VVA NN3, N3 och Os i nollan

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

Torbjörn Holmberg skrev: tor 01 okt 2020, 17:12 Jag säger det igen, en ovanligt trevlig byggtråd detta, så jag bidrar med en liten sak nämligen hjullagring.
Jag brukar göra på detta sätt, gjorde inte så på VVA vagnen där följde jag bygganvisningen, övriga vagnsbyggen har jag gjort som man gör i skala 1:1, låter lagerboxen glida i lagergaffeln.
Trepunktslagringen får man av skruven, mittersta bilden.
Kommer att göra en sådan här variant på mina övriga VVA vagnar.
Bild

Tobbe H
Hej Tobbe!

Jag funderade på något liknande men VVA axelboxar har bara fläns på axelboxarnas utsida. Tänkte du lägga till en fläns på insidan och i så fall hur eller tänkte du skaffa andra axelboxar?

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av PeO Helgesson »

Stolpar har varit uppe till diskussion. Ulf höjde ribban några pinnhål igår kväll. Mina kopparstolpar ser nästan simpla ut i jämförelse..
https://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=29&t=6035
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Arne Falk »

Har gjort ett försök att tillverka egen kätting enl.
Mats B och Tobias L.

/Arne F
Bilagor
AC70FC5F-EC94-4C13-970C-F90732A4F2C9.jpeg
AC70FC5F-EC94-4C13-970C-F90732A4F2C9.jpeg (268.18 KiB) Visad 4711 gånger
B22C12EA-81BA-4BAC-B021-3F594C938FF8.jpeg
B22C12EA-81BA-4BAC-B021-3F594C938FF8.jpeg (352.17 KiB) Visad 4711 gånger
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av PeO Helgesson »

Onekligen godkänt, skarvarna syns knappt. Fullskalakätting brukar ha skarven på långsidan, men i ändan syns den mindre.
Möjligen är kättingen onödigt grov, jämför med t,ex KAFN00109.
Lycka till med fästet i stolpen, jag hade tänkt att fuska och trä en länk genom stolpen, vet inte om jag klarar att bygga efter ritningen Ulf visade i förgår kväll på Mötesspåret.
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Tobias Ljung »

För säkerhets skull en översikt av de kedjedimensioner jag använt för olika slags kedjor (säkerhetskedjor, stolpkedjor, lämmkedjor) på en smalspårig O-vagn i nollan... Kolla vilka dimensioner som gäller för aktuell normalspårsvagn. Stalltipsen för att leta upp kedjor i olika dimensioner är alltså PSC, BiS och Campbell : )
viewtopic.php?f=5&t=2204&start=40
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av d680ae »

Kättingdimensioner på O-vagnar

Som komplement till ritningarna på stolpar och stolpkätting publicerade på Mötesspåret ett litet observandum om att alla de dimensioner som förekommer avser normalspåriga vagnar. För smalspåriga vagnar finns separata ritningar för motsvarande utrustning. Huvudorsaken torde vara att golv- och stolpdimensionerna skiljer sig något. Normalspårsvagnarnas stolpar är nominellt tillverkade av tubrör ØØ = 62/52 mm med total l = 2290 mm . För smalspårsvagnarna gäller i stället sömlösa rör 57x4 mm med total l = 1875 mm. Öglepluggarna är således tillverkade för annan rördimension men med samma dimensioner för fästbygeln till kättingen. Fästbygel och låskrok är desamma. Kättingen har således samma länkdimensioner men är kortare.
Normalspårsvagnarna har för vardera stolpen 33 länkar (l=1848 mm) 56x32x12 mm medan smalspårsvarianten bara har 29 länkar (l=1624 mm)

Utöver stolpkätting finns också liknande ritningsunderlag för presenningsringar, (häst-)dragöglor, fällbara lämstöd m fästen, lämkätting m fästbeslag samt slängkätting m fäste m.m.
Lämkättingen (44.69.10) består av 5 länkar ½ tum kortlänkad kätting (37x13x½"), öglebult med kil (44.69-15-16) och kättingfäste (44.69.11).
Slängkättingen i två varianter för fäste mot gavelläm resp. runt stolpe består av kortlänkad ¼ tum kätting (21x8x¼") med antingen 8+1 länkar (gavelläm) eller 13+1 länkar (stolpe) där den extra länken är en halvlång (37 mm) i ändan mot fästet i T-niten (44.69.53).
Torbjörn Holmberg
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Torbjörn Holmberg »

Jag funderade på något liknande men VVA axelboxar har bara fläns på axelboxarnas utsida. Tänkte du lägga till en fläns på insidan och i så fall hur eller tänkte du skaffa andra axelboxar?

