Ödestugu

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Jag håller på att tillverka stenkross att lägga i gruvlandskapet.

Jag utgår från IKEA Växer och färgar det i omgångar för att få stenar i varierande färger. Blandar några deciliter växer med färg i en burk, rör om med pinnen och när det mesta av lösningsmedlet avdunstat får det torka på en gammal tidning.

Jag kan redan nu säga att jag fått för mycket rostbruna stenar. Visserligen finns det järn överallt i berget men inte så mycket. Manganmalmen i Spexeryd var svart så det är också en färg som inte passar eftersom jag antar att malmen skiljts ut från det kross som låg i landskapet.

Lösningen får bli att jag går över landskapet med färgspruta när stenarna är på plats för att jämna ut skillnaderna mellan stenarna.
DSC_0162.JPG.jpg
DSC_0162.JPG.jpg (274.81 KiB) Visad 6034 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Michael Graff tipsar på Facebook om att man kan polera rälsen för att smuts inte skall fastna på den framöver. Till detta behövs 2000 och 6000 papper samt en lämplig bit rostfrittstål.

Stålbit med ett praktiskt handtag fanns på Erikhjälpen för tre kronor men var hittar man 2000 och 6000 papper? Varken Jula eller Biltema tycks ha slippapper med så fint korn. Skall jag söka på något annat än slippaper.
DSC_0170.JPG.jpg
DSC_0170.JPG.jpg (188 KiB) Visad 5866 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Ödestugu

Inlägg av Micke Brane »

Hej

Sök på billack branschen så kanske du hittar 6000 våtslippapper.
Här har du länk till 2500 papper till vettigt pris.
https://spraycan.se/sv/artiklar/vatslip ... 80-mm.html

Med vanliga hälsenor,

Micke
En förvirrad återfalls rallare
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Tack för tipset Micke!

När jag väl förstod vad jag skulle söka efter hittade jag den här firman som hade våtslippapper ner/upp till 5000 korn. Tydlignen finns det andra hobyister än modellrallare som behöver fina ytor.
http://mixfishing.se/
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

I väntan på fint slippapper har det blivit dags att börja med infarten till lastningstunneln under anrikningsverket.

Bakom dörren till vänster finns i verkligheten ett rum men i min version blir det bara en svartmålad låda. På så vis kan dörren få stå lite på glänt för att locka åskådarens fantasi till att tro att det finns något därinne.
DSC_0172.JPG.jpg
DSC_0172.JPG.jpg (192.43 KiB) Visad 5681 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Verksamheten vid Ödestugu har nu återupptagits efter att ha legat nere ett tag. Arbetet med infarten till lastningstunneln har gått vidare.
DSC_0181.JPG.jpg
DSC_0181.JPG.jpg (217.51 KiB) Visad 5206 gånger
Det är svårt att få till rätt färg på betongen.
IMG_8959.JPG
IMG_8959.JPG (314.87 KiB) Visad 5206 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Jag har gjort en skiva som skall sitta fem millimeter framför bakgrunden och representera sluttningen upp mot berget som järnvägen följer. Då gruvan var i drift var bergssidan täckt med skrotsten från gruvbrytningen. Eftersom saker i fjärran skall vara små har jag silat fram de minsta kornen av Växer och limmat dessa på skivan.
DSC_0180.JPG.jpg
DSC_0180.JPG.jpg (92.31 KiB) Visad 5134 gånger
Efter att fotot togs har jag spraymålat överkanten med ljusgrått för att försöka imitera hur färger blir gråare ju längre bort de är.
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

I somras framförde jag mina tveksamheter till om man kunde få skalriktiga växelklot att fungera. Tobias Ljung hade då vänligheten att ge mig ett sett med de mässingsdelar han tagit fram. Monterade visar det sig att jag hade fel och att de fungerar alldeles utmärkt med korrekt rörelse (långsamt i början och sedan fort) Tack Tobias.
DSC_0200.JPG.jpg
DSC_0200.JPG.jpg (70.91 KiB) Visad 5031 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Läste någonstans, kan varit i någon av Tim Rice böcker, att om man låter landskapet fortsätta in på fummelbangården så tänker inte åskådarna så mycket på hålet i bakgrunden. Det ser ut som att landskapet fortsätter och alltså är det inget att lägga hjärn-kraft på.
Därför får slutningen en fortsättning utanför den modellerade världen.
DSC_0202.JPG.jpg
DSC_0202.JPG.jpg (197.05 KiB) Visad 4873 gånger

Och det funkar; hjärnan blir mer lurad än vad det verkar av detta foto. Man tittar på annat istället för att försöka reda ut vad det är för något som händer bortom hålet.
DSC_0204.JPG.jpg
DSC_0204.JPG.jpg (215.63 KiB) Visad 4873 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Täckglas, på baksidan målade med mörk jordfärg, Ett tips från Gordon Gravett. Han brukar ha en egen plats på Warley-mässan där han ger tips om landskapsbygge. Det var där jag första gången såg att man, förutom i hus och fordon kan använda täckglas i landskapet.
DSC_0207 ed.JPG.jpg
DSC_0207 ed.JPG.jpg (167 KiB) Visad 4708 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar