VVA NN3, N3 och Os i nollan

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

Tack för utförlig förklaring d680ae!

Jag hör brevbäraren flåsa med fler plåtar från VVA så det är bästa att jobba på med NN3 vagnen.

Har lött fast axelboxar och fjädrar. Detta är första bygget jag löder vitmetall och jag är fortfarande fascinerad av att man kan löda efter att man målat. Det förenklar maskeringen en hel del och är något jag skall tänka på även framöver för att fästa delar sent i bygget.

IMG_0086.jpg
IMG_0086.jpg (664.88 KiB) Visad 7029 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av PeO Helgesson »

Om du förtennade lödstället innan du målade blev det väl ganska lätt att skrapa färgen?
Ett förtydligande, om någon till äventyrs inte känner till 80 graders tenn för lödning av vitmetall. Det biter inte på mässing, man måste förtenna först. Behöver man lossa lödningen kan man t.o.m. göra det i en kopp kokande kaffe (men drick inte det kaffet sedan 8-) )
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

Tack för påpekandet om förtenningen PeO

Har man en bromshytt så behövs även en bromsare. Bromsaren tror jag skall sitta vänd mot gaveln. Är det någon som har tips på var man hittar en, helst sittande, figur i nollan som ser ut som dessa unga män från 20-talets NVHJ?

JvmKDAJ01147.jpg
JvmKDAJ01147.jpg (374.1 KiB) Visad 6910 gånger

Den här killen är nästan rätt men jag skulle vilja spara honom till en annan uppgift.

IMG_0094.jpg
IMG_0094.jpg (195.73 KiB) Visad 6910 gånger
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

På golvet ligger först en bitumenmatta som tyngd och ljuddämpning. För att få upp tyngden har jag kompletterat med bly ovanpå. Nu väger vagnen tre hekto så den kommer säkert att gå tungt och stabilt i spåren.

Efter en del försök med andra lim så använde jag vitlim för att limma blykulorna. Jag vet att de reagerar med blyet och sväller men jag räknar med att det finns marginal att svälla på uppåt utan att vagnen förstörs.

IMG_0092.JPEG
IMG_0092.JPEG (296.95 KiB) Visad 6767 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

Dags att slutföra detta projekt. Efter julledigheten så har jag haft lite verkstadspaus. Det var dödsstreck (Eng: Dead line) både för Modelljärnvägsmagasinet och på jobbet.

Det blev en artikel om dessa vagnar till Magasinet. I samband med det så sökte jag Arne Falk så om du läser detta får du gärna ta kontakt. (Jag är inte vän med forumets PM-system. Allt jag skickar hamnar i utkorgen men jag läser det jag får.)

Under pausen har jag i alla fall städat arbetsbordet och kompletterat med det som jag saknat för att bli klar; dekaler, briketter ock kocks.

Jag både gillar och är lite rädd för att sätta på dekaler. Det är så lätt att det blir snett eller att man förstör dekalen. Men med ett whiskyglas inom räckhåll och den fantastiska förstoringslampan till hjälp gick det bra.

Bilden är krökt eftersom den är tagen genom lampans förstoringsglas
Bilden är krökt eftersom den är tagen genom lampans förstoringsglas
IMG_0116.jpg (538.16 KiB) Visad 6595 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

Skrev jag att jag hade allt jag behöver för att bli klar? Nej-nej; burken med Testors Dull-cote tog slut så nu letar jag efter ett substitut. Är det någon som har något förslag?

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

Färdig! (nästan)
IMG_0130.jpg
IMG_0130.jpg (155.69 KiB) Visad 6498 gånger
Efter sju månader är jag nu, nästan, klar. Vagnarna är färdiga förutom att N3 och NN3 behöver en dusch mattlack och därefter lite vädring. Men i väntan på tips om bra mattlack får de stå åt sidan. Nu är det dags att ta tag i något nytt projekt.

Stort tack till alla som kommit med råd och stöd under bygget och tack till Mats som tog fram dessa fina byggsatser.

IMG_0128.jpg
IMG_0128.jpg (408.73 KiB) Visad 6498 gånger
Förebilden för N3 vagnen
Förebilden för N3 vagnen
JvmKAGB00235.jpg (416.35 KiB) Visad 6498 gånger
Förebilden för min NN3 vagn med låga lämmar
Förebilden för min NN3 vagn med låga lämmar
SJ 22738 N3 Vabis levf edited.jpg (148.31 KiB) Visad 6498 gånger
Förebild för NN3 vagnens last av kocks-briketter
Förebild för NN3 vagnens last av kocks-briketter
SJ 21784 N3 briketter 1916 c.jpg (174.18 KiB) Visad 6498 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Mats B
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 20:13

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Mats B »

Redan deltagarna i laget för modern femkamp i Mexico 1968 (var det väl) visste att före skjutningen var det en starköl som behövdes för att bli stadig på hand.

/Mats B
wen
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 22:17

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av wen »

https://www.ministuff.se/ms-matte-varnish-60-ml

Denna mattlack tycker jag är riktigt bra.
Fina vagnar annars!! 👍👌🙂
Mvh
Stefan
Skriv svar