Rimbo Grande - SJ litt. Z4t 307.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Rimbo Grande - SJ litt. Z4t 307.

Inlägg av mikath »

Bakre huven och lite tråkiga handräcken på plats.

Bild

/Mika
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Rimbo Grande - SJ litt. Z4t 307.

Inlägg av mikath »

Idag blev det inte så mycket gjort på lokomotorn.
Men den främre huven löddes på plats i alla fall.
Då det redan sitter en innerhuv så gick det inte att löda framhuven innifrån utan den fick lödas utifrån. Detta gör det hela mycket svårare. Dels måste man sträcklöda runt hela huven längs alla skarvar. Och när man har kommit så pass långt att man har i stort hunnig sätta på de flesta delarna får man värma ganska mycket för att få lodet att flyta tunnt och fint. Den stora faran med att värma mycket är alla delar som sitter intill kan lossa.

Bild

/Mika
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: Rimbo Grande - SJ litt. Z4t 307.

Inlägg av Anders Johansson »

mikath skrev: Idag blev det inte så mycket gjort på lokomotorn.
Men den främre huven löddes på plats i alla fall.
Då det redan sitter en innerhuv så gick det inte att löda framhuven innifrån utan den fick lödas utifrån. Detta gör det hela mycket svårare. Dels måste man sträcklöda runt hela huven längs alla skarvar. Och när man har kommit så pass långt att man har i stort hunnig sätta på de flesta delarna får man värma ganska mycket för att få lodet att flyta tunnt och fint. Den stora faran med att värma mycket är alla delar som sitter intill kan lossa.

Bild

/Mika


Ett tips är att löda tidiga delar med hög-temp-lod och sluta med lågtemp på det sista.
Det underlättar.
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Rimbo Grande - SJ litt. Z4t 307.

Inlägg av mikath »

Jo, jag vet.
Med en så pass massiv klump som det blir får man ändå värma på en del, men visst det underlättar en del.
Det lodet jag har är silverhaltigt och ligger runt 200 grader.
Tycker man får en starkare fog med silver och så flyter det bättre.

Även att jag fick värma en hel del så satt alla delar kvar där de skulle.

/Mika
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Rimbo Grande - SJ litt. Z4t 307.

Inlägg av mikath »

Nu är det inte lika enkelt att löda huven på denna lilla plutt som att löda på taket på en personvagn.

Bild
Bild

/Mika
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Rimbo Grande - SJ litt. Z4t 307.

Inlägg av mikath »

Går det att limma Kadee-koppel så de inte ramlar isär?
I så fall med vilket lim?

/Mika
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Rimbo Grande - SJ litt. Z4t 307.

Inlägg av Björn D »

mikath skrev: Går det att limma Kadee-koppel så de inte ramlar isär?
I så fall med vilket lim?

/Mika


Nej det går inte. Däremot kan man smälta ihop koppelets koppelficka i hörnen och tungan mitt bakpå kopplet med en lödpenna eller upphettad skruvmejsel. När man gör det ska man "dra" verktyget så att man "smetar ihop" de två delarna med varandra. Denna hopmonterning är ju i princip bara för att hålla ihop kopplet innan det monterats. Därefter är det skruven som håller ihop koppelfickan.
Om man monterar kopplet på "svensk H0n3 höjd" och vill man ha en säkrare funktion vid magnetisk avkoppling bör man välja Kadees H0 Old Timer koppel som är identiskt med H0n3-kopplet men är försett med längre magnetiska armar.
Mvh
Björn Dahlström
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Rimbo Grande - SJ litt. Z4t 307.

Inlägg av mikath »

Första horisontella handräcket klart ... Bild

Bild

"Bara" fem kvar... Bild

Det är fasen inte lätt i o,3 mm tråd. Bild

/Mika
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Rimbo Grande - SJ litt. Z4t 307.

Inlägg av mikath »

Äntligen alla räcken på plats! Bild

Bild

/Mika
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Rimbo Grande - SJ litt. Z4t 307.

Inlägg av mikath »

Bild

/Mika
Skriv svar