VVA NN3, N3 och Os i nollan

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Olof
Inlägg: 1238
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof » tor 17 sep 2020, 11:19

Anders Östlund skrev:
ons 16 sep 2020, 21:01
Jag tror Schnellenkamp har slutat med stjärnekerhjulen med 2 mm tapp... De är inte kvar på hemsidan i alla fall (kollade nyss) och jag känner inte till att de har tagits över av någon annan.
Kom vi inte någonstans tidigare fram till att dess hjul numera finns hos DCC4you?
https://www.dcc4u.de/messing-bauteile/t ... dsatz.html


Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se

PeO Helgesson
Inlägg: 177
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av PeO Helgesson » tor 17 sep 2020, 12:36

Jag köpte ett par hos Addie Modell på Intermodellbau för några år sedan, men däe är de också borta sedan länge. Hemsidan visar ett krympande sortiment, men några roliga saker finns kvar. Lite byggdelar finns kvar. Den här gubben behövs för fungerande tele- och elförsörjning.
https://ssl.webpack.de/addie-modell-sho ... hp?aid=308
Bild



Anders Östlund
Inlägg: 546
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Anders Östlund » tor 17 sep 2020, 14:37

Det missade jag, så bra! :)
Jag trodde att Schnellenkamps sortiment med "delar" hade flyttat över, inte axlar och buffertar då de fanns kvar hos dom.
Då säljer väl S bara ut sitt restlager.

/Anders
Olof skrev:
tor 17 sep 2020, 11:19
Anders Östlund skrev:
ons 16 sep 2020, 21:01
Jag tror Schnellenkamp har slutat med stjärnekerhjulen med 2 mm tapp... De är inte kvar på hemsidan i alla fall (kollade nyss) och jag känner inte till att de har tagits över av någon annan.
Kom vi inte någonstans tidigare fram till att dess hjul numera finns hos DCC4you?
https://www.dcc4u.de/messing-bauteile/t ... dsatz.html


Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik

Mats B
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 20:13

Lagring av axlar

Inlägg av Mats B » fre 18 sep 2020, 20:10

När jag skulle göra lagringen av hjulaxlar så funderade jag en hel del. Bussningar är naturligtvis bättre men blir dyrare och man får en låsning till vilka hjul byggaren kan använda. Men det avgörande skälet till att jag kört med enkel plåttjocklek är ren statistik. Jag har vagnar i Skövde med samma lösning sedan 25-30 år som gått kilometervis och man kan inte se mycket till slitage. Och längd och vikt på en längre H0-vagn skiljer inte mycket från en kort NN3.

En förklaring kan vara att det sitter en axelbox utanför med hål som axeln sticker in i. När man smörjt vagnen får man en vitmetallagring med olja som starkt påminner om lösningar i verkligheten. Lagret är inte bara den enkla plåttjockleken.

Sedan har jag utgått från att byggare i nollan - vana som de måste vara av att behöva göra det mesta själv - är kapabla till att fixa till en bussning om de tror att de kommer att köra mycket.

/Mats B



Olof
Inlägg: 1238
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Lagring av axlar

Inlägg av Olof » fre 18 sep 2020, 20:28

Mats B skrev:
fre 18 sep 2020, 20:10
En förklaring kan vara att det sitter en axelbox utanför med hål som axeln sticker in i. När man smörjt vagnen får man en vitmetallagring med olja som starkt påminner om lösningar i verkligheten. Lagret är inte bara den enkla plåttjockleken.
Tack Mats, det där har jag missat.

Jag trodde axelboxen skulle sitta fast i fjädern som sedan är fast i långbalken. Men när jag tittar närmare på instruktionerna så ser jag att tanken är att axelboxen skall sitta fast på gaffeln och vara fritt rörlig i förhållande till fjädern (åtminstone på den vaggande axeln). Då blir det som du skriver en helt annan sak.

Jag har funderat på hur jag skulle göra för att slitsa ett hål i axelboxen så att hjulaxeln skulle kunna röra sig upp och ner men det behöver jag inte nu.

/Olof


Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se

Olof
Inlägg: 1238
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof » fre 18 sep 2020, 22:19

Eftersom jag redan börjat med bussningar så fick jag fortsätta på den inslagna vägen.

Det etsade hålet i gaffeln är öppnat med brotschar upp till två millimeter. Det är mycket enklare än att använda en borr då en borr gärna för sig i sidled.
Ett två millimeters rör med 1,5 mm innerdiameter är lött i hålet och sedan avkortat. Det är enklare att få ett längre rör vinkelrätt mot plåten så därför börjar jag med en 6 mm lång rörstump som jag sedan sågar av nära axeln.

Eftersom man inte kan ta av hjulen efter att man lött fast den andra gaffeln så gäller det att få allt rätt från början. Då kommer man inte heller åt att måla överallt så jag får måla så mycket som möjligt innan sista lödningen.

Jag har försökt förstärka de uppvikta bromsarna i vikningen mot plattan med extra tenn då jag är rädd att de annars lossnar. Det är därför det ser lite kladdigt ut på bilden.

Bromsarna hamnar prototypnära hjulbanorna och jag funderar på om jag inte skall lägga på lite epoxi som isolering.

DSC_0355.JPG
DSC_0355.JPG (304.87 KiB) Visad 629 gånger


Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se

Olof
Inlägg: 1238
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof » sön 20 sep 2020, 09:23

Vi som målar utomhus måste passa på när det är fint väder som i helgen. Jag tog och grundade vagnskorgarna med Hagmans rödbruna grundfärg. Det finns inte färg överallt än, många tunna lager som ni vet, men jag tycker att det ser lovande ut.

