Sida 21 av 27

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Postat: sön 01 nov 2020, 22:33
av d680ae
Olof skrev: sön 01 nov 2020, 21:27 ... så sprutade jag med ett lager SMJ S103 (SJ 92 Rödbrun). Frågan är när SJ började använda den kulören. SMJ säljer också SJ 95 (T) Havan­nabrun som sägs vara avsedd för äldre vagnar.

SJ använde tidigare en färg som kallas caput mortum. Jag gissar att det är det som SMJ kallar SJ 95. Tyvärr vet jag inte riktigt när SJ gick över till SJ 92 och om de använde caput mortum på godsvagnar; är det någon som kan hjälpa med detta?
...
Jag har tolkat sucessionen av SJ kulörpreferenser lite annorlunda främst med stöd av kulörsalladens behandling i tråd på Järnvägshistoriskt forum. I de två sista inläggen behandlas just den specifika frågan om caput mortum släktskap med SJ standard S, resp SJ röd 92. SJ röd 95 "Havannabrun" tolkar jag mer som en ansats att matcha teakkulören på äldre vagnar.
Caput mortum kan nog se lite olika ut. Min "mesta" synintrycksreferens är den som Norrbottens Järnvägsmuseum målat sina äldre täckta godsvagnar med. Den skall vara framtagen efter en omsorgsfull efterforskning. Men därmed är nog inte slutresultatets historiska autenticitet odiskutabelt säkerställd.

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Postat: mån 02 nov 2020, 19:11
av Olof
Tack d680ae, enligt tråden i Järnvägshistoriskt forum är caput mortum = SJ 96 som inte finns med i SMJ sortiment. (Och som inte är detsamma som SJ 92.)

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Postat: mån 02 nov 2020, 19:13
av Olof
GMJS standarder brukar vara bra hjälp men denna gång blev resultatet magert
http://gmjs.se/standard/JC02-03.pdf?

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Postat: ons 04 nov 2020, 19:56
av Olof
Det lutar åt att det blir Os vagnen som först blir klar men det är många små detaljer som skall på efter målningen.
Jag provar att löda vitmetalldelarna efter målning. Det har fungerat bra när jag kommit ihåg att ta bort färgen från de ytor som skall lödas samman. Färgen får inga skador av den 125 gradiga lödkolven.

Buffertarna skall vara svarta (mörkgrå) på äldre vagnar och det var lättare att måla dem innan jag satte dem på vagnen.


DSC_0379.JPG
DSC_0379.JPG (189.04 KiB) Visad 4077 gånger

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Postat: tor 05 nov 2020, 12:27
av Olof
Man tror man börjar närma sig slutet och så dyker denna bild upp.
Fotot visar Järnvägsmuseums modell i 1:10 av Of 32988. Modellen är gjord 1922 och man brukar anta att järnvägsmuseums modeller motsvarar korrekt målning vid tillfället då modellen gjordes.

Jämfört med målningsinstruktionerna till byggsatsen så är trappan till bromshytten, spännstag, och stolpar svarta. Frågan är om inte också långbalken är svart. (Även plåtlämmarna är svarta men där vet jag inte om färgen gäller för Os)

Om du vill ha vagnen i skick från före ca 1930 målar du dessutom följande delar svarta: rörlig buffertdel, lagergafflar under långbalk, fjäderpaket, axelboxar, koppel, kopplarhandtag

Inser att detta är saker som ändrats över tiden. Är det någon som vet hur spännstag och stolpar på N3 var målad vid leverans?

Jvm00088-1.jpg
Jvm00088-1.jpg (251.48 KiB) Visad 4014 gånger

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Postat: tor 05 nov 2020, 20:18
av Arne Falk
Har ägnat mig åt att löda länkar idag och fann att det är betydligt svårare än jag väntat mig. Särskilt länkarna kring stolparna. Jag blev inte nöjd med resultatet. Funderar på hur jag skulle gjort istället.

/Arne

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Postat: tor 05 nov 2020, 21:11
av Olof
Jag vet inte om det var bättre men jag har använt färdig kedja överallt. Troligen från Billing Boats eller någon annan leverantör av delar till båtmodeller (svärfar byggde båtar).

För kättingen runt stopen borrade jag ett litet hål i plåtlämmen på ena sidan stolpen och gjorde ett jack uppifrån med lövsågen på den andra sidan. Detta görs lättast innan man fäster lämmen. Sedan tog jag en bit tunn koppartråd som träddes igenom den yttersta länken på kedjan så att det blev en ögla. Sedan stack jag öglan genom hålet, lödde fast och filade plant på insidan. När läm och stolpe var på plats lade jag kedjan runt stolpen och fäste den i jacket, precis som på förebilden. Därefter klippte jag av överbliven kedja. En droppe lim ser till att kedjan inte faller ut.

När jag ser din modell så inser jag att det skulle ha varit kätting runt tre av stolparna på långsidan också. Det har jag missat, suck. Jag skulle ha läst den här tråden innan jag började bygga.

DSC_0379 detalj.JPG
DSC_0379 detalj.JPG (15.75 KiB) Visad 3934 gånger
JvmKAGB00340 detalj 2.jpg
JvmKAGB00340 detalj 2.jpg (55.79 KiB) Visad 3934 gånger

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Postat: sön 08 nov 2020, 13:38
av Olof
I väntan på att jag rett ut vad som skall vara svart och vad som skall vara rödbrunt så har jag jobbat vidare med golvet till N3 vagnen.

Trälisterna är doppade hastigt i Hedins silverbets varefter jag snabbt torkade av dem för att de inte skulle bli för svarta.
DSC_0386.JPG
DSC_0386.JPG (350.12 KiB) Visad 3824 gånger

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Postat: mån 09 nov 2020, 15:06
av d680ae
Olof skrev: sön 08 nov 2020, 13:38 ...
Trälisterna är doppade hastigt i Hedins silverbets varefter jag snabbt torkade av dem för att de inte skulle bli för svarta.
Det skall bli intressant att följa deras vidare förädling till att avbilda ett färdiglagt golv i ett skick som på trovärdigt sätt matchar vagnens i övrigt.
Jag misstänker utan att ha studerat dem särskilt noggrannt att JvM 1:10-modeller vanligen avbildar fabriksnya fordon, alltså i full överensstämmelse med tekniska bestämmelser, tillverknings-, målnings- och märkningsritningar giltiga vid ordertillfället. Det är ju ett bekvämt väldefinierat skick att bygga vitrinmodeller till. Bygger man däremot för en senare, mer lösligt definierad trafiksituation kan det nog krävas lite mer pusslande med finishen, underhålls- och ändringsstatus.

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Postat: mån 09 nov 2020, 16:54
av Olof
d680ae skrev: mån 09 nov 2020, 15:06 Jag misstänker utan att ha studerat dem särskilt noggrannt att JvM 1:10-modeller vanligen avbildar fabriksnya fordon, alltså i full överensstämmelse med tekniska bestämmelser, tillverknings-, målnings- och märkningsritningar giltiga vid ordertillfället. Det är ju ett bekvämt väldefinierat skick att bygga vitrinmodeller till. Bygger man däremot för en senare, mer lösligt definierad trafiksituation kan det nog krävas lite mer pusslande med finishen, underhålls- och ändringsstatus.
Så är det och det jag mest funderar på är om långbalkarna på N3 också var svarta vid leverans?