VVA NN3, N3 och Os i nollan
Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan
Min ultraljudstvätt har gjort god tjänst i många år men den är onekligen lite i minsta laget för normalspåriga vagnar i nollan. Det är lite svårt att komma åt att tvätta mitten av vagnen. Slutna godsvagnar skall vi bara inte tala om.
Är det någon som kan tipsa om en bra, prisvärd och längre, ultraljudstvätt? Jag har sett många större tvättar men de är sällan längre utan oftast bredare.
Är det någon som kan tipsa om en bra, prisvärd och längre, ultraljudstvätt? Jag har sett många större tvättar men de är sällan längre utan oftast bredare.
-
- Inlägg: 76
- Blev medlem: tis 15 sep 2009, 20:42
Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan
Om du planerar att fortsätta jobba i de större skalorna så borde väl Biltemas 10 L tvätt passa dig fint.
https://www.biltema.se/hem/stadning/ult ... 2000042407
En kollega på jobbet har en sådan och är mycket nöjd med den.
/Mats
https://www.biltema.se/hem/stadning/ult ... 2000042407
En kollega på jobbet har en sådan och är mycket nöjd med den.
/Mats
Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan
Tack för tipset Mats. Nollan normalspår började jag med 1990 och det tänker jag fortsätta med även om jag under de gångna åren gjort vissa avfall till H0 och nollan smalspår.Mats Nilsson skrev: ↑sön 30 aug 2020, 09:40 Om du planerar att fortsätta jobba i de större skalorna så borde väl Biltemas 10 L tvätt passa dig fint.
https://www.biltema.se/hem/stadning/ult ... 2000042407
En kollega på jobbet har en sådan och är mycket nöjd med den.
/Mats
Denna tvätt har innermåtten 300*200*150 så den räcker till de flesta fordon men den är lite för stor för min verkstad och för dyr för mig.
Men Biltema har också en lite mindre ultraljudstvätt med innermåtten 250*15*80 som skulle funka till de flesta godsvagnar. Är det någon som provat den?
/Olof
Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan
Tillbaka till 0s vagnen
En av sakerna jag gillar med nollan är att det ofta inte är så pilligt men när det kom till kedjorna som håller Os-vagnens sidolämmar på plats så fick jag steppa upp. De flesta bilder i denna tråd är tagna med en Sony-platta men för de här detaljerna fick jag använda en kamera med makroobjektiv.
Konstruktionen av kroken på lämmen är häftig med ett mycket intressant sätt att utnyttja dubbelsidig etsning som jag inte sett förut.
Kedjan skall enligt instruktionerna ha 30 länkar per tum vilket innebär att länkarna skall vara strax under millimetern långa. Jag har en kedja jag ärvt efter min svärfar som byggde båtar. Antagligen är kedjan inköpt i hobbyaffären som en gång fanns vid Mariakyrkan i Helsingborg. På den tiden ett givet skyltfönster att titta i vid besök i staden. Jag har inte brytt mig om att räkna antalet länkar; jag hade till och med problem att hitta en linjal med tum-skala men jag tycker det ser någorlunda rätt ut.
Efter att ha märkt ut och borrat hål i sidobalken (2) så gjorde jag ett fäste genom att trä tunn koppartråd genom den yttersta länken på kedjan. Denna tvinnades så att jag fick något som ser ut enligt bilden nedan.
Koppartråden trädde jag genom hålet i sidobalken varefter den löddes fast på undersidan av vagnsgolvet (1).
Så långt var det ganska enkelt. Nästa steg är att klippa av kedjan till ungefär rätt längd, lägga den på kroken som sitter fast i lämmen (86), tillföra en ytterst liten droppe tennpasta och löda.
Resultatet blev inte helt perfekt men så här ser min första sida ut.
En av sakerna jag gillar med nollan är att det ofta inte är så pilligt men när det kom till kedjorna som håller Os-vagnens sidolämmar på plats så fick jag steppa upp. De flesta bilder i denna tråd är tagna med en Sony-platta men för de här detaljerna fick jag använda en kamera med makroobjektiv.
Konstruktionen av kroken på lämmen är häftig med ett mycket intressant sätt att utnyttja dubbelsidig etsning som jag inte sett förut.
Kedjan skall enligt instruktionerna ha 30 länkar per tum vilket innebär att länkarna skall vara strax under millimetern långa. Jag har en kedja jag ärvt efter min svärfar som byggde båtar. Antagligen är kedjan inköpt i hobbyaffären som en gång fanns vid Mariakyrkan i Helsingborg. På den tiden ett givet skyltfönster att titta i vid besök i staden. Jag har inte brytt mig om att räkna antalet länkar; jag hade till och med problem att hitta en linjal med tum-skala men jag tycker det ser någorlunda rätt ut.
Efter att ha märkt ut och borrat hål i sidobalken (2) så gjorde jag ett fäste genom att trä tunn koppartråd genom den yttersta länken på kedjan. Denna tvinnades så att jag fick något som ser ut enligt bilden nedan.
