NHJ G-finka i 0n3

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

NHJ G-finka i 0n3

Inlägg av Tobias Ljung »

Har börjat bygga pa Göran Olssons G-finka fran NHJ. 0n3 förstas.

Förebilden i leveransskick. Har nagon en bild pa vagnen i SJ utförande?
Bild

Underredet. Konsolerna pa förebilden verkar inte ha nagra diagonala förstärkningar, därför har jag bockat dessa nedat. Ser ut som en tusenfoting...
Bild

Korgen. Sidoväggarna har gjorts färdiga i platt tillstand, nästa steg är att löda ihop korgen.
Bild
Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: NHJ G-finka i 0n3

Inlägg av Olsson »

Maila Rimbo Grande, dom har med iaf någon bild på vagnen i SJ-skick i sin byggsats av denna däringa vagnen.

Däremot funderar jag på varför GOSVV har gjort trädörr till finkan, när den ska ha plåtdörr? :S
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: NHJ G-finka i 0n3

Inlägg av Tobias Ljung »

Bade plat och trädörr är med i byggsatsen. Likasa finns alternativa ventilationsgaller. Man kan alltsa bygga vagnen i orginalskick om man vill, endast gavelfönstret (som skymtar pa tillverkarbilden) maste tas upp separat.

Jag har valt att bygga en mer generisk finka, inte strikt efter förebilden, därav trädörren och större ventilationsgaller.

Byggsatsen är för övrigt mycket trevlig. Jag har även F-vagnen och kommer nog att beställa fler G-finkor! Kul att kunna bygga dem i lite olika utföranden. Funderar även pa en tjänstevagn: Vet nagon när SJ började mala sina tjänstevagnar graa?
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: NHJ G-finka i 0n3

Inlägg av Tobias Ljung »

Jag har flyttat upp korgen lite:
Bild
Bild

Diverse beslag börjar komma pa plats:
Bild
Bild
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: NHJ G-finka i 0n3

Inlägg av Tobias Ljung »

Takläggningen är avklarad. Nu aterstar lite detaljer som handtag och bromsslangar. Apropa bromsslangar, dessa far inte plats innanför U-balkarna. Var det sa pa förebilden ocksa? Om bromsslangen sitter utanför U-balkarna, maste själva slangen vara längre för att räcka till isafall?
Bild
Gäst

Re: NHJ G-finka i 0n3

Inlägg av Gäst »

Spännande vagn. Finns det någon information på internet nånstans varifrån och hur man köper den byggsatsen?
Gäst

Re: NHJ G-finka i 0n3

Inlägg av Gäst »

Hej!

Nej - Göran Olsson, GOSVV, har ingen hemsida. Du får kontakta honom på telefon: 0523-42081, eller email: gosvv@passagen.se

Med Vänliga Hälsningar

Per Nilsson
Gäst

Re: NHJ G-finka i 0n3

Inlägg av Gäst »

Varifrån kommer hjulen du använt till finkan?
On3 och inte On30 om jag gissar rätt från rubriken.
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: NHJ G-finka i 0n3

Inlägg av Tobias Ljung »

Det är hjul fran Erik Walde som pressats ut till 0n3.
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: NHJ G-finka i 0n3

Inlägg av Tobias Ljung »

Vagnen är nu mässingsklar (eller snarare nysilverklar). Har inte bestämt mig om jag ska använda dubbla fotsteg (som leveransfotot) eller enkla. Jag har en känsla av att de flesta vagnar fick enkla fotsteg med tiden, nagon som vet? Jag bygger 30-50 tal sa den har vagnen bör ha upplevt ett antal revisioner.
Bild
Bild
Skriv svar