 talet.

Inlägg av Graffen »

Att bygga en hamn på järnvägen är ju alltid lockande, men det är ju knepigt att få till allt så att det ser bra ut.
Många använder 2K epoxy och liknande som vatten, det ger ju en slät yta med glans och djup.
Jag ville dock se om det gick att få till något som såg mer "Atlantiskt" ut....
Jag skulle ju ha en angöringspunkt för en vagnspråm av den typ som var vanlig i trakterna runt New York. Men jag skulle aldrig få plats med en helt skalenlig pråm, då den i så fall skulle bli 120 cm lång.... men drygt hälften kan jag få plats med. En sådan pråm rymmer då 8 st 40´Boxcars.
Walthers hade ju en "car float" i sitt sortiment, men den är ju slut sedan länge, och de som annonseras går ju för fantasipriser. Så det fick bli ett scratchbygge med inspiration från foton och skisser jag sett.
När det gäller själva angöringsbryggan, så hade ju Walthers även en sådan:
Bild
Men den är ju lika sällsynt den.....

Jag hittade en sådan här på Tradera:
Bild
Den skulle ju gå att göra något av. Jag kompletterade med en brygga av plasticard och lite fundament av foam.
Bild
Efter lite kreativ målning blev den så här:
Bild
Jag limmade dit den på sin plats och satte sedan igång med vattnet.
Jag grundade ytan med en foamroller och vit Gesso (primer för tavlor), det gav lite lagom knottrig yta inför fortsättningen. Jag byggde upp "vågor" med Gel pasta och en palettkniv.
Så här såg det ut när det torkat:
Bild
Runt piren var det knepigt att få till det, men det gick med lite tålamod... :-D
Bild
Jag målade först vattnet med en mediumblå nyans. Vallejo "Medium sea blue", som jag blandade med lite "Sea blue".
Jag torrborstade sedan vågtopparna med en ljusare blå (Pale blue).
Bild
Jag torrborstade sedan de yttersta topparna med vitt.
För att få det att se mera homogent ut så lade jag på ett laserande lager med sea blue blandad med matte medium, den ska vara väldigt svagt blå.
Bild
Sedan var det bara lite mer vitt på vågtopparna innan det var klart för att få det att se mer ut som vatten...
Bild
Jag använder "Johnson Future Kleer Polish", det är ett golvpolish som egentligen är en polymerklarlack!?!
Hur som helst så blir det blankt som tusan! :-D
Jag penslade på 5 lager innan jag blev nöjd, så här blev det:
Bild

Jag tillverkade pråmen av två balsaplankor jag hade liggande på hyllan.
Jag slipade till den och grundade den med slipgrund för att bli av med träådringen.
Bild'
Jag limmade fast rälsen på däck samt trädäcket som jag tillverkade av 1,5 mm balsaflak som jag präglade plankor i.
Skrovet klädde jag med aluminiumtejp från Biltema. Jag limmade ett par mahognylister som avbärare.
Bild
Mitt under bygget så bestämde jag att det skulle bli en "Station float", det är den pråmtypen som har en plattform i mitten.
Så här såg den ut målad men innan den var färdig:
Bild
Med plattform, räcken och andra detaljer på plats:
Bild

Bild
Helhetsintrycket blev ju riktig trevligt enligt mig ;-)
Det är ju en hel del kvar att göra i hamnen, men detta var ju ett stort steg i bygget.
Deo adjuvante labor proficit
Bild
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: The M-K & Eastern RR. En hamn i New England på 40 talet.

Inlägg av zikkan »

Oklanderligt!!!!!!.... :-)

//zikkan
Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 331
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:34
Ort: Österlen

Re: The M-K & Eastern RR. En hamn i New England på 40 talet.

Inlägg av Graffen »

Tackar :-D
Jag har haft lite funderingar om det här med den fiktiva förebilden när man nu bygger en frilansbana som jag gör....
När jag startade bygget av banan hade jag tänkt mig att den var belägen i Maine någonstans (lite diffust...)
Namnet på bolaget kom efter initialerna på mig och min fru ;-)
M-K & E RR = Michael & Kerstins Enskilda järnvägar (lite får man väl bjuda på när man får bygga anläggningen i vardagsrummet...)
Omskrivningen jag hade av namnet då var:
Maine-Kennebunkport & Eastern RR. Banan skulle då haft sin sträckning runt Portland någonstans (oklart var...).
Nu har jag haft chansen att studera lite mer, och har efter lite funderingar, och förslag från en del bekanta i USA, flyttat mitt bolag "lite" söderut till Connecticut och Rhode island!
Vilket dessutom stämmer bättre med den typ av "Car-float operation" som jag har.
Detta är sträckningen som den såg ut 1943:
Bild
Bolaget hette "Berlin and Mystic Railway" när det startade 1911. Ägaren, Colonel Michaels, som var kusin till traktens storhet Woodrow Wilson (USA:s 28:de President och Professor i Ekonomisk politik på Wesleyan University i Middletown).
Översten hade gjort sin förmögenhet på att tillverka Maskindelar till fartygsindustrin. Han sålde sina fabriker till "Wilcox, Crittenden and Company" 1903 och köpte början till sin järnväg 1905.
Första investeringen var en bana som gick mellan Berlin Conn. och Saybrook junction Conn.
Efter en kraftig aktieteckning kunde byggnationen av sträckan till Mystic inledas 1908 (just innan Stonington). Den var klar 1911.
Första världskriget orsakade att efterfrågan på järnvägstransporter blev stor och vinsterna ökade kraftigt.
Man byggde vidare österut, och sträckan till Providence blev klar strax efter nyåret 1915.
Tack vare en historia inom fartygsindustrin, så ansåg Col. Michaels att ett nytt lok drivet av en "fartygsmotor" kunde vara av intresse...Man var därför bland de första att införskaffa ett diesellok.
1925 levererades ett AGEIR 300 Hkr 60 ton Boxcab-lok till hamnen i Middletown:
Bild
Det var meningen att det skulle ersätta Shaylok #5, men den ökade trafiken under 2:a världskriget gjorde att bägge fick tjänstgöra samtidigt. Vilket nedanstående bild, daterad 1943 visar:
Bild
Efter 1939 bytte banan namn till "Middletown-Kingston & Eastern RR", då man inte ville skylta med ett tyskklingande ortsnamn i onödan..... Samt att banans huvudkontor numera låg i Middletown och banan numera hade sträckning långt bortom Mystic.
Andra världskriget har ökat trafiken med det dubbla och gjort att bolaget kunnat nyinvestera i lite nytt materiel.
Ett nytt SW-7 till godstågen mellan Middletown och Saybrook Jct bl.a:
Bild

Så långt historien bakom min bana
Den del av banan jag har byggt är tänkt att ligga söder om Middletown.
Och det är kul nu med lite mer "historia" bakom det hela....
Deo adjuvante labor proficit
Bild
Skriv svar