Koppartråden trädde jag genom hålet i sidobalken varefter den löddes fast på undersidan av vagnsgolvet (1).
Så långt var det ganska enkelt. Nästa steg är att klippa av kedjan till ungefär rätt längd, lägga den på kroken som sitter fast i lämmen (86), tillföra en ytterst liten droppe tennpasta och löda.
Resultatet blev inte helt perfekt men så här ser min första sida ut.
Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan
Som synes på denna detaljbild så skall egentligen den nedersta länken vara trädd genom hålet i sidobalken. Det blev dock lite för pilligt för mina fingrar. Däremot så kunde jag ha använt grövre tråd och lagt den i en slinga genom hål och kedjelänk och åter upp bakom sidobalken.
En annan lärdom är att det var dumt att använda en eloxerad kedja. Den ser snygg ut men det har varit svårt att löda fast den i lämmen. En metallren kedja hade antagligen varit lättare att löda.
Kedjan skall för övrigt vara sex länkar, ungefär 5 mm, lång.
En annan lärdom är att det var dumt att använda en eloxerad kedja. Den ser snygg ut men det har varit svårt att löda fast den i lämmen. En metallren kedja hade antagligen varit lättare att löda.
Kedjan skall för övrigt vara sex länkar, ungefär 5 mm, lång.
Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan
Det var rätt pilligt att lägga över sista länken på kroken. Som ses på bilden så är det inte så mycket det hänger på. Ett litet glas whisky gav extra stadga till handen. (Blended, det var vardag.)
Tyvärr blir det lite kladdigt efter lödning men jag tror inte det går att göra så mycket åt.
Nu är i alla fall kedjorna på plats på båda sidor av vagnen
Tyvärr blir det lite kladdigt efter lödning men jag tror inte det går att göra så mycket åt.
Nu är i alla fall kedjorna på plats på båda sidor av vagnen
Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan
Houston, we have a problem
Man skall alltid torrpassa all delar innan man sätter ihop dem. Det jag missade jag. Det verkar som att jag satt på en gavelstople för mycket här. Eller annorlunda uttryckt; det skall bara vara tre gavelstolpar på Os-vagnar med bromsplattform. I valet mellan att plocka bort stolpen och eller att bygga en vagn utan bromsplattform så bestämde jag mig för att spara plattformen i bra-att-ha-lådan.
Frågan är nog om man inte egentligen skulle ha delat på gavellämmen och bara haft med halva på vagnar med bromsplattform. På bilden nedan tycker jag att det ser ut som att lämmen inte täcker hela vagnsbredden utan bara går fram till bromsplattformens skyddsplåt.
Dock, dessa vagnar byggdes om under lång tid och det fanns säkert skillnader mellan olika vagnar så jag har ingen anledning att anmärka på byggsatsen.
Man skall alltid torrpassa all delar innan man sätter ihop dem. Det jag missade jag. Det verkar som att jag satt på en gavelstople för mycket här. Eller annorlunda uttryckt; det skall bara vara tre gavelstolpar på Os-vagnar med bromsplattform. I valet mellan att plocka bort stolpen och eller att bygga en vagn utan bromsplattform så bestämde jag mig för att spara plattformen i bra-att-ha-lådan.
Frågan är nog om man inte egentligen skulle ha delat på gavellämmen och bara haft med halva på vagnar med bromsplattform. På bilden nedan tycker jag att det ser ut som att lämmen inte täcker hela vagnsbredden utan bara går fram till bromsplattformens skyddsplåt.
Dock, dessa vagnar byggdes om under lång tid och det fanns säkert skillnader mellan olika vagnar så jag har ingen anledning att anmärka på byggsatsen.
Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan
Här finns ett par bilder som skulle kunna styrka Olofs tes och och varför den ser ut som den gör med ena gaveln halverad.
http://www.bjs-club.se/fordon/godsvagnar-1/os-6528/
http://www.bjs-club.se/fordon/godsvagnar-1/os-6528/
Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan
Tack för svaret men tyvärr är något inte riktigt som det skall med den länken. Går den till en medlemssida där man måste vara inloggad? Kan man komma dit från https://www.bjs-club.se/?Arne Falk skrev: ↑lör 05 sep 2020, 12:18 Här finns ett par bilder som skulle kunna styrka Olofs tes och och varför den ser ut som den gör med ena gaveln halverad.
http://www.bjs-club.se/fordon/godsvagnar-1/os-6528/
/Olof
Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan
Tack för svaret men tyvärr är något inte riktigt som det skall med den länken. Går den till en medlemssida där man måste vara inloggad? Kan man komma dit från https://www.bjs-club.se/?
/Olof
[/quote]
Märkligt. Jag var inte inloggad någonstans.
Jag gjorde en sökning på BJ litt Os. Testa det, då dyker det upp en bild med en Os med halv gavel.
/Arne
/Olof
[/quote]
Märkligt. Jag var inte inloggad någonstans.
Jag gjorde en sökning på BJ litt Os. Testa det, då dyker det upp en bild med en Os med halv gavel.
/Arne