Teklasjö - Loskogens Järnväg

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Tobias Ljung
Inlägg: 681
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Tobias Ljung » sön 30 dec 2018, 12:18

Bakslag i verksamheten... De mödosamt monterade och sprutmålade skarvjärnen (4 i varje skarv) har fungerat klockrent på alla fordon. Utom ett: L18p. Denna dam är kräsen med spåret. Gjorde ett undantag och anpassade banan efter drottningen: För att få henne att gå jämnt fick alltså ett av de inre järnen plockas bort. Pust, stön, done.

Bild



Mallet
Inlägg: 114
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Mallet » sön 30 dec 2018, 14:56

Tappa nu bara inte sugen!
Växelomläggningen lite spookie men väldigt snygg. Elegant konstruerad!

Mvh LH



Jan Frelin
Inlägg: 488
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Jan Frelin » mån 31 dec 2018, 13:14

Är det något som inte följer normen eller är normen otydlig på något sätt?



Tobias Ljung
Inlägg: 681
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Tobias Ljung » tor 03 jan 2019, 16:13

Är det något som inte följer normen eller är normen otydlig på något sätt?
Både hjul och spår följer normen, åtminstone de basmått jag kan kontrollera. Men frågan är om rälsskarvarna hanteras i normen...? Det gäller också att vara noggrann när man limmar skarvjärnen, annars bygger de gärna på några extra tiondelar. Dock sitter de borttagna skarvarna på "baksidan" så man ser inte mycket av dem ändå : )



Jan Frelin
Inlägg: 488
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Teklasjö - Loskogens Järnväg

Inlägg av Jan Frelin » fre 04 jan 2019, 19:28

Tobias Ljung skrev:
tor 03 jan 2019, 16:13
Är det något som inte följer normen eller är normen otydlig på något sätt?
Både hjul och spår följer normen, åtminstone de basmått jag kan kontrollera. Men frågan är om rälsskarvarna hanteras i normen...? Det gäller också att vara noggrann när man limmar skarvjärnen, annars bygger de gärna på några extra tiondelar. Dock sitter de borttagna skarvarna på "baksidan" så man ser inte mycket av dem ändå : )
Skarvjärnen må ju hålla sig inom spårviddens minimum.



Skriv svar