Walde - Z4p

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Anders Östlund
Inlägg: 481
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: Walde - Z4p

Inlägg av Anders Östlund » ons 20 apr 2011, 06:00

"Pinsamma", ingen överhängande risk... ;) Du kan nog lugnt skala ner pinsamehten till 1/45 också, dvs "ganska liten". Ser ju kanonbra ut! :)

/Anders Ö


Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik

Tobias Ljung
Inlägg: 701
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Walde - Z4p

Inlägg av Tobias Ljung » tor 28 apr 2011, 20:27

Inredningen börjar komma pa plats:

Bild



Beeblebrox
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 26 jan 2011, 13:04

Re: Walde - Z4p

Inlägg av Beeblebrox » fre 29 apr 2011, 15:56

Imponerande snyggt bygge!


Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Tobias Ljung
Inlägg: 701
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Walde - Z4p - belysning

Inlägg av Tobias Ljung » lör 30 apr 2011, 07:40

Tackar för glada tillrop!

Jag ska precis löda ihop LM317 belysningskretsarna. Om det vore ett lok sa skulle det bli tva kretsar, en framat och en bakat, med tva stralkastare och en slutsignal till respektive krets.

Men nu ska ju loket ga i multipeltraktion, och dessutom kommer hyttbelysningen till. Jag har tänkt utrusta loket med en DCC ljuddekoder vid ett senare tillfälle, men vill förbereda belysningen för denna installation redan nu.

Fragan är nu om jag behöver 3 eller 5 kretsar, dvs ska stralkastare och slutsignal skiljas at?
- Krets 1: Stralkastare A-ände
- Krets 2: Stralkastare B-ände
- Krets 3: Slutsignal A-ände
- Krets 4: Slutsignal B-ände
- Krets 5: Hyttbelysning

Hur var en typisk belysning pa tva multipelkopplade Z4p pa 50-talet? Min gissning:
- Endast stralkastarna pa första loket är tända
- Slutsignal bakat pa bada loken



Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: Walde - Z4p

Inlägg av Olsson » lör 30 apr 2011, 09:50

Jag studerade farsans bilder från Finspång-Hjortkvarn (tagna 1985), och där verkar det vara

Strålkastare lok 1 framåt
Strålkastare lok 2 bakåt
Röd signal lok 2 bakåt

Men det var kanske inte så noga på den tiden, dom verkar ha upptäckt att lyset inte var tänt på hemvägen förens efter ett par kilometer.



Tobias Ljung
Inlägg: 701
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Walde - Z4p

Inlägg av Tobias Ljung » lör 30 apr 2011, 12:07

OK, tackar för info. Undrar om SJ hade nagra riktlinjer?

Nagon som vet hur det brukar vara pa "köpelok", kan man styra slutsignalerna separat där?

Jag tittade lite efter lämpliga ljuddekodrar och fastnade för:
- ESU Loksound v4.0 + 2x högtalare 50330 el 50334 + Powerpack 54670

=> Vilken ljudfil (av det som redan finns) är lämplig till en Z4p?

=> Finns en "svensk" tyfon?

=> Lönar det sig att ha tva högtalare (en pa var sida i motorhuven)?



Graffen
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:34

Re: Walde - Z4p

Inlägg av Graffen » lör 30 apr 2011, 22:53

Tobias Ljung skrev: Jag tittade lite efter lämpliga ljuddekodrar och fastnade för:
- ESU Loksound v4.0 + 2x högtalare 50330 el 50334 + Powerpack 54670

=> Vilken ljudfil (av det som redan finns) är lämplig till en Z4p?

=> Finns en "svensk" tyfon?

=> Lönar det sig att ha tva högtalare (en pa var sida i motorhuven)?

Verkar vara ett bra val! Den dekodern lär väl sätta standarden ett par år framöver.
Vet inte riktigt vad de släppt för ljud till V4:an än (har inte kollat då jag inte införskaffat någon än....).
Men att lägga in en Svensk Tyfon torde inte vara så svårt om någon har en inspelning....
Två högtalare LÄR ju löna sig. I synnerhet som det är den första ljuddekodern med stereo!
Ska se vad jag hittar i ljudarkivet.....


