VVA NN3, N3 och Os i nollan

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Olof
Inlägg: 1237
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof » tis 18 aug 2020, 20:21

Det här är jag inte så bra på. En lång 1,5 mm tjock sidoläm [del 62] som skall lödas fast ovanpå en 0,3 mm tjock sidobalk [del 2]. Att jag jobbar på en kylande stålplatta gör det inte bättre.

Ge mig gärna förslag på bättre sätt att göra detta.

Jag riggade i alla fall upp underredet över en kant så att långbalkens utstickande stolphållare inte var i vägen. Med hjälp av ett par vinkelhakar hölls allt i rät vinkel.
Därefter tryckte jag lämmarna på plats. Själva lödningen gick till så att jag lade en bit lödtenn (tråd) i springan mellan lämmen och bottenplattan (en liten bit syns på första bilden), hällde på fosforsyra och så matade jag på med mycket värme. Det gick knappt. Kallödning är ett bra ord för att beskriva resultatet. Egentligen skall man inte behöva så mycket värme som jag använde när man löder. Det borde finnas ett smartare sätt att göra detta på.

Aluminiumfolien är till för att skydda plattan jag bygger på mot den alkoholfria fosforsyran jag använder som lödvatten.

DSC_0323.JPG
DSC_0323.JPG (641.55 KiB) Visad 939 gånger

Tvingarna håller underredet mot vinkelhakarna så att jag får en rät vinkel mellan läm och bottenplatta.

DSC_0325.JPG
DSC_0325.JPG (589.54 KiB) Visad 939 gånger

Två av fyra på plats

DSC_0326.JPG
DSC_0326.JPG (539.08 KiB) Visad 939 gånger

Någon som har förslag på annat spackel än tenn som jag kan använda till lämmarnas ovansidor (och de springor som uppstod mellan lämmar och sidobalk)? Har någon provat Plastic Padding eller Milliput?


Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se

Robban
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 20:36

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Robban » ons 19 aug 2020, 22:48

Aluminium avleder (leder?) värme väldigt bra, så jag hade provat utan.
Skulle göra någon liknande lödning för många år sedan, då tog jag en bit plyfa under, gick hyffsat men rengöringen efteråt var inte rolig.
Keramikplatta?

Robban



PeO Helgesson
Inlägg: 177
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av PeO Helgesson » tor 20 aug 2020, 07:21

Keramikplatta - bäst, men dyrast (Tänker på Fohrmanns med hål för stift, en överbliven klinkersplatta kan kosta gratis, men är sällan jämn,)
Plywood - nja, billigare (furu-)plywood är sällan jämn, björk bättre, men .... se ovan.
MDF onekligen plan, men lite av plyfans nackdelar, även om livslängden är betydligt bättre. Kan du få tag på spillbitar är det defenitivt värt att prova. För att få vinkelräta hörn har jag gjort en "låda" med tre sidor, för att få ett innerhörn med räta vinklar på alla håll, det har överlevt en hel del lödningar, likaså jiggar för kontaktledningsstolpar och -bryggor.



Anders Östlund
Inlägg: 546
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Anders Östlund » tor 20 aug 2020, 08:26

"mycket kylning" kan till del motverkas med "mer värme"... Vet inte om det är att eftersträva alltid men ändå...

Jag har köpt en liten "brännare" på CO eller Biltema för 69:-. Det blir som en svetslåga från den och den har räddat mig någon gång när jag skulle löda isär något som inte blev bra men var nästan omöjligt att få isär med lödpennan. Kanske inte tillräckligt för att värma upp hela din stålplatta, men kanske kunde funka till tennspacklingen...

Själv använder jag masonitbitar som underlag, den lite hårdare sorten, HDF? På en av dom har jag limmat en andra masonitremsa på toppen som jag kan ha som "mothåll" vid lödning av kanter likt de du försöker göra.

Ska jag göra långa lödningar så brukar jag nog försöka göra fästlödningar i ändarna, sen riktar jag upp och börjar löda, en bit i taget. Avledningen av värme är ganska effektiv, risken att det ska släppa i "andra änden" är ganska liten. Har aldrig försökt löda långa raka bitar på det sett jag tror du försöker... Och om det blir lite snett någon bit, då kommer den där "svetsbrännaren" väl till pass, smält fogen, rikta snabbt och sen sitter det...

