VVA NN3, N3 och Os i nollan

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Olof
Inlägg: 1238
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof » lör 05 sep 2020, 17:58

Det förklarar saken Arne. Googles sökrobotar tar sig ibland in på ställen man inte kommer åt på andra sätt.

Den här länken gör förhoppningsvis till bilden du tänkte på: https://images.app.goo.gl/zgdmFBn12kFyMfLcA

Ha en bra kväll
Olof


Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se

Användarvisningsbild
Arne Falk
Inlägg: 351
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Arne Falk » lör 05 sep 2020, 20:15

Precis!
/Arne



Olof
Inlägg: 1238
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof » sön 06 sep 2020, 08:08

Två månader efter att jag började bygga är jag nu klar med påbyggnaderna till N3 och Os. Dags att göra färdigt överdelen av

NN3 med låga lämmar

Jag behöver lite tips och förslag till hur jag skall göra lämmarnas gångjärn.

I original är gångjärnen 32 mm breda och 4 mm tjocka. I nollan blir det 0,7 mm brett och 0,1 mm tjockt. Största diameter i leden är ungefär 40 mm (1 mm i modell) Alla nitar är försänkta förutom på gavlarnas insida så det är inte många nitskallar att fundera på.

Hur gör man detta snyggt på en modell? Jag hade först tänkt göra dem som 3D utskrifter men de blir så små att jag inte tror min skrivare klarar dem.

Mbr 8103 gångjärn.jpg
Överst gavelgångjärn, därunder gångjärnen på långsidorna
Mbr 8103 gångjärn.jpg (737.73 KiB) Visad 1089 gånger
Alla förslag mottages med tacksamhet
Olof


Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se

Olof
Inlägg: 1238
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof » tis 08 sep 2020, 16:46

Bromshytt

Ursprungligen hade jag tänkt bygga NN3 vagnen utan bromshytt men bromshytten var alldeles för trevlig för att jag hamna i bra-att-ha lådan.
En kompis som bygger modeller av europeiska och amerikanska förebilder i skala 1:76 (han är engelsman så det är helt normalt) blev fascinerad av dessa små hus som vi satte på våra vagnar och ville bygga en vagn i 00.

I bygganvisningarna står att man inte skall montera bromshuset förrän vagnen är målad men jag avvek eftersom jag hade svårt att montera bromhävstången (35) rakt under bromsstång (33) och länkarna till bromsmuttern med länkar (34) när bromshytten var lös. Vi får se hur detta straffar sig framöver.

Jag hade lite problem att identifiera bromhävstången (35) och klura ut hur den skulle monteras men efter en stunds funderande tror jag att jag kom på hur den skulle sitta. Den hamnar för övrigt rakt framför ett av de hål i buffertbalken där göteborgskopplets bygel skall monteras. Därför får man borra ett nytt hål lite vid sidan om det befintliga.

DSC_0342.JPG
DSC_0342.JPG (208.88 KiB) Visad 1001 gånger

En kort mässingsremsa på insidan av sidobalken (2) får tjäna som fäste för bromshytten för att säkra att bromshytten hamnar rätt.

NN3 001.JPG
NN3 001.JPG (233.61 KiB) Visad 1001 gånger

Därefter lödde jag fast bromshytten i korgen mot remsan och buffertbalken. En träbit fick säkra att det fortfarande finns plats att sticka in ett golv. Eventuellt slutar det med ett glapp mellan bromshytt och golv när allt är klart.

NN3 002.JPG
NN3 002.JPG (344.42 KiB) Visad 1001 gånger


Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se

Torbjörn Holmberg
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Torbjörn Holmberg » tor 10 sep 2020, 09:25

En mycket informativ tråd och bra reklam för en mycket trevlig plåt från VVA, hoppas det kommer mer därifrån i nollan.
Bidrar med några bilder från min första Os vagn som nu är klar för trafik.

Fick en trevlig ritning av en MJ kamrat som inspirerade mig till detta bygge, troligtvis fick inte vagnen behålla sin bromshytt när vagnen hamnade hos SJ eller ens om vagnen blev byggd i detta utförande, nåväl i min värld så fanns den i detta skick på 1950-talet.

