KBJ - motorvagn

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

KBJ - motorvagn

Inlägg av Anders Johansson »

Tänkte starta en byggtråd om denna motorvagn men först behöver jag lite hjälp. Har någon en ide om atrapp/modell till motorerna i vagnen. Det är troligen en 6 cyl bensindriven Fordson motor. Se bilden:

Bild
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: KBJ - motorvagn

Inlägg av Jan Frelin »

Jordan's traktor (visserligen 4-cylindrig, men i alla fall?
14Kjell Å Granander
Inlägg: 139
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 09:05

Re: KBJ - motorvagn

Inlägg av 14Kjell Å Granander »

Motor?
En 6 cyl topp eller halvtopp kan väl knappast vara en Fordson. Dom fick väl nöja sig med T & A-Fordarnas sid fyror.
En firma som verkligen gjorde halvtoppar till diverse fordon var Willys-Knight. Vad det här är för motor kan jag inte direkt säga annat att det nog inte är en Ford. Det dröjde till efter kriget ~50 -53 innan Ford gjorde 6or.
14 Kjell Granander
Gäst

Re: KBJ - motorvagn

Inlägg av Gäst »

Hej!

Jag är i samma bryderi om var man kan få tag på två dylika motoratrapper. Göran Olsson själv har uppenbarligen hittat någon lämplig motor, med tanke på att det satt en röd motoratrapp på den vagn han förevisade uppe i Skövde. (Foto kommer från WNJ´s hemsida).
Bild

Om Du läser detta Göran, så får Du gärna tipsa oss om var vi får tag på motoratrappen!

MVH / Per N
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: KBJ - motorvagn

Inlägg av Göran T »

Jag har för mig att Göran O berättade för mig att det som sitter som motorattrapp på KBJ-motorvagnen är en kondensator (!) eller någon liknande elektronikkomponent.
Till sist:
Gott slut på det gamla året och ett Gott Nytt År!
/Göran T
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: KBJ - motorvagn

Inlägg av Johan Winell »

Hej Anders m.fl.

Köp två sådana och skarva ihop till en 6:a, borde lura vem som helst....

[link=http://66.241.223.134/merchant2/merchan ... uct_Count=]4 cyl - 2015[/link]

eller

[link=http://66.241.223.134/merchant2/merchan ... uct_Count=]4 cyl - 2016[/link]

Ska du beställa så är jag gärna med och delar frakt då de har en hel del fräcka tillbehör.

VH & God forts.

Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Skriv svar