VVA NN3, N3 och Os i nollan

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Os med plåtlagergafflar

Inlägg av Arne Falk »

d680ae skrev: ons 21 okt 2020, 15:02
Arne Falk skrev: ons 07 okt 2020, 14:46 ...
Tänker ta mig an en SJ litt Os. Men finner ingen bild på en SJ-vagn med plåtlagergafflar. Hittar endast med plattjärn.
Någon som har ett tips?
/Arne
Mats B skrev: fre 09 okt 2020, 17:38 Ombyggnader är alltid dåligt dokumenterade och intresset för att fotografera ombyggda Os har uppenbarligen inte varit stort eftersom det finns så få bilder på denna typ. Så att bevisa att det funnits en Os med plåtlagergafflar kan bli svårt. Dock, i tjänstevagnsboken kan man hitta bild på Qbv 945 0042 som i ett tidigare liv varit en Os, med plåtlagergafflar.

/Mats B
Arne Falk skrev: lör 10 okt 2020, 21:59
d680ae skrev: lör 10 okt 2020, 21:32 Ja, enligt "Tjänstevagnsboken" SJK 27 (Koponen/Rönn 1979) skall den ha varit Os 30837 som sedan uppträtt som materialvagn 610606.
Finns det en bild på den?

/Arne
Av den ovan omnämnda bilden, tagen av Göran Rönn på en Qbv med förflutet som Os känner jag inte till någon annan publicering än i boken.
Den vagnen var ännu i Str 77 årgång 1954 registrerad som trafikvagn med littera Osk (med golvbeslag för svängel): Av hittills funna uppgifter om den framgår dock inte om den byggts om eller ursprungligen levererats med plåtlagergafflar.
Det verkar ha tillverkats och levererats vagnar med dimensioner och utrustning som Os så sent som på 1930-talet. Enligt uppgift från Christer Fredriksson i ett inlägg i Järnvägshistoriskt Forum är den tidigare visade bilden på en TGOJ Omm är ett exempel på det. Vid det laget kan den ju mycket väl ha haft plåtlagergafflar från fabrik.
Skaffade SJ också Os-vagnar efter att plattjärnsgafflarna utgått? Skaffade andra EJ också NN3/Os-vagnar så sent att de kan ha levererats med plåtlagergafflar?
DM finns en bild på LTJ NN3 301 och 305 med plåtlagergafflar som uppges taget 1923. Blev någon av dem SJ-vagn med nämnvärd livslängd?

En annan EJ-vagn som slutade sina dagar som SJ-ägd Os med plåtlagergafflar ramlade ner i mitt knä som på beställning vid genomgång av negativarkivet för digitalisering. På 1970-talet hade Sverige fortfarande en beredskap som omfattade allsköns nyttigheter och inte direkt kunde betecknas som avvecklad. I Grimstorps grusgrop en fanns del av den, dels under tak men också i det fria.

Bild

Den högra vagnen SJ Os 8587 är f.d. SDJ 208. Någon mer bestämd uppfattning om dess utförande med plåtlagergafflar och glidlagrade axlar har jag än så länge inte.
Om man bakåtdaterar sin historiska bakgrund till modelbyggena till < 50 år bakåt kan den kanske inspirera till alternativa laster att använda sina Os-vagnar för. I detta fallet ser det ut att vara en vändskivebrygga. Men lastningen av den ser inte ut att vara direkt regelrätt fär tågtransport.
Tack Ulf! Jag landar nog i att bygger Os 8587.
Perfekt!

/Arne F
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: Os med plåtlagergafflar

Inlägg av d680ae »

Arne Falk skrev: ons 21 okt 2020, 17:01 ...
Tack Ulf! Jag landar nog i att bygger Os 8587.
Perfekt!

