Tillbaka till original: ROCO Da

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Tillbaka till original: ROCO Da

Inlägg av Anders Johansson »

Rocos Da-lok är en konstig hybrid av sentida utseende. Jag ville ha ett Da i original utförande. Punkt ett blev naturligtvis att byta hjul. SAB-hjulen kom till på 60-talet. Hjulen inköptes av Jan-Erik Nilsson och de kommer från början från Rocos E4/6. Hjul, koppeltappar, blindhjul mm byttes. Tyvärr får man bearbeta dem endel för att det ska passa bra.
Hjul och koppelstänger är inte anpassade till varandra men det går att ordna.

Löphjulen - Jag var inte nöjd med något jag hade i förrådet. Dessutom är Rocos hjulprincip alldeles lysande. Lösningen fick bli att jag tog hjul från Romford, som är för stora. Jag tog bort SAB-navet i Roco-hjulen och svarvade naven från Romford så att de fick samma mått och monterade Rocos axlar och hjulringar.

Jag ville ha loket helt i original, så långt det går så det fick bli några åtgärder till:
-Buffertbalken, Centralkoppelfästet bortslipat och balkens nederkant rakfilat.
-Luckan på sidan bortspacklad. Denna var en sentida historia.
-Radioantennerna borttagna.
-Vindavvisare runt om. speglarna är en sentida ombyggnad.
-Handräckena var lika långa runt om från början. De kortades när speglarna kom dit eftersom de skymde.
-Skyltar för 887 (gamla Ebbe-produkter)
-Ommålning.
Återstår nedsmutsning och mattlackning av hjulen samt att flytta A-ändes-skärmarna till rätt ände.
Av någon outgrundlig anledning har Roco satt dem i fel ände. På sentida lok är A-änden lika med transformatoränden inte motoränden.

Bild

Bild

Bild
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Tillbaka till original: ROCO Da

Inlägg av Göran T »

En tjusig ombyggnad Anders! Det är just så jag minns och vill minnas Da-loken. SAB-hjulen må vara skonsammare mot banan men är så fula, i synnerhet på ett modellok ! Denna loktyp var f ö den första jag fick möjlighet att köra när jag som 14-åring 1970 "pryade" på Falköpings lokstation. Att få det 80 ton tunga loket att sakta flytta sig framåt fyllde mig med lika delar skräck och förtjusning.
/Göran
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Tillbaka till original: ROCO Da

Inlägg av Lasse M »

Instämmer i Görans hyllning, verkligen en lyckad och välgjord ombyggnad av loket.

Själv är jag inte så hemma på Da lokens ombyggnad och då främst när det gäller när dom olika ombyggnaderna skedde. Eftersom min tänkta förebild är tidigt 60-tal och tvärtemot t.ex. Göran så gillar jag SAB-hjulen och vill behålla dessa, så jag undrar om du möjligen vet vilka ombyggnader jag bör göra. Serviceluckan vet jag att den ska bort, den tillkom väl sent 80-tal, eller? Därefter är jag osäker på vilka övriga åtgärder jag ska göra för att få loket i det utförande det var precis efter ombyggnad till SAB-hjul.

Att man placerat "slickepinnarna" i fel ände hade jag också helt missat, men hur menar du med "På sentida lok är A-änden lika med transformatoränden inte motoränden"? Menar du att det skiljde på dom först tillverkade loken och på dom senare tillverkade loken i vilken ände "slickepinnarna" var placerade?

Hur har du löst handräckena, dom ser ut att vara orginal. Har du beställt reservdelsräcken från Roco och använt dom långa därifrån till där dom avkortade räckena sitter?
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Tillbaka till original: ROCO Da

Inlägg av HJP »

****
Håller med om att denna ombyggnad är mycket snygg. En sådan har funnits i mitt huvud i åratal, men med Märklins Da som utgångspunkt. Numera har jag även Rocos för samma ändamål.
Det har sagts mig att Roco gjort om konstruktionen för hjulaxlarnas infästning, varför de gamla drivhjulen inte passar till deras Da-lok. Någon som vet mer om detta, och om det finns passande ekerhjul från Roco, till deras Da-lok?
Nu befinner jag mig utomlands, så jag kan inte kolla mina Roco-Da, men undrar om det inte finns uttag för framändesskärmar i båda ändarna.

A-änden har nog alltid varit i samma ände på loken, däremot råder en utbredd missuppfattning, vad gäller A-ände, respektive framände.
A-ände/B-ände är en teknisk beskrivning, för att lätt orientera sig på lok och vagnar. Om man rapporterar ett fel i A-änden, så slipper reparatören gå upp i B-änden med den nya detaljen t.ex.
Framände är en säkerhetsrelaterad bestämning av ände, för att en signalgivare, ska veta om han/hon ska visa "framåt" eller "back". Framändesskärmarna ("slickepinnarna") utmärker dragfordonets framände, i dagsljus. I mörker utmärker tänd slutsignal, bakänden. Inför sommartidtabellen 1973, slopades framändesskärmarna, så att slutsignalen gäller dygnet runt.

Det är således inte direkt fel, att ha framändesskärmarna i B-änden, men Da-loken har inga hållare där, det hade däremot äldre elektrolok.
Att framändesskärmarna som regel sitter i A-änden, betyder således inte att A-ände är detsamma som framände.
Så länge våra hobbyhandlare envisas med att kalla framändesskärmar för A-ändesskärmar, så får vi nog dras med denna missuppfattning, med viss begreppsförvirring som följd.

HJP
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Tillbaka till original: ROCO Da

Inlägg av HJP »

****
Hemma igen!
Har kollat ett Roco-Da, och mycket riktigt, det är uttag för framändesskärmar i båda ändarna. Här har Roco gjort sig onödigt jobb.
Möjligen, har du - av misstag - spacklat igen hålen i fel ände. Lätt gjort.

På bilderna tycker jag att du lyckats bra med den SJ-bruna färgen. Vad har du använt för färg? SMJs, Poly Scale-primer, någon annan (bil-)primer, som ibland brukar användas i MJ-sammanhang, eller något helt annat?

HJP
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: Tillbaka till original: ROCO Da

Inlägg av Anders Johansson »

Det är SMJs färger som är alldeles ypperliga att sprutmåla med.
Bra nyanser, stämmer med färglikaren, och bra yta.
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Tillbaka till original: ROCO Da

Inlägg av HJP »

Anders Johansson skrev: Det är SMJs färger som är alldeles ypperliga att sprutmåla med.
Bra nyanser, stämmer med färglikaren, och bra yta.

****
Tack för det!
Ska prova den färgen på nästa bygge.

HJP
Skriv svar