O-vagn-w.jpg
O-vagn-w.jpg (134.68 KiB) Visad 900 gånger
Vagnen ankommer Örvesjö station med det lokala godståget.
1-w.jpg
1-w.jpg (116.93 KiB) Visad 900 gånger
Vagnen växlas ut på överföringsvagn för vidare transport till Wilseleda och därifrån växlas ut till det lokala sågverket där.
2-w.jpg
2-w.jpg (142.15 KiB) Visad 900 gånger
Framme vid sågverket och lastning påbörjad, tanken var att fotografen skulle ta en bild på vagnen när den var färdiglastad men så här på eftermiddagen så är inte arbetstempot speciellt högt som synes, så fotografen tröttnade och åkte hem.
4-w.jpg
4-w.jpg (150.5 KiB) Visad 900 gånger
5-w.jpg
5-w.jpg (156.82 KiB) Visad 900 gånger

Tobbe H



Olof
Inlägg: 1238
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof » tor 10 sep 2020, 19:44

Torbjörn Holmberg skrev:
tor 10 sep 2020, 09:25
En mycket informativ tråd och bra reklam för en mycket trevlig plåt från VVA, hoppas det kommer mer därifrån i nollan.
Bidrar med några bilder från min första Os vagn som nu är klar för trafik.
Tack Tobbe, snyggt bygge av en rolig förebild. Vid tillfälle kan du få berätta hur du gjort golvet.

När jag tittar på bilderna på Tobbes vagn så inser jag att jag trots allt gjorde fel med bromhävstången (35). Den skall sitta som på bilden nedan. Till mitt försvar måste jag säga att det krävdes lite filning på biten innan den yttersta delen stack ut utanför buffertbalken och kom under bromsstången. Jag verkar ha vant mig vid perfekt passform och reflekterar inte över att jag kan behöva fila innan det passar utan sätter dit delarna som det går.

DSC_0347.JPG
DSC_0347.JPG (257.48 KiB) Visad 833 gånger

Även om jag ibland avviker från bygganvisningen då jag tror att jag vet bättre själv så är den föredömligt bra. Nu tittade jag dock ett litet fel i monteringsanvisningen till bromhytten..
  1. Löd fast slutsignalhållare (36), handräcken (37) och handtag (38).
  2. Löd fast fästjärn (39) i bromshytten så att de når ner till buffertbalkens underkant.
  3. Fotsteg (40) hänger ihop med hörnjärnet. Vik hörnjärnet. Löd ihop fotstegets delar. Löd fast i bromshytten.
Fotsteget (40) skall fästas före handräckena då det finns ett hål i hörnjärnet som handräcket skall gå igenom.

Det är inte värre än att man kan fila ett jack in till hålet i hörnjärnet och löda på hörnjärnet efteråt men den som vet slipper det jobbet.

DSC_0848.JPG
DSC_0848.JPG (202.9 KiB) Visad 833 gånger

Observera att det står ”Löd ihop fotstegets delar”. Det missade jag först. Fotsteget består av flera olika delar. Jag är inte van vid att få så mycket godis i en byggsats. Förebildens fotsteg av vinkelprofil är snyggt återskapat.


Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se

Olof
Inlägg: 1238
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof » lör 12 sep 2020, 07:51

480 mm höga lämmar blir 10,7 mm i nollan. Mats varit förutseende nog att lägga in material till lämmarna på plåten. Runt de etsade delarna finns flera långa remsor som kan användas.

För att göra lämmarna kan man:
  1. Måla plåten i tillexempel mörkblått;
  2. rita upp lämmarna på plåten med en tunn vit rörpenna,
  3. såga ut lämmarna grovt med lövsåg och sedan
  4. fila ut dem.
Det är det riktiga sättet som generationer av metallarbetare och MJ-rallare har gjort.

Man kan också fuska och använda en fräs med koordinatbord.

På bilden nedan tre remsor hoplimmade med superlim och sedan limmade till en bit plywood efter att första sidan frästs.

Remsorna är limmade till plywoodskivan för att jag skall kunna hålla fast materialet på koordinatbordet utan att klämmorna är i vägen för fräsen. På detta sätt så kan jag fräsa alla fyra sidorna utan att lossa materialet från fräsbordet. Om jag hade varit tvungen att lossa ämnet från bordet så hade risken varit stor att jag inte spänt fast det igen i exakt samma vinkel inför fräsningen av nästa sida. Då hade inte sidorna blivit parallella.

Superlim är bra eftersom det släpper vid ungefär 150 grader. Det är alltså bara att värma lite så släpper delarna från varandra. Mycket enklare än om jag lött ihop bitarna. Limresterna går också att bränna av med en gasbrännare (utomhus).

