KBJ N2 och MMJ O

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

KBJ N2 och MMJ O

Inlägg av Tobias Ljung »

Provbygge av tva flakvagnar pagar, KBJ N2 och en MMJ O-vagn. Det är egna etsplatar med gjutdelar fran Erik Walde.

Här delar till KBJ vagnen.
Bild

KBJ vagnen har T-järnsstolpar:
Bild

Jämförelse mellan T-järnsstolpe och dito av rundstang:
Bild

MMJ vagnen har kommit lite längre, här stundar lämarbete:
Bild
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: KBJ N2 och MMJ O

Inlägg av Tobias Ljung »

Under gardagen utsattes KBJ N2:an för lödkolven och börjar nu likna en vagn. Den är tänkt att vara i SJ utförande kring 50-talet.

Bild
Bild
Bild
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: KBJ N2 och MMJ O

Inlägg av Tobias Ljung »

Inget jätteupphetsande kanske, men MMJ vagnen har iallafall fatt sina lämmar ditlödda. Oj vad mycket smadetaljer det är pa O-vagnar: Räknade tex till över 30 sma kedjor av olika dimensioner...
Bild
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: KBJ N2 och MMJ O

Inlägg av mikath »

Sjukt snyggt!
Imponerande att se vad du kan göra med lite mässing och en lödkolv.

/Mika
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: KBJ N2 och MMJ O

Inlägg av Tobias Ljung »

Tack Mika!

KBJ vagnen är nu malad och klar.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

MMJ O-vagnens malningen blev tyvärr tämligen misslyckad, sa jag tänker doppa den i bromsolja, som jag hört ska lösa färg bra. Hoppas det funkar för Zinkkromatprimer ocksa. Nagon som prövat?
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: KBJ N2 och MMJ O

Inlägg av Patrik E »

Jag brukar inte va den som "dunkar rygg" men dina byggen är grymt snygga. Dina Z4p och dina vagnar går ju knappt att skilja från verkliga förebilden. Hade jag börjat idag med MJ hade det blivit 0:an för hela slanten. Det går ju inte att komma i närheten av detta i H0. Nu har det tyvärr gått för långt med H0 för mig och nästan lite överstyr. - Suck
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: KBJ N2 och MMJ O

Inlägg av Johanmmolin »

Jag tycker Tobias senaste skapelser är värda allt ryggdunkande i världen. Det gäller att ta ett djupt andetag här för att de ska tjäna som framtida inspiration och inte göra att man ska låta sig nedslås av sina egna futtigheter. Sedan har ju Rikard en poäng: Bygger man i 0-skala är ju möjligheterna (och kraven!) mycket större än i H0-skala. Ska dock ta detta till mitt hjärta som fantastiskt inspirerande bilder (jag andas in utav bara den...)

Känner att "good-enough" när det gäller smalspårsfordon har fått sig en knuff...
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: KBJ N2 och MMJ O

Inlägg av Tobias Ljung »

Kan ju bara tacka ödmjukast för de värmande orden! Tycker att Erik Walde ska ha en stor del av hedern, utan hans gjutdelar hade bygget inte varit möjligt.
Sen haller jag inte med om att det inte gar att fa till i H0. Titta tex pa Claes Mattissons fantastiska byggen: Där fattas inte en detalj! Men visst blir det lättare i större skalor.
janclaesson
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:28

Re: KBJ N2 och MMJ O

Inlägg av janclaesson »

Ruskigt snyggt.

Janne C
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: KBJ N2 och MMJ O

Inlägg av Ola Ahlström »

Sällar mig till beundrarna.

Så en stilla undran. Kommer modellerna att erbjudas som byggsatser eller är de att betraktas som ett eget byggprojekt?

/Ola
Skriv svar