/Arne F
Efter ytterligare skrapande efter bildresurser och inzoomning på just 8587 som förebild blev skörden dessa två delförstorade bilder, något gryniga men kanske ändå användbara för att identifiera just denna vagnens karaktäristiska detaljer förutom plåtlagergafflarna.

Bild

Bild

Själv noterar jag en del tecken på att vagnen antingen hör till en lite yngre leverans eller har uppgraderats med tiden. Bygelfotsteg verkar höra tidigt 1920-tal till där de typiskt börjar dyka upp på Or-vagnar. Blandningen av platt- och bygelfotsteg ser dock lite udda ut, och för i stället tankarna till den övergångsperiod som rådde sedan kraven på att godsvagnar i internationell trafik skulle ha UIC plattfotsteg i resp vagnsidas högra hörn vilket gjorde att SJ/GC-vagnar som intill dess haft bygelfotsteg i alla fyra hörnen fick två av dessa ersatta.
Likaså noterar jag att den gammeldags nitade dragöglan ersatts med ett påsvetsat halvcirkulärt bygelfäste, en anordning som verkar ha införts med de svetsade vagnarna Ou på 1940-talet och vid nybyggnad avskaffats med efterföljarna Oe på 1950-talet som i stället fick rangerkrokar.
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: Os med plåtlagergafflar

Inlägg av PeO Helgesson »

d680ae skrev: ons 21 okt 2020, 15:02 Bild Men lastningen av den ser inte ut att vara direkt regelrätt fär tågtransport.
Med tanke på att bromsslangarna mellan vagnarna inte är kopplade har nog ekipaget gått någon längre sträcka.

Finns det några regler för vilken sida bromsslangar ska sitta, när det bara är en genomgående bromsledning? Jag har fått uppfattning av att man monterat en rak genomgående ledning, alltså en ända vänster och en ända höger.
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: Os med plåtlagergafflar

Inlägg av d680ae »

PeO Helgesson skrev: lör 24 okt 2020, 10:01 ...
Finns det några regler för vilken sida bromsslangar ska sitta, när det bara är en genomgående bromsledning? Jag har fått uppfattning av att man monterat en rak genomgående ledning, alltså en ända vänster och en ända höger.
Jag har inte noterat någon regel om hur huvudledning skall dras mellan bromskopplingarna. Placeringen av kopplingskranen förefaller alltså vara godtycklig. På DM finns rätt gott om bildserier på enstaka vagn och från dess båda ändar där man tydligt ser att huvudledningen är dragen raka vägen mellan buffertbalkarna. Däremot är bromskopplingen monterad så att kopplingsnävarna alltid har öppningen vänd åt ett givet håll, från vagncentrum sett åt höger. Det är fullt möjligt att korsa bromskopplingarna under skruvkopplet vid behov, men att vrida slangen för att få kopplingsnäven rättvänd är säkert besvärligare, för att inte säga förbjudet.
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Os med plåtlagergafflar

Inlägg av Arne Falk »

d680ae skrev: lör 24 okt 2020, 11:20
PeO Helgesson skrev: lör 24 okt 2020, 10:01 ...
Finns det några regler för vilken sida bromsslangar ska sitta, när det bara är en genomgående bromsledning? Jag har fått uppfattning av att man monterat en rak genomgående ledning, alltså en ända vänster och en ända höger.
Jag har inte noterat någon regel om hur huvudledning skall dras mellan bromskopplingarna. Placeringen av kopplingskranen förefaller alltså vara godtycklig. På DM finns rätt gott om bildserier på enstaka vagn och från dess båda ändar där man tydligt ser att huvudledningen är dragen raka vägen mellan buffertbalkarna. Däremot är bromskopplingen monterad så att kopplingsnävarna alltid har öppningen vänd åt ett givet håll, från vagncentrum sett åt höger. Det är fullt möjligt att korsa bromskopplingarna under skruvkopplet vid behov, men att vrida slangen för att få kopplingsnäven rättvänd är säkert besvärligare, för att inte säga förbjudet.
Bra fråga PeO. Jag har också funderat på det.
Men detta blev överkurs.