Som Robban säger, inte alltid det är så kul att rengöra efter lödning på masonit med lödvatten. Men det har funkat OK för mig...

/Anders Ö


Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik

Användarvisningsbild
Arne Falk
Inlägg: 351
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Arne Falk » tor 20 aug 2020, 12:07

Jag använder baksidan på ett laminatgolvsskiva. Det hårt och plant och leder inte bort värmen. Det suger inte åt sig lödvatten. Har överlevt i flera år.

/Arne



Peter Estelius
Inlägg: 304
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Peter Estelius » tor 20 aug 2020, 19:54

Från den tid när jag höll på med lite silverlödning med blåslampa så använde jag två skamolexblock tillsammans. Det blir en yta på ca 140x140 mm vilket räcker länge för smådetaljer. Fördelen är dessutom att ytan är relativt mjuk så det går att fästa stöd om det behövs.

Länk till en av leveatörerna: https://www.sargenta.se/shop/article/9167

Mvh

/Peter



Olof
Inlägg: 1237
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof » tor 20 aug 2020, 20:19

Tack för många bra förslag!

Tack Robban; naturligtvis skulle jag tänkt på att aluminiumet ledde bort värmet. Idén att blanda aluminium, stål och fosforsyra för att skydda stålet fungerade dessutom inte så bra. Istället för rost blev det en tråkig vit beläggning på plattan som jag fick slipa bort.

Annars så gillar jag att bygga på en stålplatta. Det är så lätt att fästa saker och ting med magneter. Leder strömmen tillbaka från motståndslödningen gör den också. Jag har också en keramikplatta med hål sådan som PeO skriver om. Jag tycker dock att den är lite ojämn samt för liten för dessa vagnar. Men den är väldigt bra vid hårdlödning eller när man löder med en sådan gasbrännare som Anders skriver om.

Friskt vågat hälften brunnet brukar man säga i elbranschen

Jag har gjort ett försök med epoxispackel. Lyckades inte hitta någon information om temperaturtålighet så vi får se hur det blir. Spacklet tar fem timmar på sig att hårdna så jag hade tid att ta fotot innan jag skar bort spacklet som kragar ut.

En fara jag ser är att det tränger in vatten mellan plåt och spackel i ultraljudsbadet och att bubblorna som bildas där lossar spacklet från plåten.

DSC_0331 (2).JPG
DSC_0331 (2).JPG (591.73 KiB) Visad 759 gånger


Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se

Mats B
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 20:13

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Mats B » fre 21 aug 2020, 09:10

Angående lämmar till N3.
Det var inte helt lätt att göra en bra konstruktion för dessa. De hade tjocklek 50 mm upptill och 74 mm nertill. Tre lager 0,3 mm mässing med lite tenn emellan skulle kunna duga upptill, nertill fick det bli en lång och mycket smal remsa att vika.

För att underlätta vikning av långa, smala saker gör jag vikanvisningen punkterad. Om den efteråt inte syns låter jag den bara vara, ex vis för långbalkar. I det här fallet kommer den att synas och då ska den filas bort den. För mig var detta självklart men så är det ju naturligtvis inte för alla.

Så löd skarvarna flödigt med tenn och fila sedan slätt, Löd gärna med vanligt radiotenn för det har en annan ytspänning och lägger sig hellre ovanpå. 145 graders sugs gärna in kapillärt.

Men i handtagshålet i lämmarna är det trångt och svårt att löda. Där skulle jag hellre smeta på lite spackel, typ Tamaya (jag lär mig aldrig hur det stavas). Efter all lödning mtp värmen.

Sedan märker jag också att det är stor skillnad på hur vi löder i allmänhet. Jag jobbar rätt lite med jiggar utan mest på fri hand. Håller ihop delar med fingrarna och "punktlöder" på några få ställen. Kollar att det ser rätt ut, justerar vid behov. Löder sedan hela skarven, oftast med keramikplatta som underlag. Man ska löda mot en punktlödnig, inte från. Löder man åt andra hållet smälter man upp punktlödningen.

