JGJ Co

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: JGJ Co

Inlägg av Tobias Ljung »

Daniel, det ar fastskruvarna for de gjutna boggisidorna. Boggin har split frame stromupptagning via hjulaxlarna, inga stromavtagarbleck.

Kolla under "Exploded view 9" har:
http://www.ljungz.com/trains/ljungs_mec ... mj_co.html

Den har bilden forklarar kanske en del ocksa:
Bild
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: JGJ Co

Inlägg av Tobias Ljung »

Motorvagn 2 hade tydligen komplett tryckluftsbroms. Har ett forsok att efterlikna tryckluftskopplingen i hornet, trots lite daliga bilder.
Bild
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: JGJ Co

Inlägg av Micke Brane »

Du är verkligen flitig vid byggbordet Tobias.
Motorvagnen blir riktigt delajrik och läcker.
Hur går det då med Syd-Afrikanernas lok i 1:1, hinner du med det?
Eller sitter du bara vid poolen i solen och bygger smått?
En förvirrad återfalls rallare
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: JGJ Co

Inlägg av Tobias Ljung »

Imorgon ar semestern tyvarr slut sa da blir det nog lite mer 1:1 ett tag ; (
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: JGJ Co

Inlägg av Hauk »

Tobias Ljung skrev:Motorvagn 2 hade tydligen komplett tryckluftsbroms. Har ett forsok att efterlikna tryckluftskopplingen i hornet, trots lite daliga bilder.
Bild
Er det der en doktorert Walde bremseslange?
Ser jo riktig bra ut. Og kan selve bremseslangen være isolasjonen fra en tynn ledning?
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: JGJ Co

Inlägg av Tobias Ljung »

Havard, det ar en gjutsats fran Old Pullman. Nar jag studerade forebilden narmare visade det sig dock att det inte verkar sitta nagon synlig avstangningsventil pa roret, och slangen kandes for grov. Sa jag tog samma silikonslang som till sandroren (Weinert) och anvande bara sjalva bromskopplingen fran OP satsen.
Bild

Det som ocksa gjort, men som inte syns pa bild, ar "ljussakring" av korg och underrede, dvs se till att ljuset fran kupe och hyttbelysning inte skiner igenom. Samt ror och hal for allt kablage.

Nu avvaktar jag bara nagra extra etsdelar som ska pa plats innan malningen kan paborjas : )
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: JGJ Co

Inlägg av Micke Brane »

Jättefint arbete Tobias.
Men om du granskar originalbilderna så finns en profilerad list mellan karossidor och tak ovan fönster runt hela korgen.
2 tunna mässingsstripes som lamineras ihop på varandra med olika höjd med tenn skulle onekligen förhöja utseendet på ett så fint bygge.
Om du nu orkar förstås.
En förvirrad återfalls rallare
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: JGJ Co

Inlägg av Tobias Ljung »

Listerna ska dit ocksa! Hade dock tankt gora dem av plasticard. Sen ska nog ovre delen av dorroppningen fyllas igen nagon mm sa att listerna kan ga obrutet runt om.
Bild
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: JGJ Co

Inlägg av Tobias Ljung »

Nu har listerna kommit pa plats. Det blev massing anda. Inte helt enlig forebilden kanske, men det ser "tekniskt" ut som en van brukar saga. De gjordes av L 0,5x0,5 profil, det ar nog forsta gangen jag anvander sadana.
Bild

Funderar pa en sak angaende kupebelysningen. Motorvagnen hade sakert elbelysning, medans vagnen hade gasbelysning. For elbelysning brukar jag anvanda golden-white LEDs. Min erfarenhet av gasbelysning (= sommarstuga) ar att det ar ett vitt sken, nastan som lysror fast utan blaton. Kanske borde jag satsa pa nagon annan vit lysdiodnyans for gasljuset? Nagon med erfarenhet?
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: JGJ Co

Inlägg av Micke Brane »

Riktigt tjusigt Tobias.
Visste att du skulle fixa det.
Djupt imponerad av bygget och att du delar dina byggupplevelser med oss andra, väldigt inspirerande.
För lite sådana trådar på vårt forum jämfört med andra forum i USA, Australien, Frankrike, England och troligtvis Tyskland,
Fast jag inte följer tyska pga. språkval i skolan. :cry:
En förvirrad återfalls rallare
Skriv svar