Små dieslar i H0e

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Miesenberger
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 08:40

Små dieslar i H0e

Inlägg av Miesenberger »

Loket i silverskrud är en kortad Diema Diesel från Chivers Fineline, detta blir då nästan en DS 22.
Drivningen är ett O&K RL1c chassi från Nigel Lawton.
I mitten samma korg, okortad, på ett Graham Farish chassi.
Till vänster en Jenbach från TiH0 med en "Caramel" drivning från le train magique.
Häls,
/P
Bild
Mats Dahlström
Inlägg: 91
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 21:20

Re: Små dieslar i H0e

Inlägg av Mats Dahlström »

Trevligt! Jag blir snart klar med min Diema!

Mats
Miesenberger
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 08:40

Re: Små dieslar i H0e

Inlägg av Miesenberger »

Härligt!
Då får vi köra ikapp.
/P
Mooze
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 22:48

Re: Små dieslar i H0e

Inlägg av Mooze »

Är detta byggsatser eller färdiga lok som ni modifierar? Just denna typ av lok är mina favoriter så om någon vet var man kan köpa byggsatser på liknande lok i H0e vore jag tacksam. Skall strax till att beställa Z4p loket från Rimbo.
clas ahlstrand
Inlägg: 134
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:17

Re: Små dieslar i H0e

Inlägg av clas ahlstrand »

Mooze skrev: Är detta byggsatser eller färdiga lok som ni modifierar? Just denna typ av lok är mina favoriter så om någon vet var man kan köpa byggsatser på liknande lok i H0e vore jag tacksam. Skall strax till att beställa Z4p loket från Rimbo.

Diemaloket är en vitmetallbyggsats i 009 från Chivers Finelines. Alltså något för stor för H0e om man skall vara petig. Men varför skall man alltid vara det? Det är i allmänhet höjden som främst avslöjar att t ex ett lok eller en personvagn är i 1:76 istället för 1:87. På många smådieslar är emellertid hytten inte i full ståhöjd eller saknas helt. Såvida man inte är mycket väl bekant med förebilden märks därför inte skillnaden i skala på sådana. Sålunda är Z4p i 1:87 större än t o m det största av 009-loken på Miesenbergers foto.

Enligt Roger Chivers själv köper man lämpligen hans 009-byggsatser från Parkside Dundas:
http://www.parksidedundas.co.uk/acatalo ... CTION.html

Parkside-Dundas säljer också Nigel Lawtons minimala 009-lok och drivningar. Har även Meridian, som också har några små 009-dieslar på programmet. Och en hel massa annat. Parkside-Dundas saluför nämligen i princip allt som finns att tillgå för brittisk 009.

Nackdelen med Parkside-Dundas nätkatalog är att den i stort sett saknar illustrationer. Man får gå till andra källor för att få reda på hur förebilderna eller modellerna egentligen ser ut.

Nigel Lawton har dock en egen hemsida, där man kan se hur hans modeller ser ut (och även beställa dem):
http://www.nigellawton009.com/VeeTipper.html

PS: Om du letar på brittiska nätsidor om mj kommer du här och var att stöta på termerna 4 mm scale och 3.5 mm scale. Förstnämnda är 1:76, den mest använda mj-skalan i Storbritannien, där 4 mm på modellen motsvarar 1 engelsk fot på förebilden. Sistnämnda är 1:87, dvs H0, där 3,5 mm motsvarar 1 fot.
Mooze
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 22:48

Re: Små dieslar i H0e

Inlägg av Mooze »

Tack!
Miesenberger
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 08:40

Re: Små dieslar i H0e

Inlägg av Miesenberger »

Nu har den fått lite färg och går riktigt bra. Jag satte strömupptagningsbleck på båda sidor på chassit och inte bara på den isolerade sidan. Man kan ana drivningen inne i hytten.
Häls,
/P
Senast redigerad av Miesenberger den ons 18 aug 2021, 15:33, redigerad totalt 1 gånger.
mj-onas
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 22:28

Re: Små dieslar i H0e

Inlägg av mj-onas »

Hej!
Just hemkommen från mötet i Hägersten måste jag tacka för arrangemanget och kommentera denna trådskapares byggen. Det var till stor glädje för mig att på hemmaplan få se en industribana i modell. I synnerhet denna mycket välbyggda timmerbana i microlayout. Förmodar att bilder kommer för det fotograferades flitigt, men hur bra fotografer och kameror det än är så går det nog inte upp mot att se denna "live".

Jag är mycket imponerad av byggarens skicklighet och de små lokens gångegenskaper. Trodde faktiskt inte att de gick så bra. Kul också att i verkligheten få se olika "loren"-chassin. Mycket inspirerande! Jag är så glad att jag åkte till mötet.

hälsar
Mats
Arne Lindgren
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 30 apr 2010, 09:23

Re: Små dieslar i H0e

Inlägg av Arne Lindgren »

clas ahlstrand skrev: PS: Om du letar på brittiska nätsidor om mj kommer du här och var att stöta på termerna 4 mm scale och 3.5 mm scale. Förstnämnda är 1:76, den mest använda mj-skalan i Storbritannien, där 4 mm på modellen motsvarar 1 engelsk fot på förebilden. Sistnämnda är 1:87, dvs H0, där 3,5 mm motsvarar 1 fot.

Ah, mitt första inlägg. :)
Arne Lindgren heter jag och har funderat på att bygga nånting för första gången på 45 år. :) Men för att spara plats så bestämde jag mig för en (2) MMM-oduler. Men sen skulle man ju ha nåt mer än spår på modulen. Lokstall? Koloniområde? Busig del av stan?
Sen tänkte jag att man ska ju kunna köra hemma också. Så det blir en gruva med ett litet sorteringsverk och en pytte-boom-town med 9mm smalspår. Ger fantastiska möjligheter med platsbrist, omlastningar, rampning, malmförflyttning, liten lokstation, personaltåg in i gruvan osv..
Grundsats Roco tänkte jag först.. sen hittade jag ett underbart litet fyrkantigt lok hos Parkside Dundas som skulle ha ett chassie från en Kato spårvagn..
http://www.parksidedundas.co.uk/acatalog/A1_MODELS.html
Nu när jag dubbelkollade nu efter att ha läst ditt inlägg står det under 4mm scale..
Googling på Kato gav den här länken.
http://www.kato-unitrack.co.uk/a1-009-kits-12334-0.html
Sharp Models säljer både det lilla loket och chassiet, och även ett lite större med boggiechassie.
Men hos Sharp står det under HO.. Finns det nåt smart sätt att kolla, missar jag nån info?
Arne Lindgren
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 30 apr 2010, 09:23

Re: Små dieslar i H0e

Inlägg av Arne Lindgren »

Det löser sig.. jag kollade längden på chassiet och printade ut bilden på lokkåpan för att kunna beräkna storleken sen. Kåpan kom ut i 1:1, 58 mm lång, samma som chassiet och en normalstor gubbe får huka sig lite när han kliver in. Då blir det inte för stort.
Nu ska jag bara hitta nåt annat att lära mig mässingslödning på innan jag skickar efter delarna.. (Sorry för trådkapningen, jag SKA lägga upp en egen tråd så fort nåt är byggt överhuvudtaget).
Skriv svar