NKlJ G-finka

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
lars
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 17:51

Re: NKlJ G-finka

Inlägg av lars »

Tomas!

Nu förstår jag varför jag missat din "långa G"! Jag har inte varit inne på "mitt bygge".

Lars
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: NKlJ G-finka

Inlägg av Tomas Jansson »

Ibland innebär semester mycket tid till modellbygge och ibland mindre så. I år har det blivit lite mindre av olika anledningar, men nu kan jag i alla fall till slut presentera den färdigbyggda G-vagnen! Eller ja, 98% klar i alla fall…

De sista byggbilderna visar gavelståndarna på andra gaveln med integrerade slutsignalhållare (jo, det sitter två på vardera sidan på den samma gavel! Jag rycker det verkar lite skumt (brukar det inte vara på diagonala hörn?), men förebilden bestämmer ju… Någon som kan kasta ett ljus över varför?). Den lilla fyrkanten med hål i tas loss och träs sedan över den dubbelvikta hållaren. Hållaren viks i en vikanvisning (mot underlaget på bilden) och den yttersta delen bockas sedan rakt ut så att konsolen som hållaren sitter på kan lödas mot själva gavelståndaren (en helt hopplös förklaring inser jag när jag läser den igen... Bilden på originalet på en av vagnarna i Vadstena hoppas jag förklarar bättre vad jag försöker åstadkomma, se nedan)

Bild

Bild

Der är tydligen OK om hållaren hamnar lite snett!

När slutsignalhållaren lötts på plats, klipps ”överskottet” bort, och efter försiktig lödning sitter så det hela på plats på korgen: Pålödd skyltplåt syns här också.

Bild

Likt vår redaktörs bygge av G-vagn i nästsenaste Smalspårigt fick även jag samma fel, med att denna del av gavelståndaren hamnat en smula för lågt (skruvimitationerna skall sitta i linje med brädskarvarna). Men det bjuder jag också på :-)

Jag hade tänkt använda Rimbo Grandes bromsslangar, men det visade sig att på denna vagn (och andra har jag sett nu…) såg de något annorlunda ut, med avstängningsventilen monterad på ett vertikalt rör som sedan går i en vinkel in under vagnen. Åter tror jag bilden på originalet visar bättre vad jag försöker säga, här en av vagnarna i Anten:

Bild

Jag gjorde därför en ny av 0,5 mm MStråd, och virade runt 0,2 mm Cu-tråd för att markera slangkopplingar och anslutningarna för avstängningsventilen. Handtaget till ventilen gjordes av 0,3 mm MS-tråd. På bilden syns också mina säkerhetskedjor. Jag hade etsat länkar till detta ändamål, men lämnat en öppning i dem för att underlätta montage. Den blev dock alldeles för stor, så jag gjorde istället nya länkar i 0,3 mm MStråd som jag virade runt en bit 1x0,5 mm MS-profil. Som synes är det lite knivigt att får dem jämna och snygga.

Bild

Bromsslangen blev visst i kortaste laget ser jag nu och man kan fundera på om den räcker över till nästa vagn… :-)

Jag nämnde i mitt förra inlägg att min specialetsade platta till Kadeekopplet inte verkade passa riktigt. Det visade sig att jag någonstans i processen spegelvänt den, så att den lilla plastplupp, som skall löpa i öppningen som syns bredvid skruven, istället klämdes fast under plattan på andra sidan. Jag orkade inte ens bli förvånad utan plockade fram borr och nålfil och gjorde ett nytt hål på motsatt sida. Så här alltså:

Bild

Notera plastpluppen i nedre delen av det högra hålet.

Och i och med det så är vagnen klar!

(… för målning…)

Bild

Och ja, den skarpögde konstaterar att koppel saknas på andra sidan (de skall dock ändå demonteras för målningen). Återstår också att göra en bromsslang och ett par kedjor.

Målningen kommer dock senare och antagligen i samband med andra byggen, så det är nog inte lönt att vänta på här…

Jag kom f ö på en fråga jag glömt ställa: mina lagergaffelenheter (om vi nu kallar dem så) har ett glapp mot långbalkarna på 0,5 mm. Det betyder då att den minsta kurvradie r som vagnen smärtfritt tar sig igenom kan finnas (möjligen ungefär) som: 0,5/lagergaffelns bredd = halva axelavstpndet/r, (Vinkeln skall bli lika: rita upp hur det ser ut så tror jag du förstår hur jag menar) d v s med mina siffror: r=(34,5 x 8)/0,5 => r=560 mm, vilket räcker fint för mig, men hur ser det ut för andras kurvradier? Och har jag räknat rätt? Jag antar min fråga kokar ner till hur stort ”glapp” mellan lagergaffel och rambalk är lämpligt för en ”normal svensk smalspårsmodellvagn med axelavståndet x”? Jag inser att det finns många svar på den frågan (bl a om man kör H0e och H0n3!). Men ge gärna lite egna erfarenheter.

Avslutningsvis får jag passa på att tacka så mycket för alla kommentarer och tips, det har varit mycket värdefullt! Har mina skriverier och bilder triggat andra att rita egna modeller är det väldigt roligt. Tycker någon rentav att någon lösning kan vara värd att kopiera blir jag bara smickrad. Själv har jag fått blodad tand och planerar redan för nästa plåt – NKlJ förstås! (OBS sitt inte uppe och vänta - det dröjer tills den blir klar!) Tanker du rita/etsa något från NKlJ, hör gärna av dig så vi inte krockar, snopet att lägga ner tid på något som någon annan redan gjort. Jag vet från säker källa att något kan komma från Västeråshållet, men mer säger inte jag…

Fr om i morgon kommer jag befinna mig i internetskugga en tid, så respons på ev inlägg ang lagergaffelglapp och annat kan dröja. Hoppas det inte det hindrar er att skriva dem!

/Tomas J
Skriv svar