Julpyssel - Dannemoras växellok för malmvagnsväxlingen -OV88

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Julpyssel - Dannemoras växellok för malmvagnsväxlingen -OV88

Inlägg av Johan Winell »

Tycker att det visas lite byggbilder just nu, man hoppas ju på att det som i mitt fall beror på att lödkolven går varm hemma i stugan.

Jag har under julen tagit mig tid att knåpa med denna:

Bild

Den är sprungen ur en etsplåt som jag tagit fram för att jag helt snöat in på att det här loket var tvunget att byggas i modell.

Projektet är nu i det stadiet att målning närmar sig. De sista deltaljerna samt hopsättning av kåpa och underrede väntar jag med till det är målat för att slippa maskering. Tror ni man törs löda samman kåpan och underredet med 70gr tenn efter att man målat?

Ja just det, bild på förebilden finns här:

[link=http://www.janlindahl.se/ind/ind_dammemora_01_jpg.htm]Jan Lindahls bild på OV88 i Dannemora 1972[/link]

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Daniel C
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 08:58

Re: Julpyssel - Dannemoras växellok för malmvagnsväxlingen -

Inlägg av Daniel C »

Himla snyggt byggt! Va ere för skala?

Mvh/ D
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Julpyssel - Dannemoras växellok för malmvagnsväxlingen -

Inlägg av Johan Winell »

Daniel C skrev: Himla snyggt byggt! Va ere för skala?

Mvh/ D


Tackar, med lite till finputs innan målning så blir det nog rätt ok.

Skala 1/87, loket är 6cm över buffertbalkar 5,2m långt i verkligheten.

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Julpyssel - Dannemoras växellok för malmvagnsväxlingen -

Inlägg av Lasse M »

Johan Winell skrev:
Daniel C skrev: Himla snyggt byggt! Va ere för skala?

Mvh/ D


Tackar, med lite till finputs innan målning så blir det nog rätt ok.

Skala 1/87, loket är 6cm över buffertbalkar 5,2m långt i verkligheten.

VH

/Johan


H0!?!?!?!?!? Då blir jag ju genast nyfiken på vad det är för skalakoppel du använder dig av? Trodde det var ett bygge i 0:an när jag såg kopplet.

Snyggt bygge för övrigt, kul med udda förebilder.
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Julpyssel - Dannemoras växellok för malmvagnsväxlingen -

Inlägg av Johan Winell »

Lasse M skrev: Då blir jag ju genast nyfiken på vad det är för skalakoppel du använder dig av? Trodde det var ett bygge i 0:an när jag såg kopplet.


Hej igen, kopplet kommer från etsplåten:
Bild

Lite pilligt att få ihop, och om det funkar vet jag inte ännu (har ej hunnit testa), men Waldes fungerade ju i nollan så varför inte...

Loket är förberett för ett Microtrains N-skalekoppel i "hornet" på buffertbalken, så det är bara att montera ett sådant i stället om det inte fungerar.

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: Julpyssel - Dannemoras växellok för malmvagnsväxlingen -

Inlägg av Tomas Jansson »

Yes! Kul att se - och snyggt förstås!

Nysilver, men vilken plåttjocklek? Ser väldigt nätt och fint ut!

/Tomas J
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Julpyssel - Dannemoras växellok för malmvagnsväxlingen -

Inlägg av Johan Winell »

Hej Tomas, det är 0,25mm (oetsad) nysilverplåt. Det innebär att kåpan är 0,125mm tjock. Det låter kanske bräckligt, men det räcker gott.

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Jocke Svensson
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:07

Re: Julpyssel - Dannemoras växellok för malmvagnsväxlingen -

Inlägg av Jocke Svensson »

Instämmer i hyllningskören.
Har själv funderat på att försöka etsa något liknande koppel i nysilver men ännu inte kommit till skott. Om kopplet fungerar skulle det kanske finnas möjlighet för medlemmar i smalspårsfrämjandet att kunna använda Johans framtagna konstruktion/etsförlaga av kopplet. Istället för att flera personer tar fram samma eller liknande koppel skulle man kunna få någon form av inofficiell standard.

/ Jocke S
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Julpyssel - Dannemoras växellok för malmvagnsväxlingen -

Inlägg av Ante S »

Jag har också gått i samma funderingar. Det fanns ett jättesnyggt koppel för några år sedan hos en tysk tillverkare som inte lämnade mig någon ro och som fick Kadee att se ut som... Jag vet inte vad. Kopplet verkar inte finnas längre och var rätt dyrt så jag har funderat på om det gick att... Johans koppel är därför jätteintressant! Vill ha!

Ante
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Julpyssel - Dannemoras växellok för malmvagnsväxlingen -

Inlägg av Lasse M »

Johan Winell skrev: Lite pilligt att få ihop, och om det funkar vet jag inte ännu (har ej hunnit testa), men Waldes fungerade ju i nollan så varför inte...

Loket är förberett för ett Microtrains N-skalekoppel i "hornet" på buffertbalken, så det är bara att montera ett sådant i stället om det inte fungerar.

VH

/Johan


Du har alltså inte använt ditt skalakoppel tidigare?

Funkar det att köra med både Microtrains N-koppel och Kadee H0n3 koppel ihop? Har Kadee H0n3 på all min smalspårsmateriel men på ett lok skulle jag p g a utrymmesskäl behöva montera kopplet i ett "horn" som på din bild. Men tycker att ett "horn" som rymmer ett Kadee H0n3 koppel känns allt för klumpig, men "hornet" på ditt lok ser ju nästan skalenligt ut jämfört med förebilden så ett Microtrains N-koppel kan vara lösningen för mig. Vilka mått håller ditt "horn".

Så som sagt, någon som vet om dessa båda koppel funkar ihop?
Skriv svar