VVA NN3, N3 och Os i nollan

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: Tryckluftsslangar

Inlägg av d680ae »

Mats B skrev: lör 24 okt 2020, 21:39 Det ärv äl inte så många av oss som studerat hur tryckluftsslangar egentligen hanteras men 2:20 in i den här filmen kan man se det.
...
/Mats B
Dessutom verkar man få illustrerat ytterligare en variant på adresskorthållare, Ca 1:30 senare när scenen med bromsprovet avslutas passerar synaren också en Os-vagn vars adresskort granskas. För det är väl adresskortet som dinglar på en tråd vid vagnssidan , eller är det någon annan tillfällig information som t.ex. om farligt gods? Jag ser i alla fall ingen korthållare med adresskort i på golvkanten, som annars bort vara fallet.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Os med bromsplattform

Inlägg av Olof »

Mats B skrev: lör 24 okt 2020, 21:39 Det ärv äl inte så många av oss som studerat hur tryckluftsslangar egentligen hanteras men 2:20 in i den här filmen kan man se det.

https://www.youtube.com/watch?v=rKHqZnjnVGo

/Mats B
Tack Mats! Väldigt bra film.
Man undrar om tågen någonsin avgick om det skulle göras så mycket innan avgång.

Vid ungefär 0:42 finns ett par tydliga bilder Os vagnens bromsplattform och hur gavellämmen är utförd när vagnen har bromsplattform.
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: Os med bromsplattform

Inlägg av d680ae »

Olof skrev: sön 25 okt 2020, 09:09 ...
Man undrar om tågen någonsin avgick om det skulle göras så mycket innan avgång.
...
Nog gick avtågen även på den tiden filmen illustrerar, t.o.m. i tid ibland, men arbetsinsatsen då var förvisso avsevärd. Men så har också proceduren med att göra tåg klart för avgång utsatts för mycket rationaliserande ingrepp fram till idag. Fordonsteknisk utveckling och tillkomsten av ADB-stöd har gjort mycket för att reducera behövliga arbetsinsatser.
Avgångssyning och ett fullständigt utgångsprov av bromsen krävs fortfarande, men många små och stora delmoment har antingen kunnat slopas eller reduceras avsevärt. Man ser i filmen exempel på hur man kontrollerar bromscylindrars slaglängd vid tillsättning av bromsen. Instruktioner krävde att slaglängden för enkammarbroms skulle hållas inom 110-175 mm. Detta moment ser man inte längre då det inte behövs med moderna bromsregulatorer och enhetsverkande styrventiler.
Vid tiden för filmproduktionen hade de flesta godsvagnar säkert kvar sammansatta hjulpar. Alla stjärnekrade hjulpar är garanterat sådana. Även om man inte behövde knacka hjulringar så krävdes visuell uppmärksamhet på faran för lossgångna hjulringar, vilket försvann med helhjulens införande. Upptagning av tågets vagnmassa, tara, last och bromsvikter och beräkning av bromstal tidsbesparas av att man har det mesta av detta i datasystem.
Dagens godsbangårdar tycker jag präglas rätt mycket av ödslighet och saknar det fascinerande myller av bangårdspersonal som filmen ger intryck av.
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Arne Falk »

Har byggt på en Os de senaste dagarna. Hade kommit en bit på väg när jag bestämde mig för att bygga en med bromsplattform.
Så det blev till att riva bromshörnet och dela gavelplåten.
Bild två tillståndet just nu.

/Arne
Bilagor
5F0E0C1F-EEC5-4D66-9B79-FC39F44936BB.jpeg
5F0E0C1F-EEC5-4D66-9B79-FC39F44936BB.jpeg (317.8 KiB) Visad 4561 gånger
67902D77-5E46-4972-BD64-22F06BDAA0C0.jpeg
67902D77-5E46-4972-BD64-22F06BDAA0C0.jpeg (396.39 KiB) Visad 4561 gånger
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: Tryckluftsslangar

Inlägg av PeO Helgesson »

Mats B skrev: lör 24 okt 2020, 21:39 Det ärv äl inte så många av oss som studerat hur tryckluftsslangar egentligen hanteras men 2:20 in i den här filmen kan man se det.

https://www.youtube.com/watch?v=rKHqZnjnVGo

/Mats B
En repris, med bättre närbild kommer efter 7 minuter av avsnitt 3.https://www.youtube.com/watch?v=tp9ZvvjawOY
Det ser inte så svårt ut, men 15-20 år senare fick jag erfara att en gosse i småskoleåldern inte har tillräcklig armstyrka om gummipackningarna är nya. Då var det inte på en järnvägsvagn, kopplingarna används även "civilt"
I början av den delen ser vi också att tågen kördes med släckta strålkastare. Det var först i nästa decennium man förstått vilken stor olyckshämmande effekt de har.
Inom bilbranschen verkar man ha glömt det, hur kunde man annars avskaffa halvljuslagen?
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av PeO Helgesson »

