Intressant vagn från VGJ

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
TomasP
Inlägg: 66
Blev medlem: fre 17 aug 2007, 07:35

Intressant vagn från VGJ

Inlägg av TomasP »

Vad kan detta vara? (Ledtråd, läs smalspårigt nr 72 från år 2000)
Bild
Tomas
Gäst

Re: Intressant vagn från VGJ

Inlägg av Gäst »

Mycket snyggt Tomas!
Vagnen är ju en Q14p som användes för cementransporter från Cementa i Hällekis. Vagnarna stod för en betydande del av godstranpsorterna på f.d VGJ innan cementtrafiken överfördes till normalspår efter breddningen. En lång radda Q14p efter en kommande modell av ånglok litt Gp vore ju klart häftigt!
Som sagt en mycket fin vagn du byggt som speglar den lite modernare smalspårsepoken.
Mvh
Magnus Carlson
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Intressant vagn från VGJ

Inlägg av Jan Frelin »

Kommande byggsats?
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Intressant vagn från VGJ

Inlägg av Ante S »

Om så är det lite kul att GOSVV:s Os-vagn (som verkar kallas NN) ju är Q14p-vagnarna före och efter så att säga. Man kan därmed bygga samma vagnar i tre utföranden; som VGJ litt Os, SJ litt Q14p samt SJ litt Osp efter återställningen till stolpvagnar.
Ante
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Intressant vagn från VGJ

Inlägg av Göran T »

Härligt Tomas!
Jag tänkte redan när jag läste artikeln första gången (skriven av Anders Jansson) att denna vagn skulle passa perfekt på en bana med västgötsk förebild. Har dock inte artikeln tillgänglig just nu men vagnen måste funnits på fler banor?
När kommer den som etsplåt, för det gör den väl?
/Göran T
Arne Syverstad
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:59

Re: Intressant vagn från VGJ

Inlägg av Arne Syverstad »

Hei
Etsplåten tilgjengelig på Byggsvenskts stand i Trollhättan igår

Hilsen
Arne
TomasP
Inlägg: 66
Blev medlem: fre 17 aug 2007, 07:35

Re: Intressant vagn från VGJ

Inlägg av TomasP »

Visst kommer det en etsplåt. En sådan fin vagn måste ju fler få chansen att ha på sin bana.
Den etsplåt som Byggsvenskt hade med till trollhättan var prototypen som min vagn är byggd av. Under bygget hittade en del småfel i vanlig ordning och omritning inför version 2 är på gång.

Bra ide att ha Osp vagnen också, Jag har för mig att inte alla byggdes om så jag får beställa ett par av GOOSV till mitt VGJ tåg. (Men jag fuskar nog med dragkraften, det blir nog multade Z4p trots att det är ett litet snedtramp i historen).

Tomas
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Intressant vagn från VGJ

Inlägg av Ante S »

Bra ide att ha Osp vagnen också, Jag har för mig att inte alla byggdes om så jag får beställa ett par av GOOSV till mitt VGJ tåg.


Korrekt. Vid GHJ har vi två f d VGJ litt Os; nr 1808 (SJ Osp 322416) som varit Q14p under en tid samt 1818 (SJ Osp 322426) som aldrig byggdes om. Vad man kan notera är att 1808 försågs med skivhjul under sin tid som cisternvagn men sedan återfått stjärnekerhjulen vid ombyggnaden till litt Osp (eller därefter). Vagnarna stod i grusgropen i Spångenäs då de förvärvades av GHJ, många av de f d Q14p hamnade i Småland.
Ante
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Intressant vagn från VGJ

Inlägg av Göran T »

I fredags kom den med posten! Således har denna helg lödröken legat tung över Amfastorp. Bygget har flutit på (precis som lödtennet) trots avsaknad av byggbeskrivning. Anders Janssons förnämliga artikel från Smalspårigt 72 har varit till god hjälp. Bra bilder och ritning finns i artikeln så några egentliga frågetecken har aldrig behövt uppstå. Vill gratulera Tomas Persson till en som jag tycker föredömligt konstruerad etsplåt av en ganska knepig vagn. Lite mer detaljer och bilder på den färdiga vagnen skall jag försöka hinna med till nästa nummer av Smalspårigt.
Bild
Vagnen efter två dagars arbete (c:a 7 timmar). En del detaljer återstår (jmfr med bilden i början av tråden).
/Göran T
TomasP
Inlägg: 66
Blev medlem: fre 17 aug 2007, 07:35

Re: Intressant vagn från VGJ

Inlägg av TomasP »

Observera att vagnen i början av tråden är felbyggd på ett ställe. Som framgår av bilderna i smalspårigt så ska inte skyltarna för märkningen sitta mittemot varandra utan diagonalt på var sida om vagnen. Dvs den bakre på bilden ska flyttas till andra sidan lådan.
Byggbeskrivning ska skrivas bara jag får "tummen ur" som det heter. Modelltågandet får dock stryka på foten något för sportaktiviteter den här tiden på året.

Tomas
Skriv svar