Verkstedsdiorama i nollan

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
linander
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 06 jan 2016, 19:18

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av linander »

Detta blir ju hur bra som helst! !!
Ser fram mot att följa detta härliga bygge!
Vilken inspiration!!!!!
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Hauk »

ehrpet skrev:Väldigt intressant projekt det här.

Limmar du ihop takstolarna? Och i så fall med vad?

//
Peter
(Stadsholmen)
Ja, alt er limt. Jeg bruker "aliphatic resin", et lim som oppfører seg ganske likt vanlig hvitlim, men som etter sigende absorberer maling og beis. Men vet ikke om det egentlig betyr den store forskjellen siden jeg beiser alt treverket før bygging.

Det jeg derimot ha stor tro på er å "forlime" alle limflater. Jeg pensler flatene med godt fortynnet lim og lar dette limet tørke før delene limes med "full strength" lim og settes i press.

Her er forresten et nærbilde av hvordan kiler benyttes for å sette delene i skikkelig press:

Bild
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Anders Östlund
Inlägg: 646
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Anders Östlund »

Visar sig att det är något med min dator, kunde se bilderna i mobilen! Fantastiskt! :)
Får testa en annan dator också... ;)

/Anders
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Hauk »

Før jeg begynte med dette prosjektet gjorde jeg en del tester av teknikker.
Spesielt gulvet er en interessant utfordring. På de gamle bildene fremgår det at betonggulvet har en ganske tydelig tekstur.

Betong er enkelt beskrevet sement med tilsetting av stein og sand. Det er spesielt steinene som gir betongen tekstur, spesielt der den er eksponert for slitasje og værpåvirkning.

Jeg testet å lage "betong" av gips der jeg tilsetter finsiktet sand. Jeg benytter Panduros alabastergips. For å bremse herdeprosessen kan du tilsette 5% skummet melk i vannet. For å gi en grunnfarge tilsetter jeg en ørliten mengde svart fargepigment. Vær ekstremt forsiktig, du skal bare så vidt kunne ane at gipsblandingen er lys grå og ikke hvit.

Så fulgte jeg følgende prosedyre:

1. Lag en form for betongdekket og støp betongen slik at den eksponerte overflaten vender ned. Sanden vil synke mot bunnen av støpeformen, og det er viktig at det legger seg sand mot den ferdige overflaten.

2. Ta delene ut av formen så snart gipsen er fast nok.

3. Dypp en stiv pensel (svinebust er bra!) i vann og skrubb overflaten slik at sanden blir eksponert. Dette krever en viss fingerspitzgefuhl. Gipsen skal ikke være så myk at penselen lager furer i gipsen, men heller ikke så fast at gipsen ikke lar seg påvirke.

4. Når gipsen en fullstendig tørr skal den beises. Den skal ikke males, det vil ødelegge den finte overflateteksturen du har jobbet så hard for å få til. Kraftig fortynnede Tamiya akrylfarger gjør susen. Her kan det være en fordel å benytte Tamiyas egen tynner og ikke vann. La overvaskingene tørke mellom overføringene. Kunsten er at det skal være en smule variasjon i fargetonene, men det skal ikke være skjolder som røper at betongen er beiset.

Bild

Bildet viser en test av teknikken. Dette bildet illustrerer et annet viktig poeng: Bygg etter slik forbildet er, ikke slik du tror forbildet ser ut. Jeg har lagt å litt bremsestøv langs sporet, men i ettertid slår det meg at det neppe bremses så hardt i et verksted at det blir synlige spor av bremsestøv! Jeg synes heller ikke oljeflekkene er helt overbevisende, også disse er lagd ut i fra en idé om at oljeflekker på et verkstedgulv er sannsynlig. Om noen har bilder som kan bekrefte dette er jeg klart interessert.

Denne teknikken baserer seg på en artikkel av Marc Reusser i 2013 utgaven av "Modellers Annual", en serie fantastiske årbøker utgitt av Westlake Publishing. De gis desverre ikke ut lenger, men mange av dem, inkludert 2013 utgaven ligger på eBay for rundt 200 spenn inkludert porto. Anbefales.

Til slutt et bilde som viser hele testbiten. Man behøver ikke så mye materialer for å ha det litt moro i verkstedet!

Bild
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Micke Brane »

Hej Håvard.
Följer din tråd med intresse både här och på Finescalerr.
Tack för tipset med mjölk i gipset.
Hur kom du på detta?

Kom av misstag själv på att härdning av Plastic Padding bromsas upp med T-röd.
(Skulle göra rent händerna och hade inget annat tillgängligt)
Slätade till ytan med T-röd fast den nästan var färdighärdat.
Måste testa någon gång att stöppla en provyta med en pensel eller sandpapper och T-röd
strax innan det härdat färdigt.


Michael
En förvirrad återfalls rallare
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Hauk »

Micke Brane skrev:Hej Håvard.
Följer din tråd med intresse både här och på Finescalerr.
Tack för tipset med mjölk i gipset.
Hur kom du på detta?
Det var en kompis av meg som lærte meg trikset, jeg tror han hadde lest et sted at gipsmakere brukte denne metoden når de lagde gipsstukkatur i tak og lignende.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Olof »

Hauk skrev:
Bild

Først følte jeg at et ortogonal snitt var for statisk, men etter et besøk på miniatyrmuseet i Lyon å jeg en rekke interiørdiorama der dioramaåpningen mot betrakteren var som veggen var fjernet:

Bild

Så det er nok denne varianten som blir valgt. Men kom gjerne med motforestillinger!
Jag håller med om att man kan få tillräcklig dynamik med ett ortogonalt snitt. Ett vinkelrätt snitt underlättar också du tänkt leka med perspektivet. Nackdelen är dock att åskådaren bara ser gaveln på fordonen i verkstaden. Om Du tänkt visa upp några av Dina fantastiska modeller i verkstaden så förtjänar de att placeras så att man också kan se sidan på dem.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Hauk »

Olof skrev: Jag håller med om att man kan få tillräcklig dynamik med ett ortogonalt snitt. Ett vinkelrätt snitt underlättar också du tänkt leka med perspektivet. Nackdelen är dock att åskådaren bara ser gaveln på fordonen i verkstaden. Om Du tänkt visa upp några av Dina fantastiska modeller i verkstaden så förtjänar de att placeras så att man också kan se sidan på dem.
Det er et poeng at enkeltmodeller ikke kommer helt til sin rett med et ortogonalt snitt. Men dioramaet er ikke først og fremst tenkt som en utstillingsplass for rullende materiell, tanken er at det skal bli en modell i sin egen rett.

Kanskje bygger jeg et delvis demontert lok for å stå i verkstedet. Har en del etsedeler til overs, og har mer enn nok til en statisk modell. Får se hvordan det hele utvikler seg!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Hauk »

Litt framgang, traverskranen er kommet et stykke på vei:

Bild

Bild

Bild
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av zikkan »

Elegant och imponerande som vanligt. Blir det "mutter" på baksidan eller skall du "stuka" till en nitskall på där också?

Mvh
zikkan
Skriv svar