Bra tips med rör Tobias, det skall jag prova. Jag skall göra 30 stolpar och då känns genvägar intressanta.Tobias Ljung skrev: ↑mån 06 jul 2020, 09:51Tips 2: Om man tycker metoden ovan är pillrig finns en genväg: Använd 1,5 mm dia mässingsrör. Till toppögla används en "eye pin" som sticks in och löds fast, längst ned löds en trådbit in. Voila, en stolpe utan svarv eller borrinsats : )Kan man klara sig utan svarv när man skall tillverka stolparna? Går det att fixa med fil och borrmaskin?
Här en uråldrig Walde ULB NN vagn byggd med denna metod:
Enligt bygganvisningen så skall man börja med underredet, därefter göra påbyggnaderna varefter man avslutar med hjulupphängning (när man fått hjulen man beställt för sent) och detaljering av underredet (med vitmetalldelar som inte mår bra av hettan från mässingslödning).
På underredet är arbetsordningen att först löda sidobalkarna till golvet och sedan sätta dit långbalkarna. Jag gillar bygganvisningar men ibland känner jag för att avvika lite från dem. I det här fallet satte jag långbalkarna på plats före sidobalkarna. Anledningen är att jag vill kunna fixera båda med tryck mot byggplattan medan jag löder. Hade jag gjort i den rekommenderade ordningen hade golvet hängt i luften när jag lödde långbalkarna eftersom sidobalkarna sticker upp någon någon millimeter över golvet. Nu låg balkarna plant mot golvet under lödning.
En nackdel med att bygga tre vagnar på en gång är att jag efter ett tag tror jag kan det och tappar koncentrationen. Långbalk nummer fem hamnade helt snett och får plockas bort för korrigering. Fotot nedan visar nummer fyra.