VVA SJ litt CF4

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

VVA SJ litt CF4

Inlägg av Arne Falk »

Jag fick tillfälle att köpa ett par VVA-plåtar för någon vecka sedan, och med min numera dåliga karaktär när det gäller mässingsplåtar, kunde jag inte motstå frestelsen.

En av plåtarna är en SJ litt. CF4. Den är i stort sett byggd men där är några saker som jag inte kan klura ut.
Det ena är slutsignalhållarna. Det fanns inga med på plåten. Kan det vara så att där inte skall vara några? Verkar i.o.f. inte troligt för på de bilder jag hittat sitter där en i varje hörn.
Det andra är vattenavrinningslisterna på taket. Byggbeskrivningen beskriver bra hur de skall monteras, men jag har inte hittat någon vagn som varit utrustad med listerna.
Det största problemet är takventilernas placering. Byggbeskrivningen avslöjar inte mycket i det avseendet.
Kan det månntro finnas någon som byggt modellen som sitter inne med lösningen?
Jag börjar förstå det kloka i att ha en väl dokumenterad och specifik förebild att bygga efter. Problem av denna typ uppstår förmodligen inte så ofta då.

Bifogar några bilder på bygget.


Bild

Bild

Bild

Ventilerna som medföljer bygget. På de bilder jag sett har det varit en annan typ av ventiler. Tror de heter snäckventiler.

/Arne F
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: VVA SJ litt CF4

Inlägg av Ante S »

Jag har en CF4 liggande men har inte rört denna även om det kliat i fingrarna, jag gillar den vagnen! Har en del andra modeller jag tror jag ska bygga först!

Vad gäller takdetaljerna så kan jag mycket väl tänka mig att det finns ett antal varianter då CF4 var i drift länge. Jag skulle göra så här: Har du en specifik CF4 som du vill bygga så utgå från förebilden och välj takdetaljer efter denna. Samma sak med lister för vattenavrinning etc. Då kan det liksom inte bli fel. Framförallt blir du nöjd med att ha fakta bakom dina val om det är det du vill ha. Om man saknar de där jättejättefina bilderna av just DEN vagnen (i synnerhet bilder där viktiga detaljer syns) så kan man ju alltid titta på andra vagnar från samma tidsperiod för att kunna komma fram till att: "Jag vet inte exakt att just den här CF4:an hade just denna typ av ventilder, men alla andra CF4:or från 1940-talet jag sett hade dessa så jag är rätt säker..."

Ante
bermod
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 16:11

Re: VVA SJ litt CF4

Inlägg av bermod »

Det måste ha bränt i fingrarna Arne det är ju bara en dryg vecka sedan du fick dom,även detta är ett kanonbygge av en som kallar sig ren nybörjare,bara en massa AAAA++++
bermod
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: VVA SJ litt CF4

Inlägg av Arne Falk »

Tack Ante o Bertil!

Bertil: Jag hittade ingen bäst före datum på förpackningen så jag vågade inte vänta.

Ante: Mitt problem är just det att jag hittar inte några bra bilder på vagnen. Men jag får vänta med de återstående detaljerna och söka vidare.

/Arne
Johan Stenson
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:39

Re: VVA SJ litt CF4

Inlägg av Johan Stenson »

Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: VVA SJ litt CF4

Inlägg av Arne Falk »

Tack Johan!

Det var nya bilder för mig. Du utökade mitt sortiment med 100%. Får se hur långt det räcker. Tror jag behöver en bild eller ritning uppifrån, så man kan se hur ventilerna är placerade. Misstänker att de sitter i två rader.

/Arne
14Kjell Å Granander
Inlägg: 139
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 09:05

Re: VVA SJ litt CF4

Inlägg av 14Kjell Å Granander »

det var ju inte lätt de där, alla var ju olika. Förgasaren satt ju både över C och F -delen
En tröst kan ju vara att det satt förgasare på taket vilket begränsar lyset till AGA-system
de stora burkarna är säkert de som sitter på armaturerna med insug under avgasflänsen
Kupe'ventilerna kan vara av snäcktyp men där finns fler sorter.
Gör vagnen så den ser trovärdig ut med gastub och gasrör, millimetrarna som är fel, vet bara den om som har exakt reda på hur den såg ut. Använd fotona och bygg!
Mvh Kjell G
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: VVA SJ litt CF4

Inlägg av Arne Falk »

Tack Kjell!

Vilka av detaljerna är gastub och gasrör?
Jag hittade en bild där man ser taket snett uppifrån. Men det är nog för smått för att kunna avgöra vad det är för detaljer.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=47092


/Arne
14Kjell Å Granander
Inlägg: 139
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 09:05

Re: VVA SJ litt CF4

Inlägg av 14Kjell Å Granander »

AGA-UTR. på BF4 3742 på Nittons bild.
gas tuben A50 ska sitta i underredet mellan spännstag och axel till höger. Gasledning går från denna upp på gavelväggen, där sitter en avstängningskran vidare upp och runt takkanten till förgasaren över lastdörren. Från anslutningen på den stora burkens sida (frånsida) dras rör till armaturerna, dom här är de med liten skål under. de andra är snäckventiler för kupe'luft. Vid varje lykta (obs lykta Vänster plattform men inte H) ska du dra ett rör VID FOTEN till armaturen borra väldigt snett med mycket liten borr och intill med den borr som passar ventilens fäste. Ta hård tråd längs traket. Fäst röret vid en Ms tråd (klen) som du lödar fast på insidan (L) gör en tråd till armaturen i en snygg J krok. Ansa stumparna så små som möjligt = T-koppling. I vagnen ska det alltså sitta en gaslykta direkt under varje ventil. Lyktan tar luft från takets utsida och sedan går avgaserna ut över insuget. Lyktorna kan göras av 3mm plaststång som filsvarvas i borrmaskin, passa värmen! Överkurs är att montera 3mm diod i st f plastplupp eller diod för ytmontering. På nåt sätt ska ju dessa ha svag ström. Om du letar har jag visat andra VVA vagnar på nästa sida. AGA lanserades ~1912

För detaljer ,lyktor för AGA respektive Pintsch (äldre Tysk-amerikanskt system) 'oljegas'
Finns beskrivet i 'SJ-Vagnlära 1912' Ettsvårtattfåtagpå- kompendium' avsett för vagnmontörer / vagnskötare som jag fått möjlighet att läsa.

Mvh 14 Kjell G
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: VVA SJ litt CF4

Inlägg av Arne Falk »

Tack Kjell för din ingående redogörelse.
Får se om jag klarar av att detaljera till denna grad. Misstänker att jag nöjer mig med med takdetaljena.

/Arne
Skriv svar