Att hålla ihop delar bara med fingrar går oftast bra om man har mycket flussmedel och 145 graders tenn. Värmen hinner oftast inte sprida sig. Ibland kan det dock bli "lite" varmt. Det är då karaktär och en rad väl valda svordomar kan komma väl till pass.

/Mats B



Olof
Inlägg: 1237
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof » sön 23 aug 2020, 09:24

Lämmar
Mats B skrev:
fre 21 aug 2020, 09:10
Angående lämmar till N3.
Det var inte helt lätt att göra en bra konstruktion för dessa. De hade tjocklek 50 mm upptill och 74 mm nertill. Tre lager 0,3 mm mässing med lite tenn emellan skulle kunna duga upptill, nertill fick det bli en lång och mycket smal remsa att vika.
Tack för förklaringen Mats. Jag räknade med att det fanns en bra förklaring och det gjorde det ju. Du är inte ensam om problemet med att få tillräcklig tjocklek för etsade modeller i nollan. Jag har hört om det från flera andra konstruktörer.
Mats B skrev:
fre 21 aug 2020, 09:10
Så löd skarvarna flödigt med tenn och fila sedan slätt, Löd gärna med vanligt radiotenn för det har en annan ytspänning och lägger sig hellre ovanpå. 145 graders sugs gärna in kapillärt.
När jag tänker tillbaka så gjorde jag raka motsatsen till flödig lödning. Jag förtennade ytorna som skulle lödas med Carr 188 Solder Paint; slipade ner tennet så att det bara var ett tunt lager kvar; vek ihop alla tre lagren och värmde.
Hade jag först lött den smala remsan (till vänster på bilden nedan) i skarvarna med elektroniktenn (lödtenn på tråd) så hade jag kommit snabbare fram

Bild

Nu blev det bra till slut ändå. När spacklet hade torkat vände jag vagnskorgen upp och ner på ett 400 slippapper och slipade ned mässing ock spackel tills jag fick en jämn yta.

DSC_0332.JPG
DSC_0332.JPG (524.13 KiB) Visad 627 gånger

RTFM
Jag har tidigare ha gjort 20 stolpar på mitt eget sätt men till tre vagnar behövs det 30 långa stolpar och jag gjorde resterande 10 enligt bruksanvisningen.

Jag sågade till 1,5 mm mässingsstång i den mall som figurerat tidigare i tråden. Därefter spände jag fast stolpen i ett maskinskruvstycke och filade ner toppen så att jag den blev platt bit.

DSC_0312.JPG
DSC_0312.JPG (671 KiB) Visad 627 gånger
Jag har ingen borrmaskin med koordinatbord men väl en fräs. Det är inte rätt att borra med fräs men ibland får man göra undantag.

DSC_0333.JPG
DSC_0333.JPG (651.58 KiB) Visad 627 gånger

Toppen rundades sedan av med en fil och nederdelen formades i svarven.

Det här hade säkert gått att göra med mindre avancerade verktyg men det hade tagit längre tid.

Till slut hade jag ett antal nybadade stolpar. Som synes blev inte alla användbara men jag hade startat med några extra så det skall väll finnas 10 som duger.

DSC_0336.JPG
DSC_0336.JPG (504.66 KiB) Visad 627 gånger


Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se

Olof
Inlägg: 1237
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof » tis 25 aug 2020, 16:15

RTFM 2

Jag upptäckte att jag slarvat och hoppat över ett par viktiga steg i bruksanvisningen:
  • Bocka och löd ihop sidolämmar (62) och gavellämmar (63). Löd ihop i hörnen med hörnplåtar (64).
    Löd fast gångjärn (65) på insidan av gavlarna vid markeringar.
  • Löd fast motsvarande mottrycksjärn (66) på utsidan. Dela i brädskarv med kniv eller fil.
  • Löd fast lämmarna i underredet.
Detaljeringen av gavellämmarna hade så klart varit mycket enklare att göra innan jag satte fast lämmarna i underredet. Nu fick jag krångla med det i efterhand. Inte så svårt men onödigt.

DSC_0337.JPG
DSC_0337.JPG (509.54 KiB) Visad 505 gånger


Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se

Skriv svar