Två vagnar till VWJ

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Två vagnar till VWJ

Inlägg av Göran T »

Två vagnar har fångat mitt intresse under några veckor. Det är återigen öppna vagnar som innebär "mycket skrik för lite ull" (som kärringen sade när hon klippte grisen). Öppna vagnar ser ju inte så mycket ut för världen men ger mycket pyssel för pengarna. Dessutom så skall de ju förses med laster vilket ger ytterligare timmar i verkstaden (tomvagnsdragning är inte ens kul i mj-sammanhang även om det inte finns några krav på lönsamhet med i bilden)

Bild
Återigen en av Göran Olssons VGJ-vagn. När denna är klar rullar tre stycken på VWJ. Denna är som synes helt obromsad. Här grundmålad med bilprimer brun och creme (flaket skall småningom "trämålas" och jag har märkt att en ljusare grund ger ett mer träliknande intryck när det bemålas med förtunnade grå/bruna nyanser . Jag använder ungefär samma teknik när jag målar teak). Vagnen skall ha sidolämmarna nedfällda liggande på vagnsgolvet.

Bild
Den andra vagnen är en rent påhitt. Ett vagnsgolv från en GOSVV-plåt, en bromskur likaså och några gavellämmar tillsammans med lagerboxar och bromsvevskåpa från RG och bromsutrustning från en av Waldes surplusplåtar ger resultatet som på bilden. Ser hyfsat svensk ut eller hur?
Daniel C
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 08:58

Re: Två vagnar till VWJ

Inlägg av Daniel C »

"Mycket besvär för ingenting sa kärringa som klippte grisen" hade ja hört. Din variant var bättre och säkert mer ursprunglig. Nåväl, snyggt byggt (som vanligt) Får man fråga vilken bilprimer du använder?

D
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Två vagnar till VWJ

Inlägg av Göran T »

Hej Daniel!
Den "SJ-bruna" primern är Hagmans som jag har köpt hos Mekonomen. Den krämgula är inköpt på Biltema.
/Göran
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Två vagnar till VWJ

Inlägg av Arne Falk »

Göran!
Jag tycker att nyansen på primern du använder känns rätt, i varje fall med mina ögon och med min skärm. Så jag beslutade mig för att testa den. Men när jag kom till Mekonomen för att inhandla en burk, fanns där naturligtvis två rödbruna nyanser med grundfärg från Hagmans. Men varför ska det vara lätt alltid? På en av dem, den något mörkare, står 1-K. Vad står det på din burk?

/Arne F
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Två vagnar till VWJ

Inlägg av Göran T »

Arne Falk skrev: Göran!
Jag tycker att nyansen på primern du använder känns rätt, i varje fall med mina ögon och med min skärm. Så jag beslutade mig för att testa den. Men när jag kom till Mekonomen för att inhandla en burk, fanns där naturligtvis två rödbruna nyanser med grundfärg från Hagmans. Men varför ska det vara lätt alltid? På en av dem, den något mörkare, står 1-K. Vad står det på din burk?

/Arne F


Hej Arne!
Någon sådan beteckning står det inte på min burk, däremot ett produktnummer: 114 50. Hoppas att det kan vara till någon nytta.

Bild
Ytterligare en bild på vagnarna som nu fått sig en första omgång "brädfärg" på vagnsgolvet. Förtunnade nyanser av svart och brunt. Vagnsgolvet skall bli lite mörkare

/Göran T
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Två vagnar till VWJ

Inlägg av Johan Winell »

Göran T skrev:
Arne Falk skrev: Göran!
Jag tycker att nyansen på primern du använder känns rätt, i varje fall med mina ögon och med min skärm. Så jag beslutade mig för att testa den. Men när jag kom till Mekonomen för att inhandla en burk, fanns där naturligtvis två rödbruna nyanser med grundfärg från Hagmans. Men varför ska det vara lätt alltid? På en av dem, den något mörkare, står 1-K. Vad står det på din burk?

/Arne F


1-K = enkomponent?
Göran T skrev: Hej Arne!
Någon sådan beteckning står det inte på min burk, däremot ett produktnummer: 114 50. Hoppas att det kan vara till någon nytta.

Bild
Ytterligare en bild på vagnarna som nu fått sig en första omgång "brädfärg" på vagnsgolvet. Förtunnade nyanser av svart och brunt. Vagnsgolvet skall bli lite mörkare

/Göran T


Rackarns snyggt Göran.

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Två vagnar till VWJ

Inlägg av Arne Falk »

Tack Göran!

/Arne F
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 653
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Två vagnar till VWJ

Inlägg av Micke Brane »

Hej Göran.

Tjusiga byggen.
Dina bilder inspirerade mig att ta mig till byggbordet.
Vid byggbordet har jag varit alldeles för lite de senaste 9 månaderna, tack.
http://www.brane.nu/byggbord/stationshus.html

Allmäna frågor till tråden:
Är det olika nyanser på de 2 olika röda grundfärgerna från Hagmans?
Eller finns det någon annan grundfärg att rekomendera för att få lite variation på vagnarnas nyans?


Med Vanliga Hälsenor
Micke Brane
En förvirrad återfalls rallare
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Två vagnar till VWJ

Inlägg av Tobias Ljung »

Instämmer i hyllningskören. Kul med hal för kedjor i stolptopparna, snyggt. Brukar ju fattas pa en del modeller.
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Två vagnar till VWJ

Inlägg av Göran T »

Micke och Tobias, tack för ovationerna!
Roligt att du lyckas ta dig ur "bygg-koman" Micke och att jag delvis är orsak till det. Har kollat din hemsida och det pågående bygget av stationshuset i Mariefred. Det förtjänar definitivt att byggas klart! Det ser riktigt spännade ut...
Visst är det roligare med stolpar med hål i men det är ett tidsödande pyssel som jag gärna skulle köpa mig fri ifrån :-) Det tar nästan lika lång tid att bocka stolpfästen, borra hål och fila till stolparna samt montera dessa, som det tar att bygga resten av vagnen. Dessutom skall det formas och lödas fast ett 10-tal surrningsringar också.
Allt det där är dock glömt för nu börjar vagnarna bli klara. Jag har vädrat dem med färgspruta/pensel idag - kanske lite väl hårt - men det får vara så. Kanske jag skall gå över dem en gång med lite torrpasteller också men detta får ske först efter dekalering. På öppna vagnar så är det ju bara långbalken och buffertplankan som skall ha dekaler så jag hoppar över proceduren med blanklack/dekaler/mattlack. blänket i dekalfilmen syns knappt i dunklet under vagnsgolvet och torrpastellerna hjälper också till att tona ner ev. glansdagrar i bärfilmen.

Bild
Bild

/Göran T
Skriv svar