Ödestugu

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Ödestugu

Inlägg av Tobias Ljung »

Jag är lite nyfiken på Tobias förbättringar. Kloten ser på fotot ut att vara gjutna i mässing istället för vitmetall.
Det klot som Rimbo Grande kommer att saluföra är i grunden Teknobyggs konstruktion. Jag har fått använda Görans gjutförlagor, som jag gjort mindre finjusteringar av, mest för att krympningen blir lite annorlunda med mässing istället för vitmetall. Klotet består av tre delar + dragstång. Inte alltför svårt att montera tycker jag.

Min TLJ driving av dessa klot bygger på att man har två olika trådar: En lite grövre för själva växeltungan (kort väg, relativt högt fjädertryck) och en lite klenare för själva växelklotet (via dess dragstång) (lite längre väg, relativt lågt fjädertryck).
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Tobias Ljung skrev: tis 05 mar 2019, 20:35
Jag är lite nyfiken på Tobias förbättringar. Kloten ser på fotot ut att vara gjutna i mässing istället för vitmetall.
Det klot som Rimbo Grande kommer att saluföra är i grunden Teknobyggs konstruktion. Jag har fått använda Görans gjutförlagor, som jag gjort mindre finjusteringar av, mest för att krympningen blir lite annorlunda med mässing istället för vitmetall. Klotet består av tre delar + dragstång. Inte alltför svårt att montera tycker jag.

Min TLJ driving av dessa klot bygger på att man har två olika trådar: En lite grövre för själva växeltungan (kort väg, relativt högt fjädertryck) och en lite klenare för själva växelklotet (via dess dragstång) (lite längre väg, relativt lågt fjädertryck).
Tack för svaret Tobias, mässing lovar bättre precision än vad som lätt händer när jag jobbar med vitmetall.
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Ballastering går vidare.

När jag byggde en rapsodi på Malmö Limhamns järnväg så grusade jag hela banan på en gång. Tyvärr krympte limmet när det torkade och drog ihop sig. Spåret följde med och följden blev att hela banana fick en lätt banan-form så att alla vagnar rullade in mot mitten. Inte så roligt.

Så nu ballasterar jag högst 10 cm åt gången. Bilden visar också vikterna som är på plats för att hålla banan plan medan limmet torkar.

Jag limmar chamotte med latexfog utspädd med vatten, spolarvätska och vätmedlet i tidigare inlägg. De vita fläckarna beror på att jag vid senaste omgång rörde upp bottensatsen i burken med lim. Hade jag använt naturgrus så hade detta varit jobbigt. Nu hoppas jag att jag kan måla över de vita fläckarna med samma färg som jag tidigare använt för att färga Chammoten.
DSC_0098.JPG
DSC_0098.JPG (144.26 KiB) Visad 5417 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Grusning pågår fortfarande lite i taget.
Medan limmet torkar får man passa på med annat som också skall göras såsom denna slipers som kommer att vara närmast vändskivan. Här vill jag ha något noggrannare än spik så det blev en slipers av kopparpertinax väl fäst i underlaget där jag senare kan löda fast rälerna.

Skårorna är gjorda i fräsen och är där för att inte få kortslutning mellan rälerna.
DSC_0099.JPG
DSC_0099.JPG (120.79 KiB) Visad 5313 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Även kombinationen Chamotte och utspädd latexfog krymper tydligen. Det blir sprickor.
Eventuellt kan sprickorna också bero på att underlaget är mjukare än ballasten.
I vilket fall så är bangården fortfarande plan tack vare att den varit ordentligt inspänd och att jag bara gjorde små bitar i taget istället för att ballastera allt på en gång. Sprickorna går att fylla med mer Chamotte men det får vänta tills bangården är fixerad i anläggningen.

DSC_0100.JPG
DSC_0100.JPG (224.91 KiB) Visad 5191 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Efter ganska träligt arbete med barlasten så är nu den lösa plankan jag byggt spåret på säkert fäst i resten av anläggningen med sex skruvar.

Under byggets gång har jag allt mer fokuserat på den södra delen av bangården i Spexeryd med infarten under anrikningsverket. Efter en del övervägande flyttade jag därför växeln högerut för att få mer plats för anrikningsverket genom att ta bort en del av plattan till höger. Som kompensation får jag bygga mer spår till vänster men det får vara för ett tag. Jag gissar att många av er andra också ändrat spårplanen under byggets gång.

Nu kan jag börja med något som jag tycker är mycket roligare, det underbordiska.
Ordet är göteborgska och syftar på den roliga hobbyn att bygga elsystem på modelljärnvägar.

DSC_0101.JPG
DSC_0101.JPG (72.45 KiB) Visad 5098 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Det är många saker som behöver ström av olika slag på en modern anläggning. Jag försöker bygga mina anläggningar så att de är ”self contained”. Att det bara behövs en 230V sladd, allt annat skall ingå i anläggningen. Då blir det ett antal sladdosor och nätagregat som tar plats. Antagligen kunde jag gjort det mer kompakt om jag byggt en 230V kopplingsbox men jag föredrar att inte skruva med högspänning.

Från höger finns nätagregat för 12V DC till LocoNet, 18V DC till DCC boostern och knappt synligt en USB laddare som lämnar 5V till Raspberry Pi och växeldekodern från Möllehem.
Fortfarande saknas nätaggregat för WiFi-routern (7,5 V DC) och 12V DC till LED belysningen.
DSC_0105.JPG
DSC_0105.JPG (93.41 KiB) Visad 5009 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Nu är de flesta burkar på plats. Många sladdar blir det. Man kan bara drömma (mardrömmar) om vad de plockar upp från varandra. Jag har försökt lösa problemet genom att placera 230V längst bak (nederst på bilden), körström i mitten och signaler längst fram (överst på bilden).

Burken överst till vänster är Möllehems Bluetooth interface till LocoNet. Under den WiFi-routern.

I andra facket från vänster finns växeldekodern från Möllehem, den klarar fem växlar men jag har bara en. Förhoppningsvis kommer jag på något jag kan använda servon till att animera i landskapet. En hackspett kanske.

I tredje facket finns Raspberry Pi med en Pi-PROG monterad ovanpå. Snett höger och ovan Raspberryn finns LocoNet strömförsörjning som också kommer från Möllehem.

Kvar att montera är sensorn som skall detektera var loket befinner sig.
DSC_0116.JPG
DSC_0116.JPG (89.45 KiB) Visad 4934 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ödestugu

Inlägg av Olof »

Det här är ett problem jag inte lyckats lösa, hur få JMRI på Raspberry Pi att prata med Möllehems Bluetooth Interface.
Som synes så är Bluetooth interfaces anslutet och mappat till en serieport men denna port dyker inte upp i listan i JMRI.
Bilagor
Skärmklipp.PNG
Skärmklipp.PNG (367.25 KiB) Visad 4811 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Ödestugu

Inlägg av zikkan »

Är kul att se detta växa fram, begrep inte riktigt inledningsvis att det skulle bli en "självförsörjande" miljö/anläggning. Men det blir ju hnaterbart och man kan ju placera mindre antal detaljer på olika platser för maximal effekt.

Mvh
zikkan
Skriv svar