Sida 13 av 27

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Postat: sön 27 sep 2020, 21:19
av Arne Falk
Har kommit en liten bit på väg i mitt premiärbygge i 0:an.
Har inte stött på några problem än. Detaljerna faller på plats lätt, särskilt om man läser byggbeskrivningen. Gjorde i hastigheten ett misstag. Klippte loss ena långbalkskulissen av gammal vana. Men det orsakade ingen större olägenhet.
Planerat att bygga en SJ litt N3 med bromshytt.

/Arne

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Postat: sön 27 sep 2020, 22:23
av PeO Helgesson
Olof skrev: tor 24 sep 2020, 17:48 Vad är då det här?


Bild


Detta mina herrar är mitt första försök att löda vitmetall. För en tid sedan köpte jag en lödkolv för vitmetall och nu när det snart är dags att sätta fast fjädrar, axelboxar och buffertar är det dags att börja öva. JAg använde en del av de gjutstammar som finns med i byggsatsen för att få korrekt känsla för materialet.

Jag följde råden i denna tråd och det gick som smort. Det blev riktigt snygga fogar faktiskt. Man kanske skulle löda allt med lågtemperaturtenn.

Tack till Sture och andra som ger stöd med svar på frågor.
Du kan utan problem löda med samma kolv (om du har en lödstation med ställbar temperatur) om du torkar av spetsen varje gång du byter tenn. Engelsmännen använder lödvatten med halv styrka för vitmetall, av lättja har jag använt den vanliga 12%-blandningen, utan att märka några problem.
Tänk bara på att 70-80-gradertennet inte biter på mässing, man måste förtenna med vanligt tenn först.

Jag fick hem ett par plåtar i fredags. Givetvis kunde jag inte bärga mig, utan satte igång med ett NN3-underrede direkt. Jag har lött huvudsakligen med 179-graderstenn med 2% silver, men 70-grader just för lagerboxarna. Jag glömde ställa ner temperaturen, men lödde snabbt och märkte inget. Om jag hade värmt för länge hade det inte varit roligt.

Kvällens pill har varit att mickla ihop en bromsslang av en bit spillmässing från etsramen, en stump Ms-rör 2/1mm och tråd med diameter 0,2, 0,8, 1 och 1,2mm.

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Postat: tis 29 sep 2020, 18:49
av Arne Falk
Arbetet fortskrider så sakta.

/Arne F

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Postat: ons 30 sep 2020, 06:49
av Olof
Arne Falk skrev: tis 29 sep 2020, 18:49 Arbetet fortskrider så sakta.

/Arne F
Jätteroligt att se Arne!

Du verkar ha satt på detaljer som öglor och handtag tidigare i byggprocessen än vad jag gjort. Vad ser du för fördelar respektive nackdelar med det? Förstå frågan rätt, det är var och ens fria val men jag kan tänka mig att andra läsare/byggare har nytta av att förstå de olika alternativ som finns. Jag tror det underlättar deras byggen.

/Olof

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Postat: ons 30 sep 2020, 09:52
av Arne Falk
Olof skrev: ons 30 sep 2020, 06:49 [quote="Arne Falk" post_id=19969 time=<a href="tel:1601401794">1601401794</a> user_id=321]
Arbetet fortskrider så sakta.

/Arne F
Jätteroligt att se Arne!

Du verkar ha satt på detaljer som öglor och handtag tidigare i byggprocessen än vad jag gjort. Vad ser du för fördelar respektive nackdelar med det? Förstå frågan rätt, det är var och ens fria val men jag kan tänka mig att andra läsare/byggare har nytta av att förstå de olika alternativ som finns. Jag tror det underlättar deras byggen.

/Olof
[/quote]

När jag startade det här bygget bestämde jag mig för att följa byggbeskrivningen rakt av. Skulle inte ge mig ut på egna upptäcktsfärder då jag aldrig byggt något i nollan tidigare. Så jag har ju egentligen inget att jämföra med, mer än min erfarenheten av en del H0 byggen.
Så jag vet inte om jag kan svara på frågan om det är en fördel eller nackdel att detaljera underredet tidigt. Möjligen att jag hade kunnat vänta med bindöglorna på långsidorna tills jag hade monterat lämmarna. Hade varit lättare att sanera bort tenn som hamnat på fel ställe. Men det drabbar kanske bara mig.
Så här långt kommen i bygget är det bara en positiv upplevelse.
/Arne F

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Postat: ons 30 sep 2020, 18:26
av Arne Falk
Dagens fokus har varit att bygga en demonterbar bromshytt.
Har börjat fundera på hur jag skall måla/behandla golvet. Har köpt NE-lister 0,9 x 3,något.
/Arne F

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Postat: tor 01 okt 2020, 17:12
av Torbjörn Holmberg
Jag säger det igen, en ovanligt trevlig byggtråd detta, så jag bidrar med en liten sak nämligen hjullagring.
Jag brukar göra på detta sätt, gjorde inte så på VVA vagnen där följde jag bygganvisningen, övriga vagnsbyggen har jag gjort som man gör i skala 1:1, låter lagerboxen glida i lagergaffeln.
Trepunktslagringen får man av skruven, mittersta bilden.
Kommer att göra en sådan här variant på mina övriga VVA vagnar.


Hjulet låses med ett bindjärn som fästes längst ner på gaffeln.
Hjulet låses med ett bindjärn som fästes längst ner på gaffeln.
axel-2.jpg (104.58 KiB) Visad 4368 gånger
Justerbar skruv som låses med gänglåsning.
Justerbar skruv som låses med gänglåsning.
axel-1.jpg (77.81 KiB) Visad 4368 gånger
Fräst och uppborrat axelhål.
Fräst och uppborrat axelhål.
axel-3.jpg (68.38 KiB) Visad 4368 gånger

Tobbe H

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Postat: tor 01 okt 2020, 21:12
av Arne Falk
Har någon använt sig av den här metoden för tillverkning av kedjor?
Vilken dimension på tråd har ni då använt?

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Postat: fre 02 okt 2020, 06:06
av Tobias Ljung
När jag gjort kedjor har jag använt mig av 3 st 0,8 mm trådar som mall, som sedan lindats med 0,4 mm tråd. Om man ska göra många vagnar så har Precision Scale Models en kedja med motsvarande mått, PSC #48194. Detta var dock för smalspåriga säkerhetskedjor.

Ett utdrag ur Arlöfskatalogen visar samma längd på länkarna, fast av grövre tråddimension, 26 mm för malmvagnar och 23 mm för andra vagnar. Jag skulle nog satsat på (relativt mjuk) 0,5 mm tråd...
Bild

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Postat: fre 02 okt 2020, 14:08
av Arne Falk
Tobias Ljung skrev: fre 02 okt 2020, 06:06 När jag gjort kedjor har jag använt mig av 3 st 0,8 mm trådar som mall, som sedan lindats med 0,4 mm tråd. Om man ska göra många vagnar så har Precision Scale Models en kedja med motsvarande mått, PSC #48194. Detta var dock för smalspåriga säkerhetskedjor.

Ett utdrag ur Arlöfskatalogen visar samma längd på länkarna, fast av grövre tråddimension, 26 mm för malmvagnar och 23 mm för andra vagnar. Jag skulle nog satsat på (relativt mjuk) 0,5 mm tråd...
Bild
Tack Tobias! Tänker göra ett försök, så får vi se hur länge tålamodet räcker.