Liten praktisk app

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Liten praktisk app

Inlägg av Björn D »

Hej!

Hittar inte någon kategori för mitt lilla inlägg. Jag tillhör inte dem som sitter och Facebookar hela tiden på min mobil. Tillhör faktiskt gruppen "Vi som vägrar Facebook och Twitter"! Broder Mats har ju visat att en mobiltelefon kan användas till sådana nyttigheter som körkontroll vid digitalstyrning. Men jag har funnit några andra nyttiga användningsområden. Det finns en bra kalkylator i den, bra att använda när man är lite skitig om fingrarna, skärmen är ju lätt att torka av. Sedan har jag hittat en nyttig gratisapp från finska Camcut Oy som heter Camcut som innehåller lite nyttiga räknare och inte minst tabeller, bl.a. tabeller för olika typer av gängor, t.o.m. sådana exotiska gängor som BA-gängor, kan det finnas någon mj-byggare hos Camcut.

(BA-gängan är en mässingsgänga som i princip är en metrisk gänga som man för att hemlighålla detta faktum för britterna, har numrerat från 0 BA som i det närmaste motsvarar en M6-gänga, ned till 16 BA. Standarden har enligt svensk litteratur på området varit under avveckling sedan någon gång på 50-talet. Men efter en Brexit kanske både denna och Withworth-gängan möter en ny framtid i Storbritannien? Take back controll även när det gäller gängorna, inga metriska gängor utan heder år tum-gängorna! Känsliga brittiska personer ska inte upplysas om att "tummen" sedan ett antal år tillbaka definieras som exakt 25,4 mm.)

Visserligen brukar min kvällslektyr bestå av "Drills, Taps and Dies" av Tubal Cain, som jag tycker att Svenska Akademin kanske ska överväga till något Nobelpris, ty Tubal Cains författarskap torde i många avseenden vara okontroversiellt även om man kan bli upprörd över hans råd att man kan förborra med ett 5,2 mm borr när man ska gänga M6 istället för det allmänt accepterade 5,0 mm borret och nöja sig med 75% gängingrepp! Visserligen reducerar det risken högst väsentligt för att man bryter av gängtappen i hålet, men vad vore livet utan spänning?

Ibland glömmer man dock vad man läst och måste slå upp vad som gäller. Som den fegis som jag är, brukar jag använda något smörjmedel när jag gängar, (i viss gängningslitteratur förordas valtran så tro inte att gängningslitteraturen inte kan väcka upprörda känslor) då blir man kletig om fingrarna och då kan det vara bra att slippa att flotta ned sin kvällslitteratur. Bättre att knappa på mobilen och finna att en M1 gänga ska ha en ytterdiameter på 0,982 mm och inte 1,000 mm.

Men åter till appen, den är gratis, finns för både Android och IPhone, och det bästa av allt ingen reklam! All heder till finska företag och apputvecklare.

/Björn D
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Liten praktisk app

Inlägg av Olof »

Gilla++
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Liten praktisk app

Inlägg av Jan Frelin »

Jag hade nån idé nån gång om att gänga 2 mm rör med 1 mm innerdiameter med M1,4 - det borde ju funka liksom. Efter att har brutit majoriteten av mina M1,4-tappar gav jag dock upp projektet...
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Liten praktisk app

Inlägg av Björn D »

Hej Jan!

Det finns olika typer av mässing. Automatmässing som är avsedd för spånbrytande bearbetning (filning, gängning, fräsning, sågning eller svarvning) innehåller bly, ofta omkring 3% vilket gör att den spånbryter bra. Sedan finns det "kletmässing" utan bly som används när man vill bearbeta med plastisk bearbetning, som böjning, pressning och klippning. Mässingsrör är normalt tillverkade av detta senare material. Vid gängning bildas det långa spånor som kilar fast gängtappen. Ska man gänga ett rör får man tillverka det själv från en bit rundstång som man borrat ut. I teorin ska man borra ett 1,12 mm hål vid gängning av M1,4. Nu är det inte så många av oss som har ett 1,12 mm borr. Jag skulle nog välja ett 1,15 mm borr eller om man är mån om sina gängtappar ett 1,20 mm borr. Man bör även kontrollera håldiametern som borret gör, det är alltid lite större än borrets nominella diameter. Om det är ett kort hål, bara ett par gängor djupt kan man välja en lite mindre håldiameter. Jag brukar då välja 0,75 mm för M1 och 1,10 mm för M1,4.

När jag gängar i mässing använder jag fotogen eller en skärolja. Enligt sakkunskapen ska man kunna gänga mässing torrt, men jag tycker att det går lättare om man smörjer. Är man en försiktig general väljer man att backa ett halvt varv med gängtappen efter att par varv (Ett måste om man handgängar i stål eller aluminium, annars kommer spånorna att kila fast tappen.). Är det ett djupt (farligt hål) ska man även backa ut hela gängtappen med jämna mellanrum och borsta rent den. Normalt finns det ingen anledning att gänga djupare än en motsvarande mutter. De senare är dimensionerade så att de ska klara av att hantera den maximala belastningen som en stålskruv klarar av innan den brister. Använder man mässingsskruvar som klarar av mindre belastningar är muttern överdimensionerad!

Precis som det finns automatmässing finns det automatstål som även det innehåller bly om som är avsett för spånbrytande bearbetning och detsamma gäller för aluminium. För "kletmaterial" använder man ofta gängpressande gängtappar där tappen pressar in gängan i materialet istället för att skära in in det som vid normal gängning.

Man kan även välja en fingänga där gängorna är finare i förhållande till dimensionen. M6 finns i alla fall i tre olika varianter med 0,5, 0,75, 1,0 (detta är den normala grovgängan) och 1,5 mm gängstigning. Rörgängor som används i kopplingar och för att gänga rör är förhållandevis fingängade, vilket gör det möjligt att gänga i besvärliga material samtidigt som de blir lättare att få täta. Koppar som ofta används i rördragning är en mardröm vid spånbrytande bearbetning. Därför använder man kopplingar i mässing som pressar (plastisk deformering) fast röret i kopplingen eller så löder man.

Spindeln på min Unimat 3 svarv har en M14x1 mm gänga. Gängan grovlek är identiskt med en M6-gänga, momentet som krävs för att gänga 2,5 gånger större men själva tappen är 20 - 30 gånger starkare än en M6-tapp. Har aldrig varit orolig för att den ska gå av när jag gängar tillbehör till svarvspindeln, så stark är jag inte.

Var kan man köpa gängtappar i Sverige? Habo Hobby och Rimbo Grande brukar ha klena tappar. Lite mer exotiska tappar och snitt brukar jag beställa från Tracy Tools i Storbritannien som har både vänster och högergängade tappar och gängsnitt. De har även speciella dimensioner som M5,5 x 0,5 vilket är gängningen på vissa Faulhabermotorer. Ofta finns de både i verktygsstål (i princip ett kolstål) och i snabbstål. De senare mer slitstarka och dyrare. För att gänga lite i mässing klarar man sig oftast med kolstålstappar, man bryter av dem långt innan man slitit upp dem.

/Björn D
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Liten praktisk app

Inlägg av Jan Frelin »

Tackar. Just de här tapparna var från Habo.
Skriv svar