Verkstedsdiorama i nollan

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Hauk »

zikkan skrev: tor 31 okt 2019, 21:22 Elegant och imponerande som vanligt. Blir det "mutter" på baksidan eller skall du "stuka" till en nitskall på där också?

Mvh
zikkan
Man tackar!
Mange av naglene vil inngå i forbindelser med tverrbjelker, men de vil nok ikke "stuket" på baksiden til nitskaller. Lodder og klipper rent...
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Micke Brane »

Det är inte likt dig Håvard att ta genvägar.
Vi förväntar oss nitskallar på baksidan också. :lol:

Med vänlig hälsning,
Micke
En förvirrad återfalls rallare
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Hauk »

Micke Brane skrev: fre 01 nov 2019, 17:49 Det är inte likt dig Håvard att ta genvägar.
Du skulle bare visst!

Og på et tittskåpsdioramaet er synsvinkelen ekstremt begrenset og kontrollert, så her vil de fleste objekter kun bli synlig fra én side. Tør ikke tenke på hvilke snarveier jeg kan begi meg ut på da...
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Tobias Ljung »

...er synsvinkelen ekstremt begrenset og kontrollert, så her vil de fleste objekter kun bli synlig fra én side...
Bild
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Hauk »

Fort går det ikke med norbaggen, men arbeidet med traverskranen skrider fremover:

Bild

Bild

Bild

Mye arbeid på en rent kosmetisk modell, men vet ikke helt hvor jeg kunne ha tatt noen snarveier...
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
linander
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 06 jan 2016, 19:18

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av linander »

Imponerande! !!!
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Hauk »

Arbeidet skrider langsomt videre. Det er mye grubling underveis, det er ikke alle byggemomenter som ble helt gjennomtenkte i designfasen.
Men det ser ut som om kranen lar seg bygge, ihvertfall.

Alle nagler i fagverket er loddet på plass, og "sleden" på toppen av kranen er godt underveis. Slik ser den ut på selveste lille julaften:

Bild

Bild

Dessverre mangler jeg litt dokumentasjon på hvordan sleden med selve kranen kan ha sett ut. Jeg fikk ikke tatt noen bilder av den, og jeg har trålet nettet etter bilder og tegninger av tilsvarende kraner. Her er et ganske godt bilde av en engelsk utgave:

Bild

Men det er ikke lett å se hvordan ting henger sammen. Feks. må det vel være 3 elektromotorer involvert med tilhørende kugghjul. Om noen skulle ha tegninger av noe slikt er jeg klart interessert!

Tilslutt vil jeg bare benytte anledningen til å ønske alle mine venner her på forumet en riktig god jul!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av zikkan »

Mycket elegant, som vanligt... :)
Vad gäller onödigt arbete för en kosmetisk modell så är väl din egen tillfredsställelse med att du följt din vanliga höga standard väl så värdefull!!

God Jul!

Mvh
zikkan
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Hauk »

zikkan skrev: mån 23 dec 2019, 17:43 Mycket elegant, som vanligt... :)
Vad gäller onödigt arbete för en kosmetisk modell så är väl din egen tillfredsställelse med att du följt din vanliga höga standard väl så värdefull!!

God Jul!

Mvh
zikkan
Takk for gode ord!

Min gode hjelper på jernbaneverkstedet lar meg komme for å fotografere oppe på krana i januar, så da får jeg gjort nødvendig dokumentasjon.

Og egentlig er det ingen diskusjon, modeller MÅ se bra ut fra alle sider, selv om de til slutt havner i et diorama der de bare kan betraktes fra den ene siden.

Det skal jo tas bilder under bygging og av den ferdige modellen, og da kan det bli aktuelt med fotovinkler som avslører mer enn det som en vanlig betrakter får se.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Verkstedsdiorama i nollan

Inlägg av Hauk »

Bare en liten påminnelse om at jeg ikke har gitt opp prosjektet.
Hit har vi kommet nå:

Bild

Forøvrig oppfordrer jeg alle til å dele det de har på arbeidsbenken, det er litt stille her på forumet for tiden!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Skriv svar