Med denna metod får jag tre lämmar med räta vinklar och rätt mått i en operation.

DSC_0849.JPG
DSC_0849.JPG (189.45 KiB) Visad 745 gånger


Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se

Olof
Inlägg: 1238
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof » mån 14 sep 2020, 17:15

Lämmarna på plats. Ett skäl att vänta med bromshytten är att där finns detaljer som tar stryk när man bygger resten. Men i mitt fall så var det nödvändigt att sätta dit den. Jag hade aldrig lyckats passa in lämmarna annars. Den som bygger en NN3 med bromshytt utan lämmar gör nog bäst att följa bygganvisningen och vänta med att sätta bromshytten på plats.

DSC_0352.JPG
DSC_0352.JPG (239.14 KiB) Visad 568 gånger

Gångjärnen får vänta. En läsare av mina foruminlägg skickade mig ett par foton från Stig Nybergs samling. Det är samma foton som finns i Erik Sundströms Svenska Godsvagnar (ISBN 9197923605) men i bättre upplösning. Där syns att gångjärnen skiljer sig från dem på ritningen och att det är stor skillnad mellan gångjärnen på långsidor och gavlar. Jag funderar vidare på olika sätt att göra dessa och är som alltid tacksam för era förslag.

SJ 21784 N3 gångjärn.jpg
SJ 21784 N3 gångjärn.jpg (23.31 KiB) Visad 568 gånger
SJ 22738 N3 Vabis levf edited.jpg
SJ 22738 N3 Vabis levf edited.jpg (148.31 KiB) Visad 568 gånger


Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se

Olof
Inlägg: 1238
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof » ons 16 sep 2020, 17:13

Nu är alla tre påbyggnaderna klara och enligt bygganvisningen är det dags att börja med
Hjulupphängningen

Här märks modellens och konstruktörens H0-bakgrund. Lösningen som föreslås är känd från VVA byggsatser i H0 och fungerar bra där med utmärkt trepunktsupphängning men jag har aldrig sett något liknande i nollan.

Jag har inget skäl att betvivla att det skulle fungera i nollan men då jag har tillgång till en rundbana där vi ibland låter tågen gå runt i flera timmar och mina modeller därmed samlar på sig fler meter än vad som är normalt i nollan så tänker jag testa några olika alternativ för att vara säker på att vagnarna inte tar skada av långa körsträckor.

Ett problem jag har är att jag köpte hjulaxlar med 1,2 mm tapp istället för de axlar med 2 mm tapp som vagnen är konstruerad för. Om man lagrar mina axlar direkt i en 0,3 mm plåt och antar att en tredjedel av axeln ligger mot plåten och att vagnen väger 0,2 kg med last så blir medeltrycket mellan axel och mässingsplåt 1300 kPa om jag räknat rätt. Med 2 mm axel hade, med samma förutsättningar, medeltrycket blivit 780 kPa.

Frågan är om 1300 kPa är mycket eller lite. Jag har ingen aning. Kanske deformeras mässingsplåten så att anliggningsytan ökar. Det jag är rädd för är att trycket är så stort att filmen med smörjmedel som skall finnas mellan ytorna i ett glidlager bryts ner och det blir glidning metall mot metall och därmed onödigt rullmotstånd och slitage. Är det någon som vet vad som är ett lagom tryck för ett glidlager?

PeO nämnde tidigare i tråden att han tänkte testa att lagra sina axlar i kullager. Det hade jag också funderat på om jag köpt axlar med 2 mm tapp då det är lätt att hitta 2 mm kullager och det är roligt att se vagnarna rulla iväg utan motstånd. Jag kommer dock att hålla mig till glidlager.


Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se

Anders Östlund
Inlägg: 546
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Anders Östlund » ons 16 sep 2020, 21:01

Jag tror Schnellenkamp har slutat med stjärnekerhjulen med 2 mm tapp... De är inte kvar på hemsidan i alla fall (kollade nyss) och jag känner inte till att de har tagits över av någon annan.

Jag funderade på att göra en "top hat" bussning i mässing eller brons som man får löda ini hålet, kanske finns att köpa?
Tanken var att brotscha upp hålen en smula och sen löda i "top hatten" och få en bättre lagringsyta...

Har inte kommit igång med mina modeller än men följer din tråd och klurar på allt det du redovisar inför mitt eget bygge...

/Anders Ö


Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik

Skriv svar