YCo5p 788

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

YCo5p 788

Inlägg av Patrik E »

Den första som byggdes, Gick väl på NVHJ
Bild
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: YCo5p 788

Inlägg av Patrik E »

Bild

Bild
Claes Lislerud
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: YCo5p 788

Inlägg av Claes Lislerud »

Hej Patrik!

Detta var MYCKET fina modeller! Verkligen inspirerande.
Jag håller själv på med att bygga på en YBo5t från Rimbo Grande men jag har problem med att få till böjen på undersidan.Hur har du klarat att få till det så bra?
Denna färgsättningen har jag aldrig sett förut. Kan du skriva lite om den?

Modellhälsningar
Claes
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: YCo5p 788

Inlägg av Anders Johansson »

Färgsättningen är original YBo5p-målningen och användes halvvägs in i första leveransen.
(har för mig att 798 hade den men inte 799 eller något sådant, 801 definitivt inte, gäller även släp till samma datum)
Den försvann vid första klass A-revisionen, vilken borde ha inträffat 55-57 för motorvagnar.
Färgerna är SJ Creme D samt grön M (senare Grön 48). Creme D fick inget nummer i nummerserien.

Notabelt är att de flesta modeller som byggts med denna målning är lite väl blek, i mina ögon.
Original har färgen ett duktigt grönstick.
För den som har en UGJ HC, 2-axlig i färdigmålning och tycker att den är för grön, den har rätt färg.
Det gröna fblektes dock rätt snabbt för att på slutet bli nästan vit.
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: YCo5p 788

Inlägg av Patrik E »

Hej. Att bocka underkanten på RG:s YBo5:or kräver en del jobb. –Liksom takändarna!!
Använd en plattång c:a 1cm bred och vik in underkanten c:a 25 grader. På ändarna måste du klippa fyra stycken skåror på ömse sidor om övergångbryggan och en bit framför dörrens placering. När du har vikt in så tar du ett verktyg som har en mjuk trubbig avrundning. Det går bra med undersidan på ett tångskaft. Detta tar du och drar längs med inbockningen mot ett träunderlag. Då jämnar du ut inbockningens märken efter tången. Efter detta så jämnar du ut synliga ”bucklor” med lödtenn och filar/slipar. När du tycker att resultat ser bra ut så kan du spruta på ett lager primer på underdelen för att kolla resultatet. Denna primer avlägsnar du sedan om du tycker att resultatet blev bra. Eventuellt kan man göra små justeringar med flytspackel som penslas och slipas. Nackdelen är ju att denna även försvinner med primern.
Jobbigt? Jovisst men oftast är tålamodet det som är avgörande för hur bra en sådan här modell blir. Jag har många gånger sagt att –Nä nu pallar jag inte mer –det här får duga…… Det finns ju mer obyggt som väntar.

Patrik.
Claes Lislerud
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: YCo5p 788

Inlägg av Claes Lislerud »

Tack för ett utmärkt svar! Följdfrågan blir självklart om hur du har fått till takändarna?

Modellhälsningar
Claes
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: YCo5p 788

Inlägg av Patrik E »

Taken gör jag så här. När du limmat på Takänden (epoxi) så skall den ju tänka änden helt. Skulle inte topplyktan komma rakt. Fila bort den och borra ett hål där du limmar dit en annan gjuten. Ta och klipp fyra stycken ”slittsar” på kanten där taket sluta. Från mitten blir det från den andra resp femte rilan. Bocka sedan ner och håll imot med t.ex en liten skruvmejsel så att du inte får någon brytning på taket (= katastrof). När du fått en bra bockning på takslutet så limma med epoxi och använd tyngder. När taket sitter så gör en första ”grovspackling” med t.ex plasticpadding finspackel. Slipa så att takänden går jämt med gaveln hela vägen och så jämnt du kan i övergången till mässingstaket. Lägg ett lager primer över takänden. När du lagt detta lager med primer så ser du egentligen hur bra du lyckats. Du kan pensla på med slipbar primer och bättra tills du får ett resultat som du är nöjd med.

Patrik
Skriv svar