Det har blivit dags att sätta kättingar i stolparna. Med hjälp av Ulf och Arne har framkommit att det ska vara 33 länkar, vill minnas längden skulle vara 1840, d.v.s. 41 mm. Exakt skalenlig kedja finns inte att köpa färdig, men en med 0,4 mm tråd jag hade har bara liiiite för korta länkar. Inhandlad på Intermodellbu vid sekelskifte för 4 DM, tillsammans med klenare, som passade bättre i Ho-skalan.
Stolparna är gjorda av koppartråd med dia 1,3mm (EK1,5), hålen borrade 0,8. Ola A har beskrivit en framkomlig väg att få till stolptoppen.

Bind fast ändan av kättingen med 0,4 tråd. Koppar är lättarbetat i detta fallet och låg lättåtkomligt
IMG_8742a.jpg
IMG_8742a.jpg (41.48 KiB) Visad 4389 gånger
Dra åt tills öglan har storlek som en länk, kläm eventuellt åt lite, schackeln ska vara rak i ändan på stolpen.
8743a.png
8743a.png (274.31 KiB) Visad 4389 gånger
Löd fast, klipp lite från, ungefär jäms med ytterkant stolpen, fila av grader.
Här passar gammalt "hederligt" 60/40-tenn- det behöver fylla hålet och inte flyta ut alltför väl
IMG_8744b.jpg
IMG_8744b.jpg (36.62 KiB) Visad 4389 gånger
Det syns knappt med blotta ögat, men det sticker ut ett par små nitskallar.
För mina, inte alltför krävande, ögon passar 0,3 bra nertill på lämmarna och 0,2 för att fästa runt stolpen upptill
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Tobias Ljung »

Snyggt PeO!
PeO Helgesson skrev: tor 29 okt 2020, 20:59 ...Med hjälp av Ulf och Arne har framkommit att det ska vara 33 länkar, vill minnas längden skulle vara 1840, d.v.s. 41 mm. ...
Detta blir omräknat en kedja med 20 länkar per inch (som amerikanarna använder som mått). Finns flera fabrikat att välja mellan, tex "Precision Scale 48349 - 10" Brass Chain 20 Links Per Inch H0, S & N Scale".
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

Gjorde en klämma för att hålla den etsade fronten mot de gjutna avelsboxarna medan jag lödde. Gjord av en tvättklämma som vänts om och där jag smalat av änden.
DSC_0892.JPG
DSC_0892.JPG (312.25 KiB) Visad 4242 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

Det har varit brist på bilder på O-vagnarnas bromsplattform men ett par har dykt upp under den här trådens tid. Här är ytterligare en NAB2015010002
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

Livet, eller snarare modellen på en pinne. Mitt första försök att grundmåla blev inte så bra, färgen från Hagman släppte, så jag har tagit bort färgen, gjort rent och gör ett nytt försök med Maston One grundfärg.

Den fäste bättre, om det var färgen eller rengöringen som skiljer låter jag vara osagt. Munstycket på Maston Ones burkar är lite annorlunda än vad som är vanligt på sprayburkar. Man känner inte lika tydligt vad som skall riktas framåt. Jag bytte hand och lyckades då vrida burken. Strålen gick tack och lov strax till vänster om mitt huvud.

Pinnen är fäst med skruv och bricka i det hål jag borrade i vagnsgolvet i början av tråden.
Pinnen är fäst med skruv och bricka i det hål jag borrade i vagnsgolvet i början av tråden.
DSC_0378.JPG (290.69 KiB) Visad 4143 gånger

Efter grundmålning, det har varit ett strålande väder för målning här idag, så sprutade jag med ett lager SMJ S103 (SJ 92 Rödbrun). Frågan är när SJ började använda den kulören. SMJ säljer också SJ 95 (T) Havan­nabrun som sägs vara avsedd för äldre vagnar.

SJ använde tidigare en färg som kallas caput mortum. Jag gissar att det är det som SMJ kallar SJ 95. Tyvärr vet jag inte riktigt när SJ gick över till SJ 92 och om de använde caput mortum på godsvagnar; är det någon som kan hjälpa med detta?

Min tanke är att göra N3 vagnen i leveransskick och Os som den såg ut på 20-talet (om nu någon Os vagn fick tryckluftbroms innan 1930). NN3 blir nog också i leveransskick.

Det var ett antal år sedan som jag köpte färgburken från SJM så ultraljudstvätten fick rycka in för att skaka liv i färgen. Burken, väl stängd och nästan täckt av vatten, fick stå 10 minuter och bli bombarderad av högfrekventa tryckvågor. När vågorna träffar plåten går de vidare in i färgen och rör om den. När jag efter avtorkning öppnade burken så var den homogen.
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar