Julpyssel - Dannemoras växellok för malmvagnsväxlingen -OV88

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Julpyssel - Dannemoras växellok för malmvagnsväxlingen -

Inlägg av Johan Winell »

Ante S skrev: Jag har också gått i samma funderingar. Det fanns ett jättesnyggt koppel för några år sedan hos en tysk tillverkare som inte lämnade mig någon ro och som fick Kadee att se ut som... Jag vet inte vad. Kopplet verkar inte finnas längre och var rätt dyrt så jag har funderat på om det gick att... Johans koppel är därför jätteintressant! Vill ha!

Ante


Dessa var en gjutning i mässing har jag för mig. Därav priset skulle jag tro.
Lasse M skrev: [Du har alltså inte använt ditt skalakoppel tidigare?

Funkar det att köra med både Microtrains N-koppel och Kadee H0n3 koppel ihop? Har Kadee H0n3 på all min smalspårsmateriel men på ett lok skulle jag p g a utrymmesskäl behöva montera kopplet i ett "horn" som på din bild. Men tycker att ett "horn" som rymmer ett Kadee H0n3 koppel känns allt för klumpig, men "hornet" på ditt lok ser ju nästan skalenligt ut jämfört med förebilden så ett Microtrains N-koppel kan vara lösningen för mig. Vilka mått håller ditt "horn".

Så som sagt, någon som vet om dessa båda koppel funkar ihop?


Nej jag har bara kopplen på OV88 (Oskarhamns varvs lok tillvnr 88, om någon undrar).

Vad jag vet så är Kadee Hon3 och Microtrains N-koppel kompatibla, det som behöver göras på MT-kopplet är att förse det med längre avkopplingspinne (p.g.a. H0-höjd över rälsen).

Det som det är uppenbart att det måste jobbas på då det gäller Klemming-kopplet i skala H0 är:
  • Återställning i sidled
  • Avkoppling via magnet
  • Placera det i en "ficka" så att man kan byta ut MT- eller Kadee-kopplen ur sina respektive fickor
Jag har ideér om hur detta skulle kunna designas, men det kräver en del prototyping. Kanske kan det fungera.

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Julpyssel - Dannemoras växellok för malmvagnsväxlingen -

Inlägg av Lasse M »

Johan Winell skrev: Vad jag vet så är Kadee Hon3 och Microtrains N-koppel kompatibla, det som behöver göras på MT-kopplet är att förse det med längre avkopplingspinne (p.g.a. H0-höjd över rälsen).


Tack för infon, då ska jag prova med ett N-koppel på mitt lok.
Det som det är uppenbart att det måste jobbas på då det gäller Klemming-kopplet i skala H0 är:
  • Återställning i sidled
  • Avkoppling via magnet
  • Placera det i en "ficka" så att man kan byta ut MT- eller Kadee-kopplen ur sina respektive fickor
Jag har ideér om hur detta skulle kunna designas, men det kräver en del prototyping. Kanske kan det fungera.

VH

/Johan


Låter lovande, då kanske man ska sluta inhandla fler Kadeekoppel. :-)
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Julpyssel - Dannemoras växellok för malmvagnsväxlingen -

Inlägg av Ante S »

Låter lovande, då kanske man ska sluta inhandla fler Kadeekoppel. :-)


Japp! Jag står och tvekar mellan olika koppelsystem och ett stort antal av mina fordon är f n koppellösa (gäller f ö även normalspåret där övergången till TB-koppel går trögt p g a bristande tid/ork/inspiration/körbar bana). Detta vore naturligtvis ett mycket roligare alternativ än Kadee/MT -även om min bana rent geografiskt snarare borde ha hästskokoppel (enkammartyp) än Klemming, men man kan ju inte få allt....

Ante
Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 332
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:34
Ort: Österlen

Re: Julpyssel - Dannemoras växellok för malmvagnsväxlingen -

Inlägg av Graffen »

Skalenlighet i all ära, men användarvänligheten är väl ett ganska tungt vägande skäl att använda Kadee, eller? Att rangera med skalakoppel kan väl bli lite frustrerande, för jag vet ju hur det var när jag installerade Sergent koppel på ett par av mina lok och vagnar för att pröva. Man kan ju inte påstå att det blev mycket rangering med dem på.
Det var dessa jag hade på:
http://www.sergentengineering.com/
Men visst är det vackert!
Deo adjuvante labor proficit
Bild
Skriv svar