VVA NN3, N3 och Os i nollan

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Anders Östlund
Inlägg: 646
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Anders Östlund »

Härligt när saker faller på plats! :) Kul att se bygget rullar på!

Själv fick jag avisering från VVA att mina beställda vagnar nu är leveransklara, väntar med spänning på vad postis kommer med den närmaste vecka. Det är mycket på gång nu, inte bara VVA... ;)

/Anders
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

Rena stolpvagnar som NN3 har en akilleshäl och det är att stolparna sitter fast i en liten yta som utsätts för stora krafter om man knuffar till överdelen till på stolpen. Hävstången blir lång och vridmomentet stort. Jag har redan fått reparera ett par stolpar.

Bruksanvisningen till Os beskriver att man skall löda stolparna i lämmarna. Även om lämmarna inte satt fast i stolparna på förebilden så är det ett gott råd. Vagnen blev betydligt stadigare med lämmarna på plats och stolparna lödda till lämmarna. Sedan skall man kanske försöka att använda mindre värme än jag gjort så att lämmarna inte slår sig lika mycket som mellan bortre mittstolparna på fotot nedan.

DSC_0317.JPG
DSC_0317.JPG (554.95 KiB) Visad 3313 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

Tanken var att bygga alla vagnar parallellt så det är dags för att pausa Os vagnen och ta tag i N3.

Första steget är att vika och löda lämmarna. Här har jag varit lite konfunderad. Jag förstår inte varför det skall vara tre lager plåt upptil. Det finns säkert någon byggteknisk förklaring men det skulle vara kul att förstå vad den är.

Så här kom jag fram till att de skulle vikas. Delen till vänster viks in så att den ligger mellan de större delarna. Till sist viks den lilla ändbiten upp så att den täcker mellanrummet mellan plåtsidorna. Lämmarna blir alltså svagt kilformade.
DSC_0318.JPG
DSC_0318.JPG (512.49 KiB) Visad 3229 gånger

Den smala sidan skall vara uppåt
DSC_0321.JPG
DSC_0321.JPG (515.25 KiB) Visad 3229 gånger

Toppen på lämmarna kommer att kräva lite spackel. Jag skulle gärna spackla och slipa dem nu, innan jag sätter fast stolparna. Det kommer att vara lättare att slipa ner spacklet om där inte är stolpar i vägen.
Men jag har ingen bra idé på vad för spackel jag kan använda. Det måste vara något som inte förstörs av värmen när jag löder fast delar på lämmarna.

Cyano och bakpulver fungerar inte då cyanon inte tål värmen.
Att spackla med tenn är jag inte så förtjust i. För mig rinner tennet antingen ut för mycket eller för litet.

Är det någon som har förslag på lämpligt spackel som tål lödvärme?
DSC_0320 detalj.JPG
DSC_0320 detalj.JPG (346.76 KiB) Visad 3229 gånger
DSC_0320.JPG
DSC_0320.JPG (371.94 KiB) Visad 3229 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av PeO Helgesson »

Spackla med tenn kan vara marigt, men att spackla med 60/40-tenn och sedan löda stolparna med ett tenn med lägre smältpunkt tror jag är en gångbar väg.
Anders Östlund
Inlägg: 646
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Anders Östlund »

Idag kom mina plåtar... :)

/Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

PeO Helgesson skrev: sön 16 aug 2020, 12:57 Spackla med tenn kan vara marigt, men att spackla med 60/40-tenn och sedan löda stolparna med ett tenn med lägre smältpunkt tror jag är en gångbar väg.
Tack för svaret PeO men mitt problem är inte så mycket att tennet smälter vid senare lödning utan att jag inte får ner tennet i de hål jag skall spackla, istället tenderar det att hamnat någon helt annan stans.

Så om någon har förslag på alternativ så skulle jag uppskatta det.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Arne Falk »

Jag läser tråden med stort intresse då jag går i väntans tider. Har inte fått mina plåtar ännu.
Antar att det är hålen, handtagen, i långsidorna som behöver spacklas.
Måste du spackla innan du är färdig med lödarbetet?
/Arne F
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

Arne Falk skrev: mån 17 aug 2020, 19:21 Jag läser tråden med stort intresse då jag går i väntans tider. Har inte fått mina plåtar ännu.
Antar att det är hålen, handtagen, i långsidorna som behöver spacklas.
Måste du spackla innan du är färdig med lödarbetet?
/Arne F
Tack, kul om någon har nytta av det jag skriver.

Det är ovansidan av N3 vagnarnas lämmar som behöver spacklas. De viks över en perforerad linje och då får man mönster enligt bilden nedan.
Naturligtvis så skulle man kunna spackla efter det att vagnen är färdigbyggd men då kommer det att sitta stolpar på lämmarna som kommer att vara i vägen när jag skall slipa ner överblivet spackel. Det skulle var mycket enklare och snabbare om jag kunde spackla och slipa innan övriga delar kom på plats.

Bild

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Anders Östlund
Inlägg: 646
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Anders Östlund »

Sådana "kuggar" brukar jag löda "flödigt" och sen filar jag ner till det är en slät yta på toppen...

Har inte koll på exakt hur det blir här men kommer väl stöta på det vad det lider, men jag skulle nog fundera på att löda hela sträckan och sen fila...

/Anders
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av PeO Helgesson »

Olof skrev: mån 17 aug 2020, 18:32mitt problem är inte så mycket att tennet smälter vid senare lödning utan att jag inte får ner tennet i de hål jag skall spackla, istället tenderar det att hamnat någon helt annan stans.

Så om någon har förslag på alternativ så skulle jag uppskatta det.
Se till att du får i lödvatten i alla hål. Det kan gå lättare med lite mer alkohol (vätmedel) i lödvattnet. Isoprop eller etanol spelar ingen roll, har inte provat metanol. Några droppar K-sprit kan vara lättast att hitta.
Skriv svar