Walde - Z4p

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: Walde - Z4p

Inlägg av Anders Johansson »

Helt riktigt enl mig också. Saknar möjligen snabblossningsknappen också...
Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: Walde - Z4p

Inlägg av Olsson »

Just ja, det var en multlokomotor... Då måste jag korrigera mig själv lite granna, riktningsväxelspaken ska i sådana fall sitta på förarbordet, se bild:

Bild
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Walde - Z4p

Inlägg av Tobias Ljung »

Tackar för lektionen och speciellt bilden - hade ingen förarhyttsbild fran en multipellokomotor tidigare. Har tydligen missat riktningsväxelspaken pa förarbordet, ska se om det gar att fa dit den. Den lilla fyrkantiga ladan är väl ocksa multipelrelaterad?

Vindrutetorkarmotorerna (pneumatiska?) är redan monterade och därför inte med pa bild.

Angaende gnuggisarna sa är det utrymme mellan siffrorna / bokstäverna som ska förbli brunt, detta för att fa mer limyta. Är rädd att det blir kladdigt annars. Men jag läste i senaste Gazetten att Micro-Mark säljer ett nytt PSA lim som kanske kan funka utan kladd...? Nagon som redan prövat?
Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: Walde - Z4p

Inlägg av Olsson »

Nja, burken på väggen är förmodligen något modernare, bilden är från en RB-lokomotor. Kan tänka mig att dom monterat extraljus eller liknande...
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Walde - Z4p

Inlägg av Tobias Ljung »

För säkerhets skull: Är det en riktningsväxelspak pa förarbordet, eller tva kopplade (liknande lokomotorerna utan multipelfunktion)?
macn
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 14 okt 2007, 20:41

Re: Walde - Z4p

Inlägg av macn »

Hej,
Det är två spakar för riktningsväxeln. En på var sida om mittkonsolen som innehåller manometrar och strömställare.
Lådan till höger om denna känner jag inte igen på Z4:or jag kommit i kontakt med och måste vara något extra påbygge i "modern" tid.
Grymt snyggt bygge förövrigt! Kan väl inte bli mer realistiskt.
Mvh
Magnus C
macn
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 14 okt 2007, 20:41

Re: Walde - Z4p

Inlägg av macn »

Ev. korrigering vid närmare eftertanke:
Jag tänkte på spakarrangemanget för Z4 "sport" vilka har två spakar för riktningsväxeln. Vågar dock inte säkert säga att detta även gäller den varianten du bygger. Någon annan som vet säkert?
/Magnus C
Jonas Andersson
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 21 jul 2007, 00:33

Re: Walde - Z4p

Inlägg av Jonas Andersson »

Den fyrkantiga burken till höger på bilden är som nämnts en senare modifiering, dessutom ser inte säkringspanelen ut att vara original men den kan ju också ha varit olika utförda på olika individer.

Det skall mycket riktigt vara två spakar för riktningsväxeln, även på "gamla" varianten av multippelkörbar Z4p, dock torde det vara mer vanligt att dom har koniska kromade handtag än bakelitknoppar som på bilden.

Tidigare nämndes också snabblossningsventilen, det bör finnas en handmanövrerad ventil som jag har för mig skall sitta på vänstra sidan av manöverbordet, men jag kan minnas fel, i så fall sitter den på högra sidan... :-) En liten "spak", ungefär hälften så lång som de andra spakarna, som pekar rakt uppåt och sitter på en ventil som sitter i änden på ett rör som kommer nerifrån "tryckluftstrasslet" nere vid golvet under manöverbänken. Loken försågs med tiden med en elektrisk ventil för snabblossning och fick då en liten tryckknapp (rund "dörrklockeknapp") för denna på vardera sidan mitt emellan sandningshandtaget och främre hyttväggen. Jag kan inte svära på om den "manuella" ventilen togs bort då den elektriska monterades, men det kan naturligtvis ha varit olika på olika individer.

Jag har aldrig sett ett skåp på bakväggen som går ända ner till golvet, de brukar bara vara ca en halvmeter höga med plats att hänga hindertavlor på väggen under. Detta kanske också skiljer mellan olika individer?

Manöverpanelen i mitten skall på multippelkörbar Z4p ha hastighetsmätare, manometer och termometer för hydrauloljan, manometer för motoroljan, termometer för kylvätska, indikeringslampor för oljetryck, laddning, fram och back (de senare två endast aktiva vid multipelkörning), två brytare för hel/halvljus, brytare för gång/stopp och två startknappar. Om man skall vara riktigt petig med detaljerna...
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: Walde - Z4p

Inlägg av Tomas Jansson »

Som jämförelse NKlJ nr 1. Jag vet inte om du/ni blir klokare... Jag har naturligtvis precis missat vänstra delen av bordet... Det sticker fram en liten bakelitknopp nere t v men blir inte klok på vilket reglage på högersidan den bör paras ihop med. Har ingen annan interiörbild på bordet tyvärr.

/Tomas J

Bild
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Walde - Z4p

Inlägg av Tobias Ljung »

Märkning och skyltar börjar komma pa plats. Pa en san här närbild avslöjas en del pinsamma fel...

Bild
Skriv svar