JGJ Co

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

JGJ Co

Inlägg av Tobias Ljung »

JGJ Co i 1:45, kommande byggsats i prototyp form. Snarlika vagnar fanns pa flera andra 600mm banor ocksa.
Bild
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: JGJ Co

Inlägg av Hauk »

Imponerende og inspirerende!
Hvordan får du tid med jobb og famile og alt?

Mvh Håvard H
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
14Kjell Å Granander
Inlägg: 139
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 09:05

Re: JGJ Co

Inlägg av 14Kjell Å Granander »

Uppenbarligen en 8 fönsters VABIS med kort plattform. Min StJ BCo2 är byggd efter kopia på JGJ i 1:20. Vad du inte tagit med på plåten är dom tydliga och svåra att göra efteråt, SKARV-lister på täckplåten. När du gör i Oan så syns det om du inte har fotogenlyktorna med genom fönsterna och dessa bör etsas! Mina är 2,5ggrstörre men var svåra nog att göra även om mina är försedda med lysdiod. Kråkfötterna till grindar blir en utmaning för dig om vagnen ska gå att ta i när den blir färdig, likaså vapnet och linjerna på vagnssidan. Du har ju tur som kan åka till Mfd och kolla på JGJ 1 där om du glömt något.
Kjell G
Jonas Andersson
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 21 jul 2007, 00:33

Re: JGJ Co

Inlägg av Jonas Andersson »

14Kjell Å Granander skrev: Uppenbarligen en 7 fönsters VABIS med kort plattform.
Eller en "Södertälge Verkstäder" kanske... Men, från det ena till det andra, har det funnits några sådana med långa plattformar? Frånsett någon enstaka centimeters differens trodde jag att alla individer av den vagnstypen hade 75cm långa plattformar!?
14Kjell Å Granander skrev: Du har ju tur som kan åka till Mfd och kolla på JGJ 1 där om du glömt något.
JGJ 2 och StJ 2 är de enda VABIS-vagnarna av den typen vi har i Mfd, men JGJ 2 passar onekligen bra att titta på om han skall bygga en Co! Fast det blir väl en bit för honom att åka kan man tänka...
14Kjell Å Granander
Inlägg: 139
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 09:05

Re: JGJ Co

Inlägg av 14Kjell Å Granander »

Det är en Vabis Med 80cm plattform och 10m mellan buffertbalkar.
JGJ 16 och någon till hade 1m plattform. Vad gäller framkörning så är det smällar man får ta.
Kjell
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: JGJ Co

Inlägg av Tobias Ljung »

Byggsatsen baserar sig pa JGJ Co 2, som ju som sagt finns i Mariefred. Byggd av VABIS 1893. Anders Östlund har gjort en fin ritning som jag använt som underlag. Där är grindarna 75cm, dvs standardmatt.
Bild

Fotogenlyktor kommer att finnas med pa etsplaten, liknande princip som pa [link=http://ljungz.com/trains/ljungs_mech/mj_co/mj_co.html]MJ Co[/link] vagnen (se länk nedan). Dessa har sma glödlampor för belysning. Dock blir inredningen lite enklare pa JGJ vagnen för att spara vikt. Grindarna är även de snarlika de pa MJ Co. Upplever dem inte som känsliga: När man tar i vagnen är det ju mest pa korgen. Märkningen pa sidan finns redan som dekal.

Platskarvarna är däremot nagot att tänka pa.

Fotot i första bidraget är för övrigt en prototypvagn som ska skrotas sa snart etsunderlagen har uppdaterats.

Lite mer om byggsatserna finns här:
http://ljungz.com/trains/ljungs_mech/jgj_co/jgj_co.html
http://ljungz.com/trains/ljungs_mech/mj_co/mj_co.html
14Kjell Å Granander
Inlägg: 139
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 09:05

Re: JGJ Co

Inlägg av 14Kjell Å Granander »

Har kollat ritningen på MJ 1, den där kortade 10m ritningen, som troligen kommer från VABIS så är plattformen måttsatt till 75 cm. De få SV vagnar som byggdes hade mycket lika korgar medan Kostavagnarna hade betydligt större plattformar. Har kollat på ritn. till JGJ 16 som har 100 cm. Lika StJ 3.
Jag har för mig att Kosta sommarvagnar (JGJ11 ex HRRJ 14) hade extra stor plattform. Listerna man skruvade fast sidoplåtarna med täckte ochså hörn-
vinklarna. Vagn 1-6 1893-4-5 kom definitivt från VABIS 7-10 = SV 11.12+ 16 kom från Kosta.
Intressantare är då de 12 No flakvagnar som såldes till StJ -39 och således kom till Stavsjö som det hette då på Nunnebanan.

