Før jeg begynte med dette prosjektet gjorde jeg en del tester av teknikker.
Spesielt gulvet er en interessant utfordring. På de gamle bildene fremgår det at betonggulvet har en ganske tydelig tekstur.
Betong er enkelt beskrevet sement med tilsetting av stein og sand. Det er spesielt steinene som gir betongen tekstur, spesielt der den er eksponert for slitasje og værpåvirkning.
Jeg testet å lage "betong" av gips der jeg tilsetter finsiktet sand. Jeg benytter Panduros alabastergips. For å bremse herdeprosessen kan du tilsette 5% skummet melk i vannet. For å gi en grunnfarge tilsetter jeg en ørliten mengde svart fargepigment. Vær ekstremt forsiktig, du skal bare så vidt kunne ane at gipsblandingen er lys grå og ikke hvit.
Så fulgte jeg følgende prosedyre:
1. Lag en form for betongdekket og støp betongen slik at den eksponerte overflaten vender ned. Sanden vil synke mot bunnen av støpeformen, og det er viktig at det legger seg sand mot den ferdige overflaten.
2. Ta delene ut av formen så snart gipsen er fast nok.
3. Dypp en stiv pensel (svinebust er bra!) i vann og skrubb overflaten slik at sanden blir eksponert. Dette krever en viss fingerspitzgefuhl. Gipsen skal ikke være så myk at penselen lager furer i gipsen, men heller ikke så fast at gipsen ikke lar seg påvirke.
4. Når gipsen en fullstendig tørr skal den beises. Den skal ikke males, det vil ødelegge den finte overflateteksturen du har jobbet så hard for å få til. Kraftig fortynnede Tamiya akrylfarger gjør susen. Her kan det være en fordel å benytte Tamiyas egen tynner og ikke vann. La overvaskingene tørke mellom overføringene. Kunsten er at det skal være en smule variasjon i fargetonene, men det skal ikke være skjolder som røper at betongen er beiset.
Bildet viser en test av teknikken. Dette bildet illustrerer et annet viktig poeng: Bygg etter slik forbildet er, ikke slik du tror forbildet ser ut. Jeg har lagt å litt bremsestøv langs sporet, men i ettertid slår det meg at det neppe bremses så hardt i et verksted at det blir synlige spor av bremsestøv! Jeg synes heller ikke oljeflekkene er helt overbevisende, også disse er lagd ut i fra en idé om at oljeflekker på et verkstedgulv er sannsynlig. Om noen har bilder som kan bekrefte dette er jeg klart interessert.
Denne teknikken baserer seg på en artikkel av Marc Reusser i 2013 utgaven av "Modellers Annual", en serie fantastiske årbøker utgitt av Westlake Publishing. De gis desverre ikke ut lenger, men mange av dem, inkludert 2013 utgaven ligger på eBay for rundt 200 spenn inkludert porto. Anbefales.
Til slutt et bilde som viser hele testbiten. Man behøver ikke så mye materialer for å ha det litt moro i verkstedet!