Deo adjuvante labor proficit
Bild

Olof
Inlägg: 1031
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Walde - Z4p - belysning

Inlägg av Olof » sön 01 maj 2011, 13:04

Tobias Ljung skrev: Jag ska precis löda ihop LM317 belysningskretsarna. Om det vore ett lok sa skulle det bli tva kretsar, en framat och en bakat, med tva stralkastare och en slutsignal till respektive krets.


Får jag lite frågvist undra vad du skall ha LM317 till? Det låter som en spänningsstabilisator. På moderna dekodrar kan man väll anpassa belysningsspänningen till de lampor som används?

När Du ändå kommitså långt i dit dekodersök, kan Du då inte vänta med belysningen till dekodern är på plats?

/Olof


Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se

Tobias Ljung
Inlägg: 701
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Walde - Z4p

Inlägg av Tobias Ljung » sön 01 maj 2011, 15:10

Funktionsspänningen fran en DCC dekoder kan variera mellan olika digitalsystem, och därmed spänningen till lamporna. För att vara säker pa att mina 1,5 V lampor far rätt spänning (eller snarare inte för hög spänning) sa använder jag en liten LM317 spänningsregulator. Till elektriska lampor brukar jag använda 1,4 V, till "fotogenlampor" 1,3 V. Detta är speciellt viltigt pa just denna modell, eftersom det är mycket jobb att byta en lampa; de är limmade direkt i stralkastargjutningen.

Detta gäller inte 16-18V lampor, de kan man justera direkt fran dekodern, men jag hittade inga sadana som far plats i min applikation.

Med LEDs räcker det med ett motstand, de är mindre känsliga för digitalsystemens spänningsvariation. Men jag har ännu inte hittat nagot bra LED alternativ som ersättning till de sma 1,5 V glödlamporna. För vagnsbelysningar tänker jag dock använda "gold"-LEDs.

Sa här ser kretsen ut. Den kommer att sitta upptill i motorhuven. Som synes bestämde jag mig för 3 kretsar...
Bild



Jonas Andersson
Inlägg: 53
Blev medlem: lör 21 jul 2007, 00:33

Re: Walde - Z4p - belysning

Inlägg av Jonas Andersson » sön 01 maj 2011, 22:29

Tobias Ljung skrev: Fragan är nu om jag behöver 3 eller 5 kretsar, dvs ska stralkastare och slutsignal skiljas at?
- Krets 1: Stralkastare A-ände
- Krets 2: Stralkastare B-ände
- Krets 3: Slutsignal A-ände
- Krets 4: Slutsignal B-ände
- Krets 5: Hyttbelysning


Förebilden har dessutom hel- och halvljus på strålkastarna samt förutom hyttbelysningen även instrumentbelysning (två lampor i överkant på stora instrumentpanelen mitt på körbordet och en i en liten hållare som sticker fram i underkant av och lyser på tryckluftsmanometern).

Jag tycker absolut att du skall ha separata kretsar för röd signal i A och B-ände och inte låta dom växla med strålkastare eller körriktning. Röd signal anger vad som är bakåt på loket/loken, motsvarigheten fast tvärt om till framändesskärmarnas funktion dagtid alltså. Det skulle bli väldigt krångligt för växlaren om man bytte vart efter...

Vid multippelkoppling bör du ha framändesskärmar på det manövrerande loket och röd signal bakåt vid mörker på det manövrerade loket. Om du kör efter 1968 så skall den röda signalen, men även halvljus i vardera änden, vara tända dagtid vid växling respektive strålkastare framåt vid tåg. Orkar man inte över till det manövrerade loket och slå av halvljuset så må det väl vara hänt, så tåg framfört med multade lok med hellljus på strålkastarna framåt och röd signal och halvljus bakåt torde vara väl förebildstroget, så som påpekats i de andra komentarerna...

Glöm bara inte att byta plats på framändesskärmarna samtidigt som du tänder och släcker röd signal! :-)



Skriv svar