” Däremot är bromskopplingen monterad så att kopplingsnävarna alltid har öppningen vänd åt ett givet håll, från vagncentrum sett åt höger. Det är fullt möjligt att korsa bromskopplingarna under skruvkopplet vid behov, men att vrida slangen för att få kopplingsnäven rättvänd är säkert besvärligare, för att inte säga förbjudet.”

/Arne
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av PeO Helgesson »

” Däremot är bromskopplingen monterad så att kopplingsnävarna alltid har öppningen vänd åt ett givet håll, från vagncentrum sett åt höger. "
Att tänka på om man vill ha det som Tobbe H.
viewtopic.php?f=5&t=2651&p=18320&hilit=petau#p18320
3/4 ner på sidan finns denna bild
Bild
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av d680ae »

PeO Helgesson skrev: lör 24 okt 2020, 12:53
” Däremot är bromskopplingen monterad så att kopplingsnävarna alltid har öppningen vänd åt ett givet håll, från vagncentrum sett åt höger. "
Att tänka på om man vill ha det som Tobbe H.
viewtopic.php?f=5&t=2651&p=18320&hilit=petau#p18320
...
Just så!
Arne Falk skrev: lör 24 okt 2020, 11:46 ...
Men detta blev överkurs.

” Däremot är bromskopplingen monterad så att kopplingsnävarna alltid har öppningen vänd åt ett givet håll, från vagncentrum sett åt höger. Det är fullt möjligt att korsa bromskopplingarna under skruvkopplet vid behov, men att vrida slangen för att få kopplingsnäven rättvänd är säkert besvärligare, för att inte säga förbjudet.”

/Arne
Är det språkförbistring som vållar huvudbry?
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Os med plåtlagergafflar

Inlägg av Olof »

PeO Helgesson skrev: lör 24 okt 2020, 10:01 Finns det några regler för vilken sida bromsslangar ska sitta, när det bara är en genomgående bromsledning? Jag har fått uppfattning av att man monterat en rak genomgående ledning, alltså en ända vänster och en ända höger.
I Vagnlära från 1944 så finns denna bild. Kan kanske inte ses som ett bevis på att alla vagnar hade en rak huvudledning men det är onekligen en indikation på att det var vanligast.

2020-10-24 18_19_30-vagnlara_1944_web.pdf (SKYDDAD) - Adobe Acrobat Reader DC.jpg
2020-10-24 18_19_30-vagnlara_1944_web.pdf (SKYDDAD) - Adobe Acrobat Reader DC.jpg (130.47 KiB) Visad 3737 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

Då Schnellenkamp hade slut på hjul med kort 2 mm axeltapp köpte jag hjul från honom med lång 1,2 mm tapp. Gör inte det. Det var ingen bra idé. Då jag dessutom vill ha fjädring samtidigt som jag inte vill ha glapp mellan axelbox och fjädring behövde jag göra en skåra i varje axelbox från undersidan av axelboxen som tappen kan röra sig i.

Det gick att göra med fräsen men det var första gången jag fräste i vitmetall. Som ni kanske märkt har jag stor, och kanske överdriven, respekt för att vitmetallen blir för varm och förvandlas till gelé.

Fräsningen tog därför tid, bara lite material åt gången, och det gick åt en hel del kylspray och smörjolja.

Slutsats, använd axlar med kort tapp.
Bilagor
DSC_0886_edited.JPG
DSC_0886_edited.JPG (294.13 KiB) Visad 3702 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Mats B
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 20:13

Tryckluftsslangar

Inlägg av Mats B »

Det ärv äl inte så många av oss som studerat hur tryckluftsslangar egentligen hanteras men 2:20 in i den här filmen kan man se det.

https://www.youtube.com/watch?v=rKHqZnjnVGo

/Mats B
Skriv svar