VVA NN3, N3 och Os i nollan

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

Tre millimeter tjock ljuddämpande bitumenplatta från Biltema på plats i botten av OS vagnen.
Hur mycket den dämpar plåtskrammel vet jag inte men den tillför 70 väl utspridda gram till vagnens vikt.
Den här vangen kommer att bli lastad med betor så det finns inget behov av brädgolv.

DSC_0388.JPG
DSC_0388.JPG (225.39 KiB) Visad 4287 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

Micke Brane skrev: tis 17 nov 2020, 12:18 Tycker det är dålig fart på forumet i Corona tider.
Är det ingen som fått mer tid hemma och bygger?
För mig gäller att november i kombination med striktare nedstängning har gett mig en känsla av att allt kan skjutas till morgondagen.
Igår kom jag dock igång lite och målade de svarta detaljerna på N3 vagnen. Min vana trogen så målade jag det som skulle vara svart mörkgrått men blandningen blev kanske lite för ljus.

/Olof

IMG_0006.JPEG
IMG_0006.JPEG (181.56 KiB) Visad 4105 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

Dags att sätta på dekaler så jag gjorde en liten genomgång av vilka littera de olika numren på dekalerna hade olika år.
För den som önskar uppgift för något annat år så rekommenderas Särtryck 77 på Samlingsportalen

Kod: Markera allt

	1914	1920	1925	1930
17051	NN3	NN3	Os	Os
21217	NN3	NN3	Os	Os
21391	NN3	NN3	Os	Os
21953	N3	N3	Os	Os
22080	N3	N3	Os	Os
22217	N3	N3	Os	Os
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

IMG_0009.jpg
IMG_0009.jpg (887.71 KiB) Visad 4006 gånger

Har under helgen också satt kedjor på Os-vagnen. Den skall gå lastad med betor och på foton har jag sett att kedjorna nog setts som mest i vägen i den trafiken. Man har dumpat kedjorna under lasten eller bundit dem kring stolparna.

Foto från Höganäs och Nordic Sugars museums samlingar

BetlastningHöganäs1938.jpg
BetlastningHöganäs1938.jpg (988.14 KiB) Visad 4006 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av d680ae »

Olof skrev: sön 22 nov 2020, 18:50 ... på foton har jag sett att kedjorna nog setts som mest i vägen i den trafiken. Man har dumpat kedjorna under lasten eller bundit dem kring stolparna
...
SJF 620 utgåva 4 fr,o,m, 1962-07-01, bilaga 1 Lastningsföreskrifter skrev: ...
6: 1. Vagnstolparna skall sitta i sina hållare. Gavellämmarna och sidolämmarna bör om möjligt vara uppfällda.
2. Stolpkättingama skall vara parvis förenade med varandra tvärs över vagnen eller säkert fastgjorda vid stolparna.
3. I undantagsfall då det gäller breda eller långa laster får vagnsstolparna tas bort. Särskilda åtgärder skall då vidtas för att förhindra att lasten förskjuts. De borttagna stolparna skall buntas och läggas helst i vagnens längdriktning så att de inte kan förskjuta sig utanför vagnsgolvet eller falla av.
Dessa regler var nog inte ens 1962 något nytt påfund utan bör ha haft liknande motsvarigheter sedan läge. Sedan kan man notera att stolpkättingarnas fästbyglar var förslutna med med nit så att man knappast tog sig för att demontera bara kätting hur obekväma de än må ha varit. På bilden av betlastningen kan man däremot skönja hur "nöden agerat uppfiningarnas moder" och resulterat i att gavel- och vissa sidorörstolpar fått byta plats.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

d680ae skrev: sön 22 nov 2020, 22:07 Dessa regler var nog inte ens 1962 något nytt påfund utan bör ha haft liknande motsvarigheter sedan läge. Sedan kan man notera att stolpkättingarnas fästbyglar var förslutna med med nit så att man knappast tog sig för att demontera bara kätting hur obekväma de än må ha varit. På bilden av betlastningen kan man däremot skönja hur "nöden agerat uppfiningarnas moder" och resulterat i att gavel- och vissa sidorörstolpar fått byta plats.
Dessa regler gällde säkert långt tidigare men jag har flera bilder som visar avvikelser under betkampanjen. Stolparna var uppenbarligen i vägen vid betlastning så man flyttade runt stolparna så att man bara hade korta stolpar på ena långsidan. Då blev det mer likt de I-vagnar man var van vid.

JvmKBDB05087.jpg
JvmKBDB05087.jpg (152.67 KiB) Visad 3923 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

Dekaler är jobbiga. Man måste hela tiden vara fullständigt koncentrerad för man vet att ett enkelt misstag kommer att för alltid att förstöra dekalen.

Förra julen fick jag en förstoringslampa av min dotter och den är till stor hjälp men jag vågar bara göra ett par dekaler åt gången av rädsla för att tappa koncentrationen.

IMG_0011.jpg
IMG_0011.jpg (269.18 KiB) Visad 3864 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

På ett Bankalas för många år sedan köpte jag två dekalark av Jon Fast. Han hade tagit fram ett ark med i godsvagnsmärkning för nollan. De av er som kände Jack blir inte förvånade när jag berättar att det är mycket NBJ och NKJ på arket men också märkning till flera av de tyska standardvagnar som HNJ, GBJ och andra svenska järnvägar köpte på 20-talet.

Bland dekalerna fanns också märkning till en finka ägd av Vagnuthyrningsbolaget. S¨när jag så fick syn på denna bild stod det klart hur att jag skulle använda denna text för att märka min N3 vagn.

JvmKAGB00235.jpg
JvmKAGB00235.jpg (416.35 KiB) Visad 3737 gånger

Det mesta av märkningen går att pussla ihop från VVA och Jons dekalark. Helst hade jag velat få fram ett vagnsnummer genom att lägga till en 4 framför (delar av) ett annat nummer. Numret står på fyra ställen med stora siffror och fyra ställen med små siffror och att pussla ihop alla dessa från lösa siffror tror jag inte jag kan få snyggt. Någonstans kommer det att bli ojämnt. Så frågan är vilka nummer som Vagnuthyrningsbolaget N3 hade. Är det någon som vet?

Jag har letat i särtryck 77 men där hittar jag inte informationen. Förmodligen letar jag inte på rätt ställe.

IMG_0023.jpg
IMG_0023.jpg (278.17 KiB) Visad 3737 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
f.gaard
Inlägg: 196
Blev medlem: ons 28 nov 2007, 20:00

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av f.gaard »

Tjusigt;)
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

f.gaard skrev: sön 29 nov 2020, 17:26Tjusigt;)
Tack F.Gaard!
Det blir extra tjusigt med alla lager av Hagmans blanka klarlack som jag lagt på för att dölja dekalfilmen och skydda dekalerna medan jag jobbar med vagnen. Egentligen blir modeller snyggast i blank klarlack men frukta inte, burken med Dullcote står redo när väl alla dekaler är på plats.

Sven Grönkvist har haft vänlighenten att reda ut att att Vagnuthyrningsbolagets N3 hade nummer 40600-40687 (där de som slutade på 0 och 5 hade bromshytt). Så nu blir det att botanisera bland dekalarken efter lämpliga nummer.

Det jag vet jag saknar är tillverkningsskylten från Kockums som sitter mitt på långbalken.
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar