Sida 4 av 15

Re: Ödestugu

Postat: ons 06 feb 2019, 17:59
av Calle Almquist
Jan Frelin skrev: mån 04 feb 2019, 20:23 Jag har använt chamotte nu senast i skala H0, tycker jag blir rätt lagom för "grusbanvall". Och den är lätt att färga, som sagt.
Hmm, jag kanske har en finare fraktion. Tyvärr har jag inte kvar förpackningen.

Re: Ödestugu

Postat: ons 06 feb 2019, 20:19
av Olof
Medan vi väntar på svar på frågan om hur man bäst färgar in Chamotte en bild som illustrerar hur moidellrallaren kan ha nytta av Järnvägshistoriskt forum och de råd man får där.

DSC_0081.JPG
DSC_0081.JPG (91.06 KiB) Visad 5911 gånger
Jag är medveten om att detta växelklot från Modellmekanik nog platsar bättre på en "stor" järnväg en på den lilla gruvbanan I närheten av Ödestugu men vad gör man. Rött och vitt fick det bli.

Re: Ödestugu

Postat: tor 07 feb 2019, 15:40
av ehrpet
Ytterligare ballasttips; kakelfog. Finns i en massa färger. Funkar bra på Stadsholmen. Jag brukar även färga in den för att få ut lite olika nyanser.

//
Peter

Re: Ödestugu

Postat: tor 07 feb 2019, 19:12
av Olof
Tackar
Det jag inte förstår är hur man färgar ett pulver utan att det klumpar ihop sig.
Eller färgar man gruset efter att det är utlagt bland slippersen?

Re: Ödestugu

Postat: fre 08 feb 2019, 22:04
av Jan Frelin
Olof skrev: tor 07 feb 2019, 19:12 Tackar
Det jag inte förstår är hur man färgar ett pulver utan att det klumpar ihop sig.
Eller färgar man gruset efter att det är utlagt bland slippersen?
Banvall av chamotte har jag målat efteråt med vanliga vattenfärger, det kunde jag kanske varit tydligare med.

Re: Ödestugu

Postat: fre 08 feb 2019, 23:23
av Olof
Tack!
Då förstår jag.
Olof

Re: Ödestugu

Postat: lör 09 feb 2019, 11:56
av Olof
En tjänsteresa krävde lite avbrott på spårbygget så jag lade lite tid på infarten till utlastningen under anrikningsverket. Den del som av hela anläggningen som är lättast att komma åt idag.

Delen runt infarten är gjuten i betong och jag tycker att gips är bra för att avbilda gjuten betong. Det här skall därför bli en form som sedan skall fyllas med gips. Förhoppningsvis skall jag sedan få ut gipset utan att det faller i för många bitar.

DSC_0395.JPG
DSC_0395.JPG (100.15 KiB) Visad 5726 gånger
Detalj från foto i Spexeryds hembyggdsmuseums samlingar
Detalj från foto i Spexeryds hembyggdsmuseums samlingar
Detalj.jpg (154.88 KiB) Visad 5726 gånger

Re: Ödestugu

Postat: sön 10 feb 2019, 19:17
av Olof
Gipsgjutning med delvis demonterad form och delvis härdat gips.
I efterhand kom jag på att jag borde lagt in någon form av horisontell armering för att undvika att gjutningen går sönder senare.

DSC_0082.JPG
DSC_0082.JPG (143.07 KiB) Visad 5647 gånger

Re: Ödestugu

Postat: mån 11 feb 2019, 14:40
av Olof
Lade lite tid på vändskivan och det elektriska på densamma.
Flexrälsen är epoxilimmad mot skivan och närmast kanterna finns kretskortslaminat som också är limmat på skivan.
Den tänkta arbetsgången är:
1. Löd fast rälsen på skivan på ett ställe.
2. Passa in spåren från anläggningen mot den fastlödda rälsen.
3. Passa in övriga spår på skivan mot de inkommande spåren och löd fast.
Jag har aldrig byggt någon vändskiva förut så alla förslag och tipps om vad som kan gå fel mottages som alltid med tacksamhet. Det där med toleranser är inte min starka sida.

Re: Ödestugu

Postat: tis 12 feb 2019, 12:50
av Olof
Jag nämnde i ett tidigare inlägg att jag inte var hel nöjd med drivningen av växeln. Där tråden är böjd trycks den ner under röret med lite för stor friktion som följd. Se bild nedan.

DSC_0077.JPG
DSC_0077.JPG (122.93 KiB) Visad 5521 gånger
Hade jag gjort röret längre och filat av ytterstadelen av överdelen så hade jag sluppit detta problem. Nu fick jag istället göra ett separat rör som stacks in under tråden som en förlängning av befintligt rör. Sämre och kräver mer jobb men man lär sig.
(Det vita klägget är smörja.)

DSC_0080.JPG
DSC_0080.JPG (570.7 KiB) Visad 5521 gånger