JGJ Co
-
- Inlägg: 727
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: JGJ Co
Tack Micke!
Vidare med lite detaljer.
Av nagon anledning blev det en springa vid den ena plattformen.
Eftersom det var en etsdel fick en ny del tas fram. Letade reda pa lamplig profil att utga fran, fram med kamrat Dremel...
...och efter en stunds filande var den nya delen klar.
En skorsten till vedkaminen har gjorts. Eventuellt kommer en "tratt" till som regnskydd.
Slutsignalhallarna har provmonterats i sina hal, har lite pa sniskan.
Pannan har fatt nagra ror anslutna.
Till sist, fran http://www.jgj.se, en fin bild pa forebilden in action 1927.
Vidare med lite detaljer.
Av nagon anledning blev det en springa vid den ena plattformen.
Eftersom det var en etsdel fick en ny del tas fram. Letade reda pa lamplig profil att utga fran, fram med kamrat Dremel...
...och efter en stunds filande var den nya delen klar.
En skorsten till vedkaminen har gjorts. Eventuellt kommer en "tratt" till som regnskydd.
Slutsignalhallarna har provmonterats i sina hal, har lite pa sniskan.
Pannan har fatt nagra ror anslutna.
Till sist, fran http://www.jgj.se, en fin bild pa forebilden in action 1927.
- Micke Brane
- Inlägg: 652
- Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35
Re: JGJ Co
Imponerande rördragning och detaljering.
Jag skulle rekommendera dig att fila till och lägga en distans under luckan till vedkaminen.
Detta efter att ha sett den senaste bilden från 1927 som var ny för mig.
Jag skulle rekommendera dig att fila till och lägga en distans under luckan till vedkaminen.
Detta efter att ha sett den senaste bilden från 1927 som var ny för mig.
En förvirrad återfalls rallare
-
- Inlägg: 727
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: JGJ Co
Det har du nog ratt i Micke! Det finns manga trevliga bilder pa JGJ sidan, rekommenderas.
-
- Inlägg: 727
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: JGJ Co
Forst en bild med en lanad boggi fran systervagnen Co2 - har framgar hur boggin monteras.
Sen en liten avvikelse fran amnet. JGJ Co 11 och 12 gick enligt uppgift ofta kopplade med motorvagn 1 eller 2, har ett exempel fran jgj.se
Jag har tidigare byggt motorvagn 2, aven denna en byggsats fran Kai Nilsson. Den har lange legat i sin box i avvaktan att Co 11 ska bli fardig, detta for att fa dem malade i samma (teak) stil (dags att varma upp penslarna Micke ; ). Nu har motorvagnen fatt komma fram igen, och det var visst nagra detaljer kvar att fixa pa den ocksa...
Tanken ar att dessa ska bli ett radarpar pa anlaggningen. Funderar pa en semipermanent stromoverforing mellan dem ocksa.
Hoppas ni ursaktar OT utsvavningen : )
Sen en liten avvikelse fran amnet. JGJ Co 11 och 12 gick enligt uppgift ofta kopplade med motorvagn 1 eller 2, har ett exempel fran jgj.se
Jag har tidigare byggt motorvagn 2, aven denna en byggsats fran Kai Nilsson. Den har lange legat i sin box i avvaktan att Co 11 ska bli fardig, detta for att fa dem malade i samma (teak) stil (dags att varma upp penslarna Micke ; ). Nu har motorvagnen fatt komma fram igen, och det var visst nagra detaljer kvar att fixa pa den ocksa...
Tanken ar att dessa ska bli ett radarpar pa anlaggningen. Funderar pa en semipermanent stromoverforing mellan dem ocksa.
Hoppas ni ursaktar OT utsvavningen : )
-
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18
Re: JGJ Co
Jag trycker på "Gillaknappen". Får nog skärpa till mig och montera de sista detaljerna på min vagn
som jag hade med när jag besökte dig. Sedan var det den där jäkla målningen oxå!!!!!
som jag hade med när jag besökte dig. Sedan var det den där jäkla målningen oxå!!!!!
-
- Inlägg: 646
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25
Re: JGJ Co
Har Kai gjort ettan? Jag har 2 st "tvåoor", en byggd den andra ska byggas om till en etta... Bygget fastnade på inredningsbryderier men det är nästa modell på listan att bli klar, måste slutföra lite för att inte slarva bort detaljerna som ligger lite utspridda...
Härligt ekipage, blir rejält byggsugen... Snyggt byggt!
Hälsar,
Anders Ö
Härligt ekipage, blir rejält byggsugen... Snyggt byggt!
Hälsar,
Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
-
- Inlägg: 727
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: JGJ Co
Tack Jan-Inge! Vad har du kvar pa din vagn? Den sag komplett ut sa vitt jag minns.
Tack Anders! Kai har "bara" gjort 2:an.
Angaende hyttinredningen sa har jag skissat pa nagra kompletterande delar:
Finns det nagot foto av forarplatsen, eller hur har du rekonstruerat Anders? Var det staplats for foraren?
Kanske kan man fa in hogtalaren under motorkapan, eller en kondensator.
Sen undrar jag vad det inringade pa den har bilden ar for nagot. Varmeledning...?
Tack Anders! Kai har "bara" gjort 2:an.
Angaende hyttinredningen sa har jag skissat pa nagra kompletterande delar:
Finns det nagot foto av forarplatsen, eller hur har du rekonstruerat Anders? Var det staplats for foraren?
Kanske kan man fa in hogtalaren under motorkapan, eller en kondensator.
Sen undrar jag vad det inringade pa den har bilden ar for nagot. Varmeledning...?
-
- Inlägg: 646
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25
Re: JGJ Co
Det finns ett leveransfoto på leveransen från Tidaholm, dvs utan korgen där man ser delar av förarplatsen, vill minnas det fanns en pall... men kikar man på planritningen så undrar man var den fick plats... Ska leta upp bilden!
Slangen är till broms om jag minns rätt, man kanske överskattade hastigheten på dessa moderniteter... Motsvarande bör ha funnits på vagnarna Co11/12, går det att hitta på någon bild? De fick väl även rullager för att anpassas mot höghastighetsdrift... (Eller om det bara var för att motorvagnarna skulle orka...). Ska kolla vad mina papper avslöjar om detta också...
Återkommer så fort jag, minnet och alla papper finns på samma ställe samtidigt...
/Anders
Slangen är till broms om jag minns rätt, man kanske överskattade hastigheten på dessa moderniteter... Motsvarande bör ha funnits på vagnarna Co11/12, går det att hitta på någon bild? De fick väl även rullager för att anpassas mot höghastighetsdrift... (Eller om det bara var för att motorvagnarna skulle orka...). Ska kolla vad mina papper avslöjar om detta också...
Återkommer så fort jag, minnet och alla papper finns på samma ställe samtidigt...
/Anders
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
-
- Inlägg: 727
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: JGJ Co
Dagens projekt var banrojare och sandslangar.
Banrojarna gjordes av pianotrad och en L-profil. Sandanordningen bestar av en anslutning pa korgens undersida och sandror med anslutning pa boggin.
Mellan anslutningarna kommer en svart silikonslang, har tillfalligt provmonterad.
En liten videosnutt som visar sandslangarnas rorlighet. Fick flytta pa bensintanken lite for att fa plats...
http://www.ljungz.com/trains/temp/jgj_m ... langar.mp4
Banrojarna gjordes av pianotrad och en L-profil. Sandanordningen bestar av en anslutning pa korgens undersida och sandror med anslutning pa boggin.
Mellan anslutningarna kommer en svart silikonslang, har tillfalligt provmonterad.
En liten videosnutt som visar sandslangarnas rorlighet. Fick flytta pa bensintanken lite for att fa plats...
http://www.ljungz.com/trains/temp/jgj_m ... langar.mp4
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54
Re: JGJ Co
Tack. Vilken roll har de två yttre skruvarna? Hålla fast fosforbronsbleck för strömupptagningen?Tobias Ljung skrev:Forst en bild med en lanad boggi fran systervagnen Co2 - har framgar hur boggin monteras.
Med vänlig hälsning
Daniel