NN3 003.JPG
NN3 003.JPG (91.6 KiB) Visad 558 gånger
Då mina hjulaxlar är längre än de som modellen är konstruerade för så räknar jag med att inte kunna ta av hjulen när jag lött fast den sista lagergaffeln. Därför har jag valt att måla hela hjulupphängningen innan jag gör den sista lödningen. Detta för att komma åt med färg på knepiga ställen. Enligt bygganvisningen så skall det vara svart men jag tycker att mörkgrått (RAL 7021) ger ett bättre intryck av solblekt och lätt dammigt svart.

Att dessutom måla bromsklossarna rostfärgade (bränd umbra) och klossarnas anläggningsytor mot hjulen med ”natural steel” var ganska onödigt då man bara kommer att se dessa delar i motljus och det kommer att vara omöjligt att avgöra kulören; men det var kul.
NN3 004.JPG
NN3 004.JPG (896.32 KiB) Visad 558 gånger
Jag gillar att jobba i trädgården; med mina tåg. Så eftersom vädret tillät satt jag kvar ute och målade även hjulen. Mest för att få bort det plastblanka svarta.

Målat och omålat hjul nedan. Fotot är taget innan färgen torkat så det målade ser blankare ut än vad det blir.

NN3 005.JPG
NN3 005.JPG (504.22 KiB) Visad 558 gånger
Det gick rätt snabbt att måla alla hjulen. Den uppmärksamma ser att två av axlarna avviker något. Sex axlar är från Schnellenkamp och två är gamla axlar från numera avsomnade 0-scale models.
NN3 006.JPG
NN3 006.JPG (342.54 KiB) Visad 558 gånger
Slutligen en bild på den portabla arbetsbänk som jag använder ute i trädgården. Innehållet i glaset är inte nödvändigt för arbetet men gott. En brittisk öl som den skall vara; nästan helt fri från kolsyra och smak.
DSC_0359.JPG
DSC_0359.JPG (221.58 KiB) Visad 558 gånger


Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se

Olof
Inlägg: 1238
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof » tis 22 sep 2020, 16:46

Det är något som är fel med bromsarna. Antagligen har jag missat något väsentligt när jag monterade Bromsstång (10) och Bromslänk (11) eller så har jag för stora hjul. I vilket fall ligger bromsbackarna an dikt mot hjulen. Perfekt om man vill bygga en modell av en stillastående bromsad vagn för vitrinskåpet eller ett diorama men för mig fungerar det inte när bromsarna förebildsriktigt ligger an och hjulen inte går runt.

DSC_0360.JPG
DSC_0360.JPG (197.4 KiB) Visad 451 gånger

Lösningen fick bli att bocka ut bromsarna och att förlänga bromsstången (10) med en bit 0,3 mm mässingstråd. Tur att det finns material till tre bromsade vagnar och jag bara tänkt bygga två vagnar med broms. NN3 har bromshytt och Os får nog tryckluftsbroms.

Underrede001.JPG
Underrede001.JPG (503.12 KiB) Visad 451 gånger

Man behöver bara förlänga den ena bromsstången (10), förlänger man båda så blir avståndet för stort. Något jag upptäckte genom att först ha provat med att förlänga båda.

Eftersom jag redan målat så limmade jag bromsstången (10) i bromsbackarna med epoxi.

Underrede002.JPG
Underrede002.JPG (586.93 KiB) Visad 451 gånger


Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se

Olof
Inlägg: 1238
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof » tor 24 sep 2020, 17:48

Vad är då det här?

Vitmetall1.JPG
Vitmetall1.JPG (198.06 KiB) Visad 346 gånger

Detta mina herrar är mitt första försök att löda vitmetall. För en tid sedan köpte jag en lödkolv för vitmetall och nu när det snart är dags att sätta fast fjädrar, axelboxar och buffertar är det dags att börja öva. JAg använde en del av de gjutstammar som finns med i byggsatsen för att få korrekt känsla för materialet.

Jag följde råden i denna tråd och det gick som smort. Det blev riktigt snygga fogar faktiskt. Man kanske skulle löda allt med lågtemperaturtenn.

Tack till Sture och andra som ger stöd med svar på frågor.


Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se

Olof
Inlägg: 1238
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof » sön 27 sep 2020, 19:59

Modellen har som standard trepunktslagring men jag blev inspirerad att prova om jag kunde göra en fjädrande hjulupphängning istället.

I byggsatsen ingår en 1 mm tjock gummibit (del 12) som skall sitta mellan hjulupphängning och korg. Jag funderade på om man kunde utveckla det och fick hjälp av min kollega Anders. Som maskiningenjör hade han en uppsjö av olika gummimaterial att föreslå och efter en del testande hittade vi ett neoprengummi med rätt hårdhet.

Bitarna på bilden är ungefär 7 * 7 mm och 2 - 3 mm tjocka. Tanken är att när vagnen vilar på alla fyra hjul så är alla gummibitar hoptryckta till ungefär 1 mm tjocklek (samma som vagnen är konstruerad för) men vid ojämnheter så trycker gummit ner det hjul som är mindre belastat mot rälsen.

Måtten blev lite ungefärliga då det var besvärligt att såga tunna skivor av gummit (som syns till höger).

Gummibitarna sitter fast med dubbelsidig tejp och min avsikt är att använda det samma för att fästa hjulupphängningen i vagnskorgen. Har provat att rulla vagnen och den rullar väldigt tyst.

Fjadring.JPG
Fjadring.JPG (226.63 KiB) Visad 237 gånger


Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se

Skriv svar