Litt Gs i nollan
Postat: fre 31 aug 2018, 19:58
Trots sommarhettan så har det byggs lite här i Hasslaröd, ett av byggena har varit en G finka litt Gs normalspårig, kanske bäst att tillägga. Etsplåten är den samme som Olof berättar om i sin tråd, dock blev min vagn en modernare variant med rullager och plåt gafflar.
En intressant detalj som dök upp vid bygget var vilket koppel som man ska använda. Trodde ett skala skruvkoppel skulle funka men nej, sicket plockande och pillande när vagnar ska kopplas så bort med det. Lenz katastof standardkoppel för nollan sågas direkt, vad välja. Tja GMJS har något koppel som påminner om TB-kopplet men lite väl klumpigt tycker jag. Dock såg jag ett trevligt koppel på Yorks stora MJ-mässa nu i våras som jag gillade, nämligen Dingham Autocoupler, ett smäckert koppel som funkar manuellt och med magnet under slipers så det fick det bli.
Hittills är jag nöjd, har testat på några fordon och det funkar. Nackdelen skulle kunna vara att vagnarna måste vara vända på ett bestämt håll, endast koppelbygel åt ett håll, inget stort problem tycker jag.
En intressant detalj som dök upp vid bygget var vilket koppel som man ska använda. Trodde ett skala skruvkoppel skulle funka men nej, sicket plockande och pillande när vagnar ska kopplas så bort med det. Lenz katastof standardkoppel för nollan sågas direkt, vad välja. Tja GMJS har något koppel som påminner om TB-kopplet men lite väl klumpigt tycker jag. Dock såg jag ett trevligt koppel på Yorks stora MJ-mässa nu i våras som jag gillade, nämligen Dingham Autocoupler, ett smäckert koppel som funkar manuellt och med magnet under slipers så det fick det bli.
Hittills är jag nöjd, har testat på några fordon och det funkar. Nackdelen skulle kunna vara att vagnarna måste vara vända på ett bestämt håll, endast koppelbygel åt ett håll, inget stort problem tycker jag.