/Olof
Stämmer att flänsen finns bara på lagerboxen så man får göra en egen fläns på baksidan med hjälp av sin fräs.
Ur 1mm mässing fräses en del , ja se på bilderna så förstår man nog, lagerboxen borras upp och löds på plats.

lager-1.jpg
lager-1.jpg (227.1 KiB) Visad 4472 gånger
lager-2.jpg
lager-2.jpg (194.08 KiB) Visad 4472 gånger
lager-3.jpg
lager-3.jpg (83.7 KiB) Visad 4472 gånger

Till detta måste man göra nytt bindjärn som håller hjulaxeln på plats, gärna avtagbar så hjulen kan sättas in efter målning.
Hoppas bilderna visar hur det hela är gjort.

Tobbe H
Senast redigerad av Torbjörn Holmberg den tis 06 okt 2020, 19:56, redigerad totalt 1 gånger.
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av PeO Helgesson »

Nu börjar det hamna på samma nivå som "Hauk" och "Mallet". Nitar du fast bandjärnet, eller M0,5 skruv?
Nästa steg blir fungerande fjäderpaket.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

PeO Helgesson skrev: tis 06 okt 2020, 12:35 Nu börjar det hamna på samma nivå som "Hauk" och "Mallet". Nitar du fast bandjärnet, eller M0,5 skruv?
Nästa steg blir fungerande fjäderpaket.
Nu tar du väll i lite PeO? För att komma upp i den nivån behövs lite till :)
Konstruktionen med axelboxar som rör sig i gafflarna har varit ganska vanlig i nollan, bland annat var GMJS axelboxar och gafflar ofta förberedda för denna form av upphängning.

Åter till mitt eget bygge.

Jag testar lite olika SJ-brunt (grundfärg). Jag har tidigare använt Dupli-Color Basic som jag tyckt haft rätt kulör. Det verkar dock som att den har försvunnit från Bauhaus sortiment. Vagnen nedan är målad med Hagmans grundfärg som verkar finnas lite varstans. Jag känner mig dock inte helt nöjd med den så jag provade Maston One som jag hittade på Hornbach. Remsan på bilden är målad med Maston One. Tycker dock att den är lite i rödaste laget men som grundfärg verkar den bättre än Hagmans med, som det verkar hittills, bättre vidhäftning på mässing.
Bilden är vitbalanserad mot etiketten på burken

DSC_0362.JPG
DSC_0362.JPG (215.75 KiB) Visad 4393 gånger

Nu när jag bestämt hur jag skall göra med hjulupphängningen är det serietillverkning som gäller. Nedan fyra hjulupphängningar, två med och två utan broms. Jag har använt Maston One som grundfärg och sedan målat med Panzer Grey (RAL 7021).

DSC_0367.JPG
DSC_0367.JPG (232.36 KiB) Visad 4393 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Arne Falk »

N3:an närmar sig målgång. Håller på att tillverka kätting. Ett tålamodsprövande moment minst sagt.
Man kan ha tankeverksamheten på något annat. Tänker ta mig an en SJ litt Os. Men finner ingen bild på en SJ-vagn med plåtlagergafflar. Hittar endast med plattjärn.
Någon som har ett tips?
/Arne
Bilagor
1FE0EEAE-7B1F-4547-8265-48D64C505B04.jpeg
1FE0EEAE-7B1F-4547-8265-48D64C505B04.jpeg (410.31 KiB) Visad 4329 gånger
438FA65F-9097-4EBA-B7D0-938D7845BAE3.jpeg
438FA65F-9097-4EBA-B7D0-938D7845BAE3.jpeg (382.52 KiB) Visad 4329 gånger
Skriv svar