Kjell G
Jonas Andersson
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 21 jul 2007, 00:33

Re: JGJ Co

Inlägg av Jonas Andersson »

14Kjell Å Granander skrev: Har kollat ritningen på MJ 1, den där kortade 10m ritningen, som troligen kommer från VABIS så är plattformen måttsatt till 75 cm. De få SV vagnar som byggdes hade mycket lika korgar...
Javisst! Så vitt jag vet hade ingen av VABIS-vagnarna annan längd på plattformen än 75cm (+/- 1cm i praktiken). Hade det nu funnits någon annan variant så skulle det ha varit på någon av dom vagnar som inte finns kvar, och då hade det onekligen varit mycket intressant, vilket var orsaken till att jag frågade!
14Kjell Å Granander skrev: ...medan Kostavagnarna hade betydligt större plattformar. Har kollat på ritn. till JGJ 16 som har 100 cm. Lika StJ 3. Jag har för mig att Kosta sommarvagnar (JGJ11 ex HRRJ 14) hade extra stor plattform.
HRRJ 14 och 15 (senare JGJ 11 och 12) är lika, plattformslängd 127cm. KLJ 104 bör också ha haft samma korglängd och därmed plattformslängd, men då korgen inte finns kvar är det svårt att vara helt säker.

De Kostabyggda vagnarna av den äldre modellen med små fönster har alla olika långa plattformar. NAEJ 3 har 74cm, StJ 3 har 90cm och HRRJ 3" (senare JGJ 16) har något större (jag har inga mått uppskrivna och kom just hem från Mariefred, men jag kan kontrollera i slutet på veckan om någon är intresserad. Din måttupgift på 100cm låter rimlig!)
14Kjell Å Granander skrev: Listerna man skruvade fast sidoplåtarna med täckte ochså hörn-vinklarna.
Hur menar du?
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: JGJ Co

Inlägg av Tobias Ljung »

Nagot som jag skulle uppskatta vore en liten översikt av de viktigaste skillnaderna mellan JGJ Co2, StJ Co2 och NAEJ BCo3.

Tex antal fönster, gavelfönster ja/nej, typ av grindar, fotstegens längd etc. Gärna även för andra individer än de som är bevarade hos ÖSlJ (har inte Welanders böcker med här i Kina). Tänker göra ett antal varianter baserat pa JGJ Co vagnen vad det lider.
Jonas Andersson
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 21 jul 2007, 00:33

Re: JGJ Co

Inlägg av Jonas Andersson »

Tobias Ljung skrev: Nagot som jag skulle uppskatta vore en liten översikt av de viktigaste skillnaderna mellan JGJ Co2, StJ Co2 och NAEJ BCo3. Tex antal fönster, gavelfönster ja/nej, typ av grindar, fotstegens längd etc.


Tittar du på de svenskbyggda 600-trafikbanepersonvagnarna så har du i princip har du tre huvudtyper av slutna vagnar och därtill ett par enstaka individer.

Den vanligaste vagnstypen är den du bygger. 10,0 meter lång med 75cm långa plattformar, 8 fönster per sida och ett stort och ett litet gavelfönster. De var från början exteriört mycket lika men Nättrabybanan bytte med tiden klädsel och JGJ gick över till gasbelysning. Nättrabybanan hade kaminer för uppvärmningen, de övriga ångvärme. Jag tror inte att någon av dom hade plattformsgrindar från början, detta var något som eftermonterades.

