VVA NN3, N3 och Os i nollan

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Arne Falk »

Så får NN3:an vara klar. Fick en lätt vädring.

/Arne
Bilagor
5D691D2D-7750-4161-8954-F25C14EAFC93.jpeg
5D691D2D-7750-4161-8954-F25C14EAFC93.jpeg (293.78 KiB) Visad 4321 gånger
41FA1682-37B6-481F-B711-C319399B7401.jpeg
41FA1682-37B6-481F-B711-C319399B7401.jpeg (429.86 KiB) Visad 4321 gånger
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

Snyggt!
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Mats Nilsson
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 15 sep 2009, 20:42

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Mats Nilsson »

Mycket fin, Arne.
Gillar speciellt hur du fått till kättingarna med lås!
Bra kulör på golvet också.

/Mats
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Arne Falk »

Olof skrev: sön 18 okt 2020, 18:05Snyggt!
Tack Olof!

/Arne
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Arne Falk »

Mats Nilsson skrev: sön 18 okt 2020, 18:58 Mycket fin, Arne.
Gillar speciellt hur du fått till kättingarna med lås!
Bra kulör på golvet också.

/Mats
Tack Mats!
Kättingarna är ett självplågeri utan dess like. Blir nog till att köpa färdiga fortsättningsvis.

/Arne
Mats B
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 20:13

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Mats B »

Ja, riktigt snyggt och jag gillar också golvet. Gammalt trägolv har en rätt svårdefinierad färg men mer silvergrå än brun.

Angående kedjor så skrev jag i byggbeskrivningen om att man kan göra sådana själv. Det jag tänkte på var de kedjor som håller lämmarna på en Os. Det är väl fyra länkar varav de två yttersta måste klippas upp för att fästas i golv/läm. Och då är det inte så mycket mer jobb att göra de två däremellan. Kedjor mellan stolpar utgick jag från att man köpte färdig, inte göra själv om det nu är det du gjort.

/Mats B
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: Os med plåtlagergafflar

Inlägg av d680ae »

Arne Falk skrev: ons 07 okt 2020, 14:46 ...
Tänker ta mig an en SJ litt Os. Men finner ingen bild på en SJ-vagn med plåtlagergafflar. Hittar endast med plattjärn.
Någon som har ett tips?
/Arne
Mats B skrev: fre 09 okt 2020, 17:38 Ombyggnader är alltid dåligt dokumenterade och intresset för att fotografera ombyggda Os har uppenbarligen inte varit stort eftersom det finns så få bilder på denna typ. Så att bevisa att det funnits en Os med plåtlagergafflar kan bli svårt. Dock, i tjänstevagnsboken kan man hitta bild på Qbv 945 0042 som i ett tidigare liv varit en Os, med plåtlagergafflar.

/Mats B
Arne Falk skrev: lör 10 okt 2020, 21:59
d680ae skrev: lör 10 okt 2020, 21:32 Ja, enligt "Tjänstevagnsboken" SJK 27 (Koponen/Rönn 1979) skall den ha varit Os 30837 som sedan uppträtt som materialvagn 610606.
Finns det en bild på den?

/Arne
Av den ovan omnämnda bilden, tagen av Göran Rönn på en Qbv med förflutet som Os känner jag inte till någon annan publicering än i boken.
Den vagnen var ännu i Str 77 årgång 1954 registrerad som trafikvagn med littera Osk (med golvbeslag för svängel): Av hittills funna uppgifter om den framgår dock inte om den byggts om eller ursprungligen levererats med plåtlagergafflar.
Det verkar ha tillverkats och levererats vagnar med dimensioner och utrustning som Os så sent som på 1930-talet. Enligt uppgift från Christer Fredriksson i ett inlägg i Järnvägshistoriskt Forum är den tidigare visade bilden på en TGOJ Omm är ett exempel på det. Vid det laget kan den ju mycket väl ha haft plåtlagergafflar från fabrik.
Skaffade SJ också Os-vagnar efter att plattjärnsgafflarna utgått? Skaffade andra EJ också NN3/Os-vagnar så sent att de kan ha levererats med plåtlagergafflar?
DM finns en bild på LTJ NN3 301 och 305 med plåtlagergafflar som uppges taget 1923. Blev någon av dem SJ-vagn med nämnvärd livslängd?

En annan EJ-vagn som slutade sina dagar som SJ-ägd Os med plåtlagergafflar ramlade ner i mitt knä som på beställning vid genomgång av negativarkivet för digitalisering. På 1970-talet hade Sverige fortfarande en beredskap som omfattade allsköns nyttigheter och inte direkt kunde betecknas som avvecklad. I Grimstorps grusgrop en fanns del av den, dels under tak men också i det fria.

Bild

Den högra vagnen SJ Os 8587 är f.d. SDJ 208. Någon mer bestämd uppfattning om dess utförande med plåtlagergafflar och glidlagrade axlar har jag än så länge inte.
Om man bakåtdaterar sin historiska bakgrund till modelbyggena till < 50 år bakåt kan den kanske inspirera till alternativa laster att använda sina Os-vagnar för. I detta fallet ser det ut att vara en vändskivebrygga. Men lastningen av den ser inte ut att vara direkt regelrätt fär tågtransport.
Mats B
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 20:13

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Mats B »

1984 fotograferade jag en tjänstevagn i Tillberga som är väldigt lik den på bild i Tjänstevagnsboken. Jag har ingen notering om identitet och det här var innan jag letade instansade nummer men den är så lik att det skulle kunna vara samma vagn. Men om detta speglar vagnens utseende i trafikutförande vet man ju inte men det visar att man kan ta sig rätt stora friheter.

Bild

/Mats B
Mats B
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 20:13

Bockning av tråd

Inlägg av Mats B »

Tidigare i tråden visade Olof hur han bockade tråd till kopplarhandtagen mha Bill Bedfords mall. Nackdelen är att mallen inte innehåller hål för godtyckligt mått. Själv använder jag en metod som klarar det, har en noggrannhet på ca 0,05 mm, klarar godtycklig trådtjocklek och som det är lätt att göra många exemplar av snabbt:
Bild

/Mats B
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Arne Falk »

Mats B skrev: ons 21 okt 2020, 14:33 Ja, riktigt snyggt och jag gillar också golvet. Gammalt trägolv har en rätt svårdefinierad färg men mer silvergrå än brun.

Angående kedjor så skrev jag i byggbeskrivningen om att man kan göra sådana själv. Det jag tänkte på var de kedjor som håller lämmarna på en Os. Det är väl fyra länkar varav de två yttersta måste klippas upp för att fästas i golv/läm. Och då är det inte så mycket mer jobb att göra de två däremellan. Kedjor mellan stolpar utgick jag från att man köpte färdig, inte göra själv om det nu är det du gjort.

/Mats B

Tack Mats! Jo, jag tillverkade länken själv. Men jag har kollat med RG. Han har länkar i lite olika dimensioner. Blir nog sådan fortsättningsvis.

/Arne F
Skriv svar