Sida 3 av 15

Re: Ödestugu

Postat: tor 31 jan 2019, 09:17
av Olof
Tobias Ljung skrev: ons 30 jan 2019, 16:38
Vad använder du för såg?
Jag använder bara en "vanlig" såg. Man får dra korta drag, hålla den i vinkel, men med en vass såg behövs inte många cykler för att kapa en räl. Lite krafs på banvallskorken gör inget, den ska ändå ballasteras.
Du har rätt. Jag gissar att jag byggt för mycket järnväg i nollan normalspår.

Re: Ödestugu

Postat: tor 31 jan 2019, 11:25
av Olof
Rälsen jag använder är vanlig Peco H0 flexräls inköpt i hobbyaffären runt hörnet som befriats från sina slipers.
Istället för at måla den försökte jag att svärta den med Carrs metallsvärta för nickelsilver. Det fungerade sådär. Jag skulle kanske rengjort rälsen bättre och valt ut de bästa bitarna för anläggningen men problemet var att svärtan inte tog överallt. Det blev kvar områden med skinande nickelsilver.

Efter en stunds letande i färgförådet visade det sig dock att metallsvärtan hade ungefär samma kulör som Panzer Grey så det blev att penselmåla med detta där svärtan inte tagit.

Det var väldigt mycket enklare att måla rälsen när man kunde vända skivan med räls på sidan så att rälsens liv var plant och jag kom åt rakt uppifrån med penseln. Ytterligare ett skäl till att bygga rälsen separat från anläggningen.

/Olof

Re: Ödestugu

Postat: fre 01 feb 2019, 21:52
av Olof
Från början var tanken att växelmotorerna skulle monteras under rälsen men det var så praktiskt att jobba med spåren på en planka på arbetsbänken att växeldriven kom att hamna vid sidan istället för under växeln. Det hjälper att bygga en bangård vars förebild låg längs en brant sluttning.

Drivningen är ett billigare servo som kontrolleras av en växeldekoder från Möllehems Gårdsproduktion. Servot är tillräckligt starkt för att kunna dra sönder växeln så det var viktigt för mig att ordna så att även om något gick snett med styrningen och servot började snurra runt så skulle växeln klara sig. Samtidigt så vill jag ha ett visst tryck på växeltungorna så att det blir pålitlig elektrisk kontakt mellan dessa och rälerna då tungorna inte matas på annat sätt

Därför är förbindelsen mellan servo och växel gjord av 0,5 mm pianotråd som är tillräckligt mjuk för att ge efter om servot drar iväg. Den är så mjuk att den inte klarar att förmedla den tryckkraft som behövs. Därför ligger den horisontella delen till största delen i ett mässingsrör som gör att tråden inte buktar ut i sidled vid tryck. Eventuella överslag i servot tas upp av den vertikala, fria, delen av tråden.

Det fungerar men inte perfekt. Där tråden är böjd trycks den ner under röret med lite för stor friktion som följd. Så mycket att rörelsen inte fungerade förrän jag smort upp den. Hade jag gjort om det så hade den del av röret som ligger närmast servot inte slutat tvärt utan jag hade filat av övre halvan så att tråden hela tiden haft stöd neråt.
DSC_0076.JPG
DSC_0076.JPG (313.26 KiB) Visad 5573 gånger

Re: Ödestugu

Postat: mån 04 feb 2019, 12:54
av Olof
Snart dags att grusa spåret och då uppstår frågan om var man hittar lämplig sand.
Naturligtvis skulle jag ha letat upp en kvarvarande bit av banvallen mellan Tenhult och Spexeryd, grävt upp och siktat men det gjorde jag inte och så här års lockar det inte av många skäl.

Hur gör ni?

På Teklasjö -Loskogen används en blandning av blästersand och egen sand.
Jag har sett någon nämna att de använt chamotte. Panduro har vit chamotte. Är den lämplig?

Tack för tips
Olof

Re: Ödestugu

Postat: mån 04 feb 2019, 15:11
av Graffen
Chamotte är jätteenkelt att färga in till rätt kulör.
Bara att använda svag bets.

Re: Ödestugu

Postat: mån 04 feb 2019, 15:12
av Graffen
Jag kommer nog använda sedimentär sand från Baskemölla....
Den är ganska fattig på kvartser.

Re: Ödestugu

Postat: mån 04 feb 2019, 15:30
av Calle Almquist
Chamottens kornstorlek 0-0,2 mm är väldigt fint. Utseendemässigt ligger den nog närmare vetemjöl än sand. (Vilket självklart inte behöver vara en nackdel, det beror helt på vad du är ute efter.)

Har den lokala snöröjningen några plastlådor med sand i, eller är det bara stenkross som gäller nu för tiden? Det är nog ingen som märker om det försvinner en liter eller två... ;-)

Byggvaruhus och brädgårdar brukar kunna ha sand för halkbekämpning, gjutning resp sandlådelek. Kornstorlek och utseende varierar.

Djuraffärer brukar ha finkornig, ljus sand för användning i t ex akvarier.

Re: Ödestugu

Postat: mån 04 feb 2019, 19:19
av Micke Brane
Här kommer et annat tips som brukar figurera i vissa artiklar utomlands.
Besöker du en välsorterad djuraffär så kan du köpa Chinchilla-sand.
Beige och helt matt utan kvarts, men alla korn är precis lika stora vilket blir sterilt.
Behöver blandas med lite större korn här och där.

Micke

Re: Ödestugu

Postat: mån 04 feb 2019, 20:23
av Jan Frelin
Jag har använt chamotte nu senast i skala H0, tycker jag blir rätt lagom för "grusbanvall". Och den är lätt att färga, som sagt.

Re: Ödestugu

Postat: tis 05 feb 2019, 21:43
av Olof
Tack för bra tips och förslag.

På tidigare banor har jag använt grus/sand från Klostersågens station. Jag funderar nu på att använda ett finare material. Gruset på mina tidigare banor ser väldigt mycket ur som grus och om man jämför modellfoton med förebildsfoton så är det ofta en jämnare och mindre varierad yta på förebildsfoton än på foton av mina anläggningar.
Graffen skrev: mån 04 feb 2019, 15:11 Chamotte är jätteenkelt att färga in till rätt kulör.
Bara att använda svag bets.
Jan Frelin skrev: mån 04 feb 2019, 20:23 Jag har använt chamotte nu senast i skala H0, tycker jag blir rätt lagom för "grusbanvall". Och den är lätt att färga, som sagt.
Det här får ni berätta lite mer om. Hur gör man? Vad använder man för bets? Färgar man chamotten innan man lägger ut den eller senare?
Jag gillar jag att prova sådant jag inte gjort tidigare och inte behärskar så att färga pulveriserad lera låter spännande.

/Olof