MLJ 3 Berg
MLJ 3 Berg
Lyckades få tag på en av HNJ verkstads sista byggsatser till Berg.
Jag har just börjat men antar att det är dags att starta en tråd
Först behövs dokumentation
Sedan boken som berättar hur man gör
Jag har just börjat men antar att det är dags att starta en tråd
Först behövs dokumentation
Sedan boken som berättar hur man gör
Re: MLJ 3 Berg
Sedan är det dags att packa upp lådan och se vad som finns i
Delar till underredet
Plåten till kåpan
Övriga delar
Delar till underredet
Plåten till kåpan
Övriga delar
Re: MLJ 3 Berg
Efter första dagens bygge har jag kommit så här långt (jag bygger inte fort)
Eftersom jag inte hade en brotch eller borr i rätt storlek blev hålen till lagren för stora. Detta ledde i sin tur till allt möjligt elände innan hjulaxeln snurrade lätt på rätt ställe
Eftersom jag inte hade en brotch eller borr i rätt storlek blev hålen till lagren för stora. Detta ledde i sin tur till allt möjligt elände innan hjulaxeln snurrade lätt på rätt ställe
Re: MLJ 3 Berg
Ska med stort intresse följa denna tråd ,eftersom jag har en byggsats till Berg liggande.
bermod
bermod
-
- Inlägg: 230
- Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53
Re: MLJ 3 Berg
Rekommenderar att Du kollar SV&LV utbytes koppelstänger...
Re: MLJ 3 Berg
Olof skrev: Först behövs dokumentation
I två exemplar dessutom, detta måste du ju förklara...
Re: MLJ 3 Berg
Anders Johansson skrev: Rekommenderar att Du kollar SV&LV utbytes koppelstänger...
Jag har köpt Mikas koppelstänger.
bermod
Re: MLJ 3 Berg
Lasse M skrev:Olof skrev: Först behövs dokumentation
I två exemplar dessutom, detta måste du ju förklara...
En bok man inte kan ha för många utav
Om jag minns rätt så fick jag första exemplaret för att jag var med och jobbade på jubileet. Sedan jobbade min fabror hos jubileets sponsor så jag fick ett ex som gåva den vägen.
Re: MLJ 3 Berg
Anders Johansson skrev: Rekommenderar att Du kollar SV&LV utbytes koppelstänger...
Tack, jag har införskaffat ett par och delat på dem enligt följande metod för att det skall fungera med flexibelt chassi.
Förtenna på insidan men lämna två centimeter i mitten fritt från tenn. Sätt sedan ihop sidorna med stift genom hålen så de kommer mitt för varandra. Sätt en bit aluminiumfolie mellan plåtarna runt hålet för mittaxelns koppeltapp som extra säkerhet så att Du inte löder ihop mitten. Löd sedan ihop ändarna. Tag fram sågen och såga två små snitt på lämpligt ställe på var sin sida om mitthålet. Ett snitt bakifrån och ett framifrån. Se till att snittet bara går igenom ett lager. Du har nu en delad koppelstång. Det som återstår är att löda ihop skikten ända fram till mitten.
I efterhand så har jag blivit lite orolig för att de skall hålla. Om man använder dem som Mika tänkt är det inga problem men efter delningen så blir det väldigt tunt på ett ställe vid mittaxeln. Hade jag gjort det idag hade jag nog använt delar av original-koppelaxlarna också för att få större styrka.
Re: MLJ 3 Berg
Eftersom jag misstror min förmåga att bygga felfri rälls får jag bygga lok med rörliga axlar. Idag kom sex hornblock med posten.