VGJ vagnpråm

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Peter Estelius
Inlägg: 303
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

VGJ vagnpråm

Inlägg av Peter Estelius » tor 13 aug 2009, 21:04

Som ni kanske förstått har jag ett gott öga till VGJs anlägningar som låg vid Gullbergskajen. Det är en så komplett hamnmiljö som man nå´nsin kan få det på smalspår.

Hittills har jag bara hunnit med en av bogserarna och en vagnpråm. Den ser ut som nedan.

Bild

Med ett par vagnar så syns konceptet bättre. Här är det två normalspårsvagnar som mannekängar då deras smalspårssyskon inte är riktigt klara än.

Bild

Så lägger vi till en bogserare också. Här John B Lund som ersättare för Stormprincess.

Bild

So far so good. Nu vidtar letandet efter bilder på pråmläget och Gullbergskajen för det ska bli underlag till den hamndel jag avser bygga upp på min bana Slötorp-Dåseberga Järnväg version 2.

Mvh

/Peter



johnjohn
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 17 nov 2007, 10:17

Re: VGJ vagnpråm

Inlägg av johnjohn » sön 27 sep 2009, 09:43

Tar onekligen tid att söka efter bilder. Kanske man kan hitta nåt via stadsmuseets databas på: http://carlotta.gotlib.goteborg.se/pls fast det verkar inte vara så många pråmlägesbilder där..

Bild

.j
Så lägger vi till en bogserare också. Här John B Lund som ersättare för Stormprincess.

Bild

So far so good. Nu vidtar letandet efter bilder på pråmläget och Gullbergskajen för det ska bli underlag till den hamndel jag avser bygga upp på min bana Slötorp-Dåseberga Järnväg version 2.

Mvh

/Peter



Peter Estelius
Inlägg: 303
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: VGJ vagnpråm

Inlägg av Peter Estelius » sön 27 sep 2009, 14:11

Ja, det tar mycket tid. Har "bläddrat" igenom några tusen av Gbgs stadsmuseums bilder med mycket magert resultat. Bilder finns däremot på ställen man inte förväntar sig ens. Men ett par med bra vinklar har jag sett Anders Jansson lagt upp på Postvagnen för ett antal år sedan.

Vill bara inte lägga upp hans bilder, eller någon annans heller för den delen, men om Anders J läser detta kanske vi kan övertyga honom att visa dem här. Det skulle ge lite bättre bild av hela vagnpråmsmiljön i Gullberg.

Mvh

/Peter

Justerat inledningen som blev svårtydd.



Lennart Rosquist
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 08 jun 2007, 19:11

Re: VGJ vagnpråm

Inlägg av Lennart Rosquist » sön 18 okt 2009, 19:51

Hej !

Har du sökt på sjöfartsmuseet i Göteborg ? De borde ha kran ritningar
och ev bilder på pråmar.

Mvh
Lennart Rosquist



Peter Estelius
Inlägg: 303
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: VGJ vagnpråm

Inlägg av Peter Estelius » sön 18 okt 2009, 19:59

Lennart R skrev: Hej !

Har du sökt på sjöfartsmuseet i Göteborg ? De borde ha kran ritningar
och ev bilder på pråmar.

Mvh
Lennart Rosquist


När det gäller ritningar på kranar har jag faktiskt missat att fråga sjöfartsmuseet. Tack för tipset!

När det gäller pråmen har jag lyckats få tag i en konstruktionsritning från annat håll :-)
Bilder har jag lyckats surfa upp från flera olika ställen, men vågar inte lägga ut dem här då upphovsrätt etc nog ställer till det. Pråmen ovan ser nog ut som den gjorde (fast den var nog skitigare än min).

Just nu pågår hamnbygge på SDJ version 2. Vid lämpligt tillfälle ska jag ner och plåta i hamnen också. Det kommer att ge bra underlag för detaljer. Mycket finns också i böckerna om Göteborg i färg.

Mvh

/Peter



lars
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 17:51

Re: VGJ vagnpråm

Inlägg av lars » mån 26 okt 2009, 17:05

VGJ vagnpråmar kallades av någon anledning "ekor".

Lars



Peter Estelius
Inlägg: 303
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: VGJ vagnpråm

Inlägg av Peter Estelius » tis 27 okt 2009, 20:06

Mmmm, har också hört det. Har funderat lite och kommit fram till en gissning.

Utöver vagnpråmarma var det tydligen vanligt att särskilt bulklaster fraktades mellan kajer och närliggande materialgårdar till fartyg vid både kaj och på redd med låga "eka-liknande" småpråmar. En av dessa ligger på land utanför Maritiman i Göteborg.

Första försöken med vagnpråmar gjordes tydligen (har läst nånstans) med att däcka just en sådan pråm.

Alltså gissar jag att benämningen ekor kommer från dessa fraktpråmar från början och liksom skavt av sig även på vagnpråmarna.

Någon mer kunnig får gärna rätta om min gissning är fel.

Mvh

/Peter



Skriv svar