Kan man brotcha plast?

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
K Lemming
Inlägg: 64
Blev medlem: ons 26 aug 2015, 09:08

Kan man brotcha plast?

Inlägg av K Lemming » lör 07 dec 2019, 18:23

Skulle behöva öka diametern i hålen för koppeltapparna på några lokhjul. Går det att brotcha upp hålen eller är det risk att deformera plasten istället för att få en symetrisk förstoring av hålen?



HLS
Inlägg: 30
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 10:04

Re: Kan man brotcha plast?

Inlägg av HLS » lör 07 dec 2019, 18:36

Vad slags brotsch hade du tänkt använda, och vad är diametern på hålet?
Tillägg: vad är det för plast?



K Lemming
Inlägg: 64
Blev medlem: ons 26 aug 2015, 09:08

Re: Kan man brotcha plast?

Inlägg av K Lemming » lör 07 dec 2019, 21:55

Plastsort har jag ingen aning om, hjul från HNJV.
Brotchen är 5-kants.
Hålet ska vidgas från 0'9 mm (om jag nu minns rätt utan att kunna kolla nu) till 1,4 mm.



HLS
Inlägg: 30
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 10:04

Re: Kan man brotcha plast?

Inlägg av HLS » lör 07 dec 2019, 23:37

OK,
Femkantsbrotschar, såna där som kommer sex olika i en liten plastficka?
Det borde vara rätt ofarligt, stigningen är minimal på de där, antar att du får i den tredje största till hälften ungefär, och behöver använda nr 4 fullt ut för att få 1.4mm.
Jag hade nog vågat mig på att brotscha, lätt på handen och låt verktyget jobba.
Ska du ha presspassning för 1.4mm på färdigt hål?
Tolka med skaftet på ett 1.3mm borr så att du inte går för långt.

Plasten är nog ABS i de ingjutna ekrarna.



K Lemming
Inlägg: 64
Blev medlem: ons 26 aug 2015, 09:08

Re: Kan man brotcha plast?

Inlägg av K Lemming » sön 08 dec 2019, 13:47

Ja, det är ett 6-pack koniska 5-kantsbrotchar. 0,6 - 2,0 mm.
En viss presspassning hade varit bra men hade tänkt låsa koppeltappen med gänglåsningsvätska (eller vad det heter).
Eftersom brotcharna är koniska var min tanke att brotcha så att början på hålet når ca 1,35 mm i båda ändar. Sen försiktigt borra lite åt gången från båda hållen växelvis tills jag kommit helt igenom och får ett cylindriskt hål. Kan det funka? Eller bör jag hålla mig till enbarr brotchning?
Brotcha hål i plåtar är ju en annan sak, där rör det sig om 0,3-0,4 mm tjocklek på materialet, där gör det inget att hålet inte är cylindriskt, men ett hjul är ju tjockare material och ska man ha i en koppeltapp bör ju inte hålet vara koniskt kan jag tycka. Då riskerar koppeltappen glappa gissar jag.



HLS
Inlägg: 30
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 10:04

Re: Kan man brotcha plast?

Inlägg av HLS » sön 08 dec 2019, 14:21

Ifall du brotschar från båda håll så blir det nog inte mycket konicitet att oroa sig för.
Iden med att slutborra med spiralborr är iofs god. Jag hade nog satt borret i en verktygshållare (chuck) och vridit igenom för hand.
Får man vara nyfiken o fråga vad du tänker använda för vevtappar?



Mallet
Inlägg: 144
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: Kan man brotcha plast?

Inlägg av Mallet » sön 08 dec 2019, 15:11

Borrat är bäst.
Ett förslag kan kanske vara:
-Fäst ex en bit MDFboard i en borrmaskin med dubbelhäftande tejp.
-borra 3 linjära hål med diameter som det hål som ska förstoras
-lossa borren och tryck ner den i mittersta hålet
-montera hjulet med borren genom hålet som ska borras upp.
-fixera hjulet i det läget med hjälp av de 2 andra hålen
-ta bort borren och borra sen till önskad dimension

Det är klart att det blir ganska kinkigt att brotscha till klämpassning. Det kan vara bättre med lätt glidpassning som inte deformerar plasten nåt alls.

Mvh LH



Björn D
Inlägg: 229
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Kan man brotcha plast?

Inlägg av Björn D » mån 09 dec 2019, 11:50

Borra, brotcha eller ingenting alls?

Jag tror att frågan om brotchning eller borrning är lite en fråga om vad man har för utrustning. Har man tillgång till en pelarborrmaskin (även små för modellbygge fungerar) och kan få denna att gå på lågt varvtal, en centrerad chuck eller spännhylsa samt välslipade borrar av god kvalitet, tror jag på Lars förslag. Som den fegis jag är och med tanken på priset för hjulen hade jag nog gjort en lite borrjigg som fixerade hjulet och styrde borren. Lars har tillgång till bra verktyg, plus att han bygger i nollan vilket ger åtta gånger större hjul, vilket skapar lite andra förutsättningar. En del "nollanbyggare" anser att "halvnollebyggarna" är ett klent släkte men vi har inte åtta gånger mindre fingrar...

Men att ge sig på att borra upp hålet på fri hand med en borrmaskin som roterar med 20 000 varv per minut, med ett vinglande dåligt slipat borr, skulle jag inte göra. Risken är då att borren tar sin egen väg eller att plasten smälter. Då tror jag mer på brotchvarianten. Att hålet blir en aningen koniskt tror jag saknar betydelse i ett så mjukt material som ABS-plast. Sedan ger den långsammare processen en tid att tänka och kontrollera vad man gör.

Men man ska vara medveten om att en grövre hål i hjulet kommer att ge en i princip svagare styrning av vevtappen i hjulet, och en skörare konstruktion, allt annat oförändrat. De H0/00-hjul med plastcenter för självbyggare som jag har sett har aldrig varit avsedda för grövre gängning än M1 eller 14 BA. Romfordhjulen med metallcenter tror jag är gängade 12 BA vilket motsvarar M1,3 (vilken inte existerar) eller närmast M1,4.

/Björn D



Skriv svar