VVA NN3, N3 och Os i nollan

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

Västerås Vagnagentur (VVA) har nyligen levererat sin första byggsats i nollan. En multibyggsats från vilken man kan bygga SJ littera NN3, N3 eller Os.

Den här tråden är tänkt som en gemensam plats där de som bygger modellen kan dela med sig av sina erfarenheter och resultat. VVA byggsatser brukar vara lättbyggda, men det kan alltid vara bra att ha någonstans att fråga.

Välkomna att bidra
Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

The unpacking experience

Byggsatserna består av etsade mässingsplåtar, detaljer i vitmetall och en bygganvisning.

Plåtarna kommer i par. På bilden nedan plåtarna i byggsatsen till NN3, N3 och Os. Plåten till vänster innehåller de delar som behövs för att bygga en N3 eller Os inklusive bromshytt och bromsplattform. Plåten till höger innehåller de delar som behövs till att bygga en NN3 eller om man så vill ett underrede till Ne och Os.
I byggsatsen med två NN3 vagnar ingår det två plåtar som den till höger.
DSC_0254.JPG
DSC_0254.JPG (299.63 KiB) Visad 11442 gånger

I byggsatsen ingår även detaljer i vitmetall. Jag har bara hunnit med en första titt men jag tycker att de ser bra och detaljrika ut. Nackdelen med vitmetall är att det kan vara lite svårt att löda, jag har aldrig själv vågar prova utan limmar helst vitmetall. Fördelen, som jag tycker överväger är att vitmetall är så mycket lättare att bearbeta än de hårda mässingslegeringar som används vid gjutning. Hur många gånger har jag inte slitit med att putsa bort rester av gjutstammar från stenhårda mässingsdelar. Bättre då att med en kniv försiktigt skrapa rent vitmetalldelarna.
DSC_0257.JPG
DSC_0257.JPG (214.9 KiB) Visad 11442 gånger

Och så det stora glädjeämnet, en bygganvisning i klassisk VVA kvalité. Jag tror att det här är andra gången någonsin som någon gjort en bygganvisning till en modell av en svensk normalspårsvagn i nollan så förstå min glädje. (Den första torde ha varit Landalas O-vagn.)
För en gång skull slipper man leta reda på vilken del som är vilken och slipper försöka reda ut hur konstruktören tänkt sig att delarna skall sitta samman och i vilken ordning. I instruktionerna finns också beskrivet vad som inte ingår i byggsatsen och som man måste skaffa själv.

Observera den fina listan nere till vänster med referenser till bilder på digitalmuseum.se. Berömvärt!
DSC_0256.JPG
DSC_0256.JPG (263.25 KiB) Visad 11442 gånger

Hjul ingår inte i byggsatsen så det får man skaffa själv. VVA föreslår hjul från Schnellenkamp. Jag letade i lådorna och hittade dessa hjul som jag för länge sedan fick från Jon Fast. Jag får se om jag använder dem, ekrarna är lite grova.
DSC_0259.JPG
DSC_0259.JPG (119.07 KiB) Visad 11442 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Arne Falk »

Har funderat på att beställa VVA:s plåtar i Nollan. Har aldrig byggt något i nollan tidigare, men med hjälp av VVA:s utmärkta byggbeskrivningar borde det vara möjligt även för mig. Men där är en detalj jag funderar över. Kan man klara sig utan svarv när man skall tillverka stolparna? Går det att fixa med fil och borrmaskin?

/Arne
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av PeO Helgesson »

Det bör gå att filsvarva nerändan. Öglan för kroken upptill visade Ola A på för en del år sedan.
Kläm en bit platt.
Borra ett hål så nära mitten du klarar.
Fila bort det som inte ska vara med.
Jag har gjort stolpar i koppartråd, de böjs i stället för att brytas loss, om de fastnar i något. Förebildens stolpar var sällan perfekt raka någon längre tid.
Det är lättare att sätta kätting och göra björnar i nollan än i mindre skalor.
Anders Östlund
Inlägg: 646
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Anders Östlund »

Så läckert! Ser fram emot min leverans!
Önskar nästan jag köpte fler än jag gjorde...
Och då minns jag inte ens hur många jag beställde...

/Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

PeO Helgesson skrev: lör 04 jul 2020, 12:50
Jag har gjort stolpar i koppartråd, de böjs i stället för att brytas loss, om de fastnar i något. Förebildens stolpar var sällan perfekt raka någon längre tid.
Det här tycker jag är en alldeles utomordentlig idé. Eftersom jag är begåvad med en svarv så har jag inte insett behovet innan, mina försök att svarva koppar har alltid slutat med att kopparn smetat ut och bitar flugit genom rummet, men för filsvarvning i borrmaskin så borde den mjukare kopparen vara överlägsen.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

Någonstans skall man börja och för mig blev det långbalkarna.
Hade jag läst bruksanvisningen ordentligt så hade jag förstått att jag inte skulle ta av inläggen från långbalkarna utan behålla de etsade förbindelserna och vika längs dessa. Då hade jag sluppit att fundera på hur inläggen skulle monteras på långbalkarna. Efter lite funderande gick det dock bra ändå.

Att först förtenna långbalken och sedan löda på inlägget (efter att noga filat bort allt som hindrade inlägget från att komma in i hörnet) fungerade bra.
DSC_0261.JPG
DSC_0261.JPG (116.39 KiB) Visad 11317 gånger

Med inläggen fixerade med magneter gick det smidigt att värma dem tillräckligt mycket för att smälta tennet under.
DSC_0260.JPG
DSC_0260.JPG (215.37 KiB) Visad 11317 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Olof »

Det här är de första större modellerna jag bygger sedan jag började med motståndslödning och jag är osäker på hur det påverkar hur man skall bygga modellen. De flesta av VVA byggsatser kommer aldrig att byggas utan förblir drömmar i ägarnas mässingsamlingar och den överväldigande majoriteten av de som byggs löds med vanlig kolv så instruktionerna är naturligt nog anpassade till det.

Vid motståndslödning är det viktigt att man alltid har god förbindelse med jord så för säkerhets skull tog jag upp ett hål i bottenplåten där jag senare kan skruva fast en jordkabel om det skulle behövas. Det är lättare att göra det nu än senare.

Goda råd mottages med tacksamhet.
DSC_0262.JPG
DSC_0262.JPG (122.16 KiB) Visad 11175 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Tobias Ljung »

Kan man klara sig utan svarv när man skall tillverka stolparna? Går det att fixa med fil och borrmaskin?
Tips 1: Använd en verktygshållare för att fila till stolpöglan upptill. Nederdelen går utmärkt att filsvarva. Jag använder alltid mässing i mina stolpar och har aldrig haft problem med att de lossnar. Koppar känns för mjukt - tycker jag!
Några bilder från ett annat bygge:
Bild
Bild
Bild
Bild

Tips 2: Om man tycker metoden ovan är pillrig finns en genväg: Använd 1,5 mm dia mässingsrör. Till toppögla används en "eye pin" som sticks in och löds fast, längst ned löds en trådbit in. Voila, en stolpe utan svarv eller borrinsats : )
Här en uråldrig Walde ULB NN vagn byggd med denna metod:
Bild
Bild
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: VVA NN3, N3 och Os i nollan

Inlägg av Arne Falk »

Tack PeO och Tobias för tipsen!
Har försökt testa båda metoderna, med koppartråd respektive med mässingsrör. Och kan konstatera att mässingsröret vinner den matchen.

/Arne
Bilagor
B57D7F88-7FC3-4C9B-97A8-95B8769DECE1.jpeg
B57D7F88-7FC3-4C9B-97A8-95B8769DECE1.jpeg (104.72 KiB) Visad 11070 gånger
Skriv svar