Individerna var:
NAJ BCo 1 - Kristinehamns vst. 1894 - liten andraklass + stor tredjeklasskupe - korgen bevarad hos ÖSlJ
NAJ BCo 2 - Kristinehamn vst. 1894 - liten andraklass + stor tredjeklasskupe - korgen bevarad hos ÖSlJ
JGJ BCo 1 - VABIS 1893 - liten andraklass + stor tredjeklasskupe
JGJ Co 2 - VABIS 1893 - liten + stor tredjeklasskupe - korgen i trafik hos ÖSlJ
JGJ BCo 3 - VABIS 1894 - stor andraklass + klosett + liten tredjeklasskupe - trol. senare ombyggd till motorvagn
JGJ Co 4 - VABIS 1894 - liten + stor tredjeklasskupe
JGJ Co 5 - VABIS 1895 - liten + stor tredjeklasskupe - underredet i trafik hos ÖSlJ (under JGJ Co 2)
JGJ Co 6 - VABIS 1895 - liten + stor tredjeklasskupe
JGJ BCo 7 - SV 1899 - liten andraklass + stor tredjeklasskupe
JGJ Co 8 - SV 1899 - liten + stor tredjeklasskupe
JGJ BCo 9 - SV 1900 - stor andraklass + klosett + liten tredjeklasskupe - trol. senare ombyggd till motorvagn
JGJ Co 10 - SV 1900 - liten + stor tredjeklasskupe - rester av korgen bevarade hos ÖSlJ
Stafsjö J BCo 2 - VABIS 1902 - liten andraklass + minimal damkupe + stor tredjeklasskupe - i trafik hos ÖSlJ

De två andra vagnstyperna är de som byggdes av Kosta mek. vst. De var alla 10,0 meter långa medan korgarnas och därmed plattformarnas längder varierade som jag beskrivit ovan. Den ena varianten hade 6 små fönster per sida och inga gavelfönster, den andra hade 6 stora fönster som täckte hela vagnssidan (löstagbara för att gå som sommarvagn men ej öppningsbara) och ett stort och ett litet gavelfönster. Nättrabybanan hade kamin för uppvärmningen, de övriga ångvärme. Inga grindar från början. Både NAEJ och JGJ bytte klädsel, JGJ byggde även om fönstren på sina från 6 små till 9 små respektive från 6 stora till 1 stort + 2 små + 2 stora + 2 små + 1 stort där två av de små per sida gjordes öppningsbara, satte in gasbelysning och bytte till kaminvärme

Små fönster:
HRRJ Co 3" - 1901 - liten + stor tredjeklasskupe - senare JGJ CDo / BCo 16 - bevarad hos ÖSlJ
StJ BCo3 - 1903 - liten andraklass + stor tredjeklasskupe - underredet i trafik hos ÖSlJ under replik av korgen
NAEJ Co 3 - 1907 - liten damkupe + stor tredjeklasskupe - senare ombyggd till BCo - i trafik hos ÖSlJ med andraklassinredning från NAJ BCo 2

Stora fönster:
HRRJ Co 14 - 1903 - stor tredjeklasskupe - senare JGJ Co 11 - i trafik hos ÖSlJ
HRRJ Co 15 - 1903 - stor tredjeklasskupe - senare JGJ Co 12 - bevarad hos ÖSlJ
KLJ 104 - 1903 - liten andraklass + stor tredjeklasskupe - underredet bevarat hos ÖSlJ

Förutom dessa tillverkade VABIS en kortare vagn till MJ och slutligen en med moderniserad korg till NAÄJ.

JGJ tillverkade även två vagnar för att ersätta de som trol. byggdes om till motorvagnar, HRRJ byggde in några av sina sommarvagnar och NAÄJ byggde två vagnar med delar från HRRJ. Samtliga dessa tämligen kuriösa, den ena Nättrabyvagnen finns för övrigt bevarad i hembygdsparken i Rävemåla.

Och sedan fanns ju de importerade vagnarna också där KLJ 101 (Decauville 1890) och 103 (Dolberg 1893 - bevarad hos ÖSlJ) förefaller ha stått för en stor del av inspirationen när de svenskbyggda vagnarna konstruerades.

När det gäller dörrar, fotsteg och liknande detaljer så är mycket bytt under åren, men är det några speciella mått du vill ha från de bevarade vagnarna så är det bara att säga till så skall jag försöka mäta!
Skriv svar