VVA NN3, N3 och Os i nollan

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

Många intressanta förslag på golvfärger. Det hade varit kul om någon haft färgbilder på förebilden som vi kunde jämföra med.

Under tiden har jag tagit tag i NN3 vagnen.

Det är många vassa kanter på dessa vagnar och jag har haft problem med att färgen skadats på de andra vagnarna och mässingen tittat fram. Så för NN3 testade jag att behandla vagnen med metallsvärta innan grundmålning. Tanken är att kanske ge färgen bättre fäste och att om det ändå blir en skada så skall det som syns under vara mörkt.

Förutom stolparna så är vagnen för stor för att doppas i vätskan så jag har använt pensel vilket som synes ger ett ganska ojämnt resultat. Fokus har dock varit på de mest utsatt kanterna.

IMG_0082.jpg
IMG_0082.jpg (778.25 KiB) Visad 5668 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av PeO Helgesson »

Kan inte bidra med några bilder från anno dazumal, men från detta milleniet, från Anten och Kvarnabo.
En regnvåt VGJ 1340 för ett par veckor sedan.
20201110 (43a).jpg
20201110 (43a).jpg (100.75 KiB) Visad 5639 gånger
en annan vagn
20201110 (123a).jpg
20201110 (123a).jpg (117.43 KiB) Visad 5639 gånger
AGJ 229 i Kvarnabo sommaren 2009
IMG_0893a.jpg
IMG_0893a.jpg (68.25 KiB) Visad 5639 gånger
Bengt Nylén
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 22 dec 2012, 20:34

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Bengt Nylén »

Betr Olofs problem. Det enda som hjälper är etsande primer. Tex Precision PQ 30 Black Etch Primer. Tror inte det finns i Sverige men det fanns i Birmingham där vi sågs för något år sedan. Jag köpte det där. Går inte att ha i handbagaget. Då tar de det.
f.gaard
Inlägg: 196
Blev medlem: ons 28 nov 2007, 20:00

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av f.gaard »

Själv köpte jag en burk med Hagmans Etch primer hos min lokale biltillbehörsbutik, strax före Jul, planerar att prova den i veckan.

Mvh Fredrik
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av PeO Helgesson »

Vid billackering för 40 år sedan använde jag Sikkens 2-komponent wash primer och tyckte den bet bättre än 1-komponent. En googling på etsande grundfärg gav detta som första svar, inte så långt hemifrån dessutom.
https://www.billackering.eu/washprimer-syragrund , en förpackning torde räcka för flera klubbars behov.
Det här är skarpa grejer, men egentligen är varningstexten överflödig. Man vill inte ens känna lukten, alltså använd inte utan rejäl utsugsfläkt och bättre mask än papper.
Bengt Nylén
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 22 dec 2012, 20:34

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Bengt Nylén »

Problemet PeO är väl kanske att de lacker som används till bilar ger en tjockare yta och risken är att nitar och andra detaljer försvinner.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

Bengt Nylén skrev: sön 03 jan 2021, 13:33 Betr Olofs problem. Det enda som hjälper är etsande primer. Tex Precision PQ 30 Black Etch Primer. Tror inte det finns i Sverige men det fanns i Birmingham där vi sågs för något år sedan. Jag köpte det där. Går inte att ha i handbagaget. Då tar de det.
f.gaard skrev: sön 03 jan 2021, 14:35 Själv köpte jag en burk med Hagmans Etch primer hos min lokale biltillbehörsbutik, strax före Jul, planerar att prova den i veckan.
Mvh Fredrik
Jag har provat Precisions Paints PQ30 men det är mycket slabb; det är två komponenter som skall blandas och sedan krävs andra kemikalier än H2O för att rengöra sprutan. Provade bara en gång men jag tyckte inte att resultatet blev så mycket bättre än med vanlig grundfärg på spryaburk men det kanske berodde på att det jag målade då inte var lika utsatt (eller tillräckligt rengjort).

Det är mycket enklare med en sprayburk så det skulle vara intressant om du ville dela med dig av dina erfarenheter när du provat Fredrik.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av PeO Helgesson »

Bengt Nylén skrev: sön 03 jan 2021, 16:17 Problemet PeO är väl kanske att de lacker som används till bilar ger en tjockare yta och risken är att nitar och andra detaljer försvinner.
Den Sickens (gul) jag använde för 40 år sedan, liksom en grå jag fick en slatt av från en lackerande kompis förra året, var tunt blask, utan egentliga pigment. färgskiktet blir mycket tunt, därav namnet wash primer. Inom billackering varnas för att lägga ytlack direkt på, utan normal grundfärg mellan, liksom att lägga vanlig grundfärg (för billack) direkt på bar plåt. På modeller har jag aldrig märkt några problem med ytlack direkt på wasprimer, men jag brukar förståss förvara modeller inomhus, inte ute i regn och rusk, som en bil.
Hagmans färg har jag inte använt mycket, men jag upplever att den har en fyllande effekt, d.v.s. pigment som bygger upp ett tjockare skikt.

Etsprimer bygger på fosforsyra, envar som glömt att andas ut, när han sätter lödkolven till lödstället förstår lukten.
För modeller i vitmetall finns ett annat sätt. Ge modellen ett kort bad i lödvatten för vitmetall, (fosforsyra runt 6-7 %), så bygger man upp ett fosfatskikt som färgen biter bra på.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

Man tror man är klar men så dyker det upp något.
I det här fallet dessa förstärkningsplåtar som skulle sättas på N3 vagnen efter att golvet var klart.

IMG_0083.jpg
IMG_0083.jpg (220.84 KiB) Visad 5436 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av PeO Helgesson »

:oops: Javisstja, de ligger också och väntar